رییس انجمن آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران: پزشک خانواده از رویکرد درمانگری خارج شود

 

دکتر محمد حسین تقدیسی در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایسنا ، با بیان اینکه برنامه پزشک خانواده در تمام دنیا با رویکرد سلامت محوری اجرای می شود، افزود: این در حالی است که در کشور ما، این طرح با رویکرد درمان محور اجرا شده است و بیشتر به سیستم ارجاع تاکید دارد در حالی که باید هدف از اجرای چنین برنامه ای در سطح جامعه پیشگیری و سلامت باشد.

 

وی در ادامه تصریح کرد: امیدواریم وزارت بهداشت با بازنگری مجدد در طرح پزشک خانواده، امکان اجرایی کردن این برنامه را با رویکرد سلامت محور و پیشگیرانه فراهم کند تا نقش بسزایی در طرح تحول نظام سلامت داشته باشد.

 

متخصص ارتقای سلامت با تاکید بر اینکه تا به امروز پزشک خانواده در کشور رویکرد درمان گرا داشته است، گفت: درصورتی که هدف از اجرای چنین طرحی ارتقای سلامت جامعه، توانمند سازی مردم، ایجاد سبک زندگی سالم، ارتقای سلامت زندگی و سطح سلامت جامعه باشد، باید پیشگیرانه و سلامت محور باشد.

وی تصریح کرد: برای اجرای طرح پزشک خانواده لازم است که پزشکان عمومی یک مجموعه ای از روش های پیشگیرانه را آموزش ببینند و در خصوص پزشکان متخصص نیز باید با قرار دادن ساز و کارهای مشخص، مسوولیت همه جانبه خانواده از لحاظ جسمی، عاطفی، روحی و روانی در اختیار آنها قرار داده شود تا این پزشکان، بیماری اعضای خانواده را پیشگیری و محور سلامت گرا و پیشگیرانه را عملی کنند.

 

تقدیسی مشکل طرح پزشک خانواده دولت قبلی را درمان محور بودن و عجولانه بودن آن دانست و افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر طرح پزشک خانواده مورد بازنگری قرار می گیرد، امیدواریم رویکرد سلامت و پیشگیرانه در پی گرفته شود.

 

رییس انجمن آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، در خصوص امکان پذیر بودن اجرای دو طرح تحول نظام سلامت و پزشک خانواده به طور همزمان نیز گفت: برای دست یابی به موفقیت در خصوص طرح های مختلف در نظام سلامت، باید نگاه سیستمی به کار گرفته شود و تغییرات به صورت همه جانبه باشد زیرا نگاه سیستمی موفق تر از نگاه بخشی است.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: جامعه مانند بدنی است که اعضای آن باید با هم هماهنگ باشد تا در نهایت عملکرد مناسب داشته باشد، در صورتی که برنامه تحول نظام سلامت و طرح پزشک خانواده با رویکرد پیشگیرانه و بطور همزمان اجرا شود این برنامه ها به سرمایه اجتماعی تبدیل خواهد شد.

 

(Visited 68 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*