گزارش تست کاربردپذیری سامانه سیب (+ لینک دانلود)

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: سامانه سیب یا «سامانه یکپارچه بهداشت» در حال حاضر یکی از مهم‌ترین سامانه‌های وزرات بهداشت به حساب می‌آید. این سامانه با هدف ثبت اطلاعات مربوط به «پرونده الکترونیک سلامت» شهروندان ایرانی و ارایه انواع خدمات بهداشتی و درمانی راه‌اندازی و طبق آمار وزارت بهداشت، تا شهریور ۹۷ در آن برای حدود ۷۴ میلیون نفر پرونده الکترونیک سلامت تشکیل شده است.

با توجه به اهمیت و گستردگی استفاده از سامانه سیب، انجمن پزشکان عمومی ایران برآن شد که این سامانه را مورد ارزیابی فنی از نظر «کاربردپذیری» قرار دهد. از آن‌جا که هزاران نفر از کادر سلامت هر روز به کار با این سامانه مشغول هستند و حجم زیادی از اطلاعات در این سامانه ثبت می‌شود، بنابراین لازم بود که سامانه از دو زاویه مهم مورد بررسی قرار گیرد:

۱. راحتی کار در استفاده از سامانه: کادر سلامت روزانه وقت زیادی را صرف کار با سامانه سیب می‌کنند. طراحی بهینه و استفاده آسان باعث صرفه‌جویی در وقت و سهولت استفاده خواهد شد و آنان را به استفاده از سامانه‌های الکترونیکی راغب خواهد کرد.

۲. صحت اطلاعات: مسوولان وزرات بهداشت از تشکیل بیش از ۷۴ میلیون پرونده الکترونیک سلامت سخن گفته‌اند. پرسشی که مطرح می‌شود، میزان «صحت» اطلاعات ثبت‌شده و خدمات ارایه‌شده است.

بررسی‌های انجمن پزشکان عمومی روی سامانه یکپارچه بهداشت (سیب) نشان داد که این سامانه از زوایای مختلفی نیاز به بهبود و ارتقا دارد و کادر درمان و سلامت نیز در کار با آن با دشواری‌های مختلفی مواجه هستند. به‌همین خاطر گزارشی ۱۶۰ صفحه‌ای از اشکالات این سامانه در تاریخ ۶ شهریور ماه ۹۷ به این وزارتخانه ارسال شد.

اکنون با توجه به گذشت چهار ماه و پاسخگو نبودن نسبت به اصلاح مشکلات اشاره‌شده، انجمن پزشکان عمومی ایران گزارش ۱۶۸ صفحه‌ای اشکالات کاربردپذیری سامانه سیب را به‌صورت عمومی منتشر می‌کند تا در دسترس همگان قرار گیرد.

انجمن پزشکان عمومی ایران حق خویش را برای انجام فازهای بعدی تست و بررسی روی این سامانه و دیگر سامانه‌های مشابه محفوظ می‌دارد.

دانلود گزارش تست کاربردپذیری سامانه سیب: sib UX test-ver06

(Visited 489 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*