پزشک خانواده در کنار نظام ارجاع

به بهانه سخنان وزیر بهداشت در اجلاس معاونان بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی

دکتر بهشید جاویدشریفی، دبیر کارگروه پزشکی خانواده انجمن پزشکان عمومی شیراز

حدود شش سال از اجرای برنامه پزشک خانواده شهری در دو استان فارس و مازندران می‌گذرد؛ برنامه‌ای که پزشکان خانواده این دو استان با تمام اعتقاد خود از ابتدا تمام شور و اشتیاق خود را به‌پای اجرای آن گذاشتند و با تمام ناملایماتی‌ها و بی‌مهری‌ها بازهم به‌پایش ماندند! ماندند تا ثابت کنند بهداشت و سلامت جامعه را اولویت خود می‌دانند و طبابت را مزین به لباس ایثار کردند. هم طبابت کردند و هم فرهنگ‌سازی در خصوص برنامه پزشک خانواده که برای مردم جدید و نوپا و ناشناخته بود.
زمانی که برنامه پزشکی خانواده مغفول ماند و از اولویت مسوولین خارج شد، پزشکان خانواده صبورانه به‌پای این نهال نوپا نشستند و با عشق و علاقه این نهال را آبیاری کردند و با امید به آینده روزگار گذراندند. به امید روزی که مدیران و مسوولینی بیایند که معتقد به این برنامه باشند تا این نهال نوپا تبدیل به درخت تنومندی گردد که از سایه آن تمام جامعه بهره‌مند می گردد.
امروز جناب وزیر از نظام ارجاع سخن گفتند. شاید روز موعود فرارسیده و قرار است با توجه به اتفاقاتی که در طرح تحول رخ داد، دوباره توجه همه به برنامه پزشک خانواده منعطف گردد. اما بازهم بی‌مهری احساس می‌شود. نظام ارجاع و برنامه پزشک خانواده همراه و مکمل یکدیگر هستند و بدون یکدیگر معنا ندارند. ما پزشکان خانواده پس از مدت‌ها صبوری و انتظار، تا زمانی بیاید که مسوولینی معتقد به این برنامه بر مسند قدرت بنشینند و در کالبد این برنامه روح حیات بدمند، توقع داریم که نام پزشک خانواده در کنار نظام ارجاع قرار گیرد و مسوولین محترم از این دو همراه و هم‌زمان سخن بگویند.
نظام ارجاع بدون پزشک خانواده هیچ خدمتی به ارتقا بهداشت جامعه نخواهد کرد و تنها سبب ایجاد رانت در سطح دو خدمات خواهد شد. تمام کارشناسان و سیاست‌گذاران سلامت معتقدند که نظام ارجاع و پزشک خانواده مکمل یکدیگرند! پس خواهشمندیم که وزیر محترم بهداشت و سایر مسوولین این دو را از یکدیگر جدا نکنند و اجازه دهند که برنامه پزشک خانواده واقعی اجرا گردد.
امیدواریم اکنون‌که دوباره برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع اولویت وزارتخانه گشته است، با درایت مسوولین محترم و مدیران معتقد به این برنامه هر روز شاهد ارتقا و پیشرفت برنامه باشیم.

 

(Visited 78 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*