یک پزشک عمومی و نیم متخصص به‌ازای هر هزار نفر؟

آمار جدید و بدون رفرنس پزشکان در کشور

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: دکتر ایرج حریرچی، معاون کل و سخنگوی وزارت بهداشت، در مصاحبه هفتگی خود ارقامی را در مورد تعداد پزشکان متخصص و فوق‌تخصص ارایه کرده است که براساس آن در مجموع ۳۹.۳۹۸ (تقریباً ۴۰ هزار) نفر به‌تفکیک زیر در کشور فعال هستند:

۴۶۰۳ متخصص داخلی (و فوق‌تخصص‌های مربوطه)
۴۵۴۴ متخصص زنان
۳۹۲۰ متخصص کودکان (و فوق‌تخصص‌های مربوطه)
۳۳۲۷ متخصص بیهوشی
۳۲۴۳ متخصص جراحی (و فوق‌تخصص‌های مربوطه)
۲۳۶۱ متخصص رادیولوژی
۲۰۵۴ متخصص قلب
۱۷۰۹ متخصص ارتوپدی
۱۶۹۹ متخصص روانپزشکی
۱۶۹۴ متخصص چشم.

از سوی دیگر، وی کل پزشکان را ۱/۵ نفر به ازای هزار نفر جمعیت کشور اعلام کرده است که در نتیجه به تعداد حدود ۸۳ هزار نفر پزشک عمومی می‌رسیم.

رفرنس آمار و ارقام فوق چیست؟ چه تعداد از این افراد بالفعل در کشور شاغل هستند (اعم از پزشک عمومی و متخصص)؟ (البته این مصاحبه بعدها می‌تواند خود به رفرنس تبدیل شود!)

احتمالاً جمعیت فعلی کشور را در این آمار حدود ۸۲ میلیون نفر در نظر گرفته‌اند که با احتساب جمعیت فوق و تعداد کل پزشکان کشور (۱/۵ نفر برای هر هزار نفر جمعیت) تعداد کل پزشکان ۱۲۳ هزار نفر می‌شود. به استناد مطالب پیشگفت و این‌که از ۱۲۳ هزار نفر پزشک، حدود ۴۰ هزار پزشک متخصص یا فوق‌تخصص و حدود ۸۳ هزار پزشک عمومی هستند، از هر سه پزشک، دو نفر پزشک عمومی و یک نفر پزشک متخصص یا فوق‌تخصص است یعنی حدود ۳۲ درصد از پزشکان کشور متخصص یا فوق‌تخصص هستند.

حال به‌ازای هر هزار نفر از جمعیت کشور یک پزشک عمومی (مقداری بیشتر: ۱/۰۱ نفر) و به‌ازای هر هزار نفر از جمعیت کشور ۰/۴۸ پزشک متخصص یا فوق‌تخصص داریم. یعنی در مجموع به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت یک پزشک عمومی و به ازای هر ۲۰۰۰ نفر جمعیت یک پزشک متخصص یا فوق تخصص داریم.

اگر رفرنس آمار فوق ارایه شود، این‌که چه تعداد از این عزیزان شاغل بالفعل به حرفه پزشکی در داخل کشور یا ساکن خارج از کشور یا مشغول به حرف غیرپزشکی یا متوفی هستند، مطلب بعدی است که امیدواریم هر چه شفاف‌تر برای برنامه‌ریزی‌ها و تحلیل‌های آینده مشخص شود.

(Visited 157 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*