نایب رئیس شورای‌عالی نظام پزشکی: مصوبه اخیر، پزشکان را متهم به فرار مالیاتی می‌کند

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: چند روز پیش بود که با تصویب کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، کلیه مراکز درمانی اعم از دولتی، خصوصی، نهادهای عمومی، نیروهای مسلح، خیریه‌ها و شرکت‌های دولتی مکلف شدند که ۱۰ درصد حق‌العمل پزشکان برابر صورتحساب ارسالی به بیمه‌ها و در صورت پرداخت نقدی توسط بیمار را کسر و به حساب سازمان امور مالیاتی به نام پزشک مربوطه بابت علی‌الحساب مالیات واریز کنند. پزشکان این مصوبه را بر نمی‌تابند. عزت‌الله گل‌علیزاده نایب رئیس شورای‌عالی نظام پزشکی یکی از این افراد است که در گفت‌وگو با پزشکان و قانون مصوبه اخیر را ناشی از یک کج‌فهمی نسبت به پزشکان می‌داند که آنها را در مظان اتهام فرار مالیاتی قرار می‌دهد.

پزشکان و قانون: آقای دکتر ارزیابی شما از این مصوبه چیست؟
در ابتدا باید این نکته را یادآوری کنم که نگاه حاکم از سوی مجلس یا مسئولین امور مالیاتی به جامعه پزشکی، نگاه خوبی نیست. همین که در کمیسیون تلفیق به یکباره ۲ بحث در خصوص جامعه پزشکی مطرح می‌شود،‌ جای سوال است. از نظر بنده نوع و نحوه این برخورد اشتباه و روایتگر یک تصویر ذهنی خراب است.

پزشکان و قانون: چه تصویری؟
اینکه جامعه پزشکی به دنبال فرارمالیاتی است. کمااینکه بعضی از مسئولین نیز این مساله را به زبان آوردند. سوالی که وجود دارد این است که مگر چه تعداد از همکاران ما مالیات خود را پرداخت نکرده‌اند و وضعیت صنف پزشکی نسبت به سایر اصناف چگونه است؟ همکاران پزشک ما جزء‌ گروه‌های منضبطی هستند که همواره سعی کردند مالیات خود را به موقع پرداخت کنند. البته که اقلیت خطاکار در همه جا وجود دارد و در این صنف هم ممکن است وجود داشته باشد و افرادی ممکن است از طریق برخی رانت‌ها، دست به فرار مالیاتی بزنند.

پزشکان و قانون:‌ اصلا این رقم ۱۰ درصد از کجا آمده است؟
این ۱۰ درصد از تبصره یک ماده ۸۶ قانون مالیات مستقیم آمده که می‌گوید به غیر از مالیاتی که از حقوق کم می‌‌شود، ۱۰ درصد از هر پرداختی به پزشک به شکل مقطوع باید به حساب امور مالیاتی واریز شود.

پزشکان و قانون: این قانون برای همکاران پرکیس چگونه قابلیت اجرایی دارد؟
دقیقا این جای سوال است. چون افرادی که درآمد آنها از یک رقم مشخص پایین‌تر است مشمول معافیت مالیاتی هستند و این مساله پزشکان پرکیس را نیز شامل می‌شود. این مصوبه را چطور می‌خواهند برای پزشکی که مشمول معافیت مالیاتی است و نباید از او رقمی کسر شود، اجرا کنند؟ امروز خیلی از همکاران ما در قالب قراردادهای ماده ۸۸ به صورت پرکیس با سیستم دولتی همکاری می‌کنند، بدون اینکه از حقوق و مزایای قانون کار بهره‌مند شوند. یعنی همان رقم ۲ میلیون تومان حقوق ثابت را هم دریافت نمی‌کنند و حق بیمه‌ای هم برای آنها پرداخت نمی‌شود. جالب این است که مالیات از این دسته از همکاران نیز کسر می‌شود، در صورتی که دریافتی آنها ۱۲ماهه است. این یک علامت سوال است. نکته بعد اینکه همکارانی در بخش خصوصی داریم که هفته‌ای یک روز در یک مرکز درمانی کار می‌کنند و نهایتا ۲ یا ۳ بیمار می‌بیند. اگر قرار باشد با آنها هم به این شکل برخورد شود و آن معافیت مالیاتی در نظر گرفته نشود، اجحاف است. به هر حال باید تکلیف این ۱۰ درصد روشن شود.

پزشکان و قانون: یکی از نظام‌های پرداخت حق‌الزحمه پزشکان، همان پرداخت پله‌کانی است. مگر در آن سیستم، خود به خود مالیات و آن هم به شکل تصاعدی کسر نمی‌شود؟
سوال بنده هم همین است که مگر چند مرتبه قرار است که مالیات از پزشکان کسر شود؟ البته ما هم می‌دانیم که مالیات حق دولت بوده و عدالت این است که برقرار باشد اما به شکل شفاف. قرار نیست در این میان صنف پزشکی قربانی شود.

پزشکان و قانون: سوال بعدی در خصوص عملکرد دکتر قربانی به‌َعنوان رئیس هیات نظارت بر انتخابات سازمان نظام است. یکی از انتقاداتی که نسبت به ایشان وجود دارد این است که در زمان برگزاری انتخابات، فعالیت زیادی داشته اما الان که شرایط نظام به این شکل است، سکوت پیشه کرده‌اند. نظر شما چیست؟ 
البته دکتر قربانی از سوی مجلس به‌عنوان رئیس انتخاب نشده است. ترکیب هیات نظارت، متشکل از ۳ نماینده مجلس، ۲ نماینده وزیر بهداشت، یک نماینده از طرف وزارت کشور و یک نماینده از طرف قوه قضاییه است. این ۷ نفر هیات نظارت مرکزی بر انتخابات را تشکیل می‌دهند و بین خود رئیس و دبیر انتخاب می‌کنند. در این دوره دکتر قربانی به‌عنوان رئیس و دکتر کولیوند از طرف وزارت بهداشت به‌عنوان دبیر انتخاب شدند. من با تحلیل اخیر دکتر هاشم موذن‌زاده که در پایگاه خبری پزشکان و قانون منتشر شد، کاملا موافق هستم. هدف از انتخاب هیات نظارت مرکزی این نبود که فقط انتخابات را برگزار کنند و پرونده بسته شود. بلکه طول دوره فعالیت این هیات ۴ ساله است. هیات از روز اولی که شکل گرفت تا روز آخر باید فعال باشد. کمااینکه بعضا اختلافاتی پیش می‌آید که باید جوابگو باشند. مثل همین اتفاق اخیری که رئیس کل در میانه دوره استعفا کرد و این مساله مسبوق به سابقه نبود. متاسفانه دوستان هیات نظارت کم‌رنگ ورود کردند. آنها باید سریع‌تر دست به کار شوند، کنترل را به دست بگیرند و نکاتی که لازم است را گوشزد کنند.

پزشکان و قانون: نمی‌شد این مساله را به‌عنوان یک تکلیف یا الزام برای هیات نظارت، در آیین‌نامه انتخابات ذکر کرد؟
متاسفانه آیین‌نامه انتخابات هیات مدیره شورای‌عالی و رئیس کل سازمان نظام پزشکی که در تاریخ دهم خرداد ماه سال ۹۶ به تصویب وزیر بهداشت هم رسید، نواقصی دارد. از جمله اینکه در حوزه انتخابات رئیس کل و شورای‌عالی، هیچ حرفی در مورد تبلیغات به میان نیامده است.

پزشکان و قانون: در مورد تبلیغات هیات مدیره صحبت به میان آمده است.
بله. در مورد هیات مدیره گفته که از ۱۰ روز قبل تا ۲۴ ساعت مانده به انتخابات می‌توانند تبلیغ کنند. اما در مورد انتخابات شورای‌عالی و رئیس کل مسکوت مانده است. حتی در انتخاب رئیس کل گفته به محض اینکه هیات رئیسه مجمع انتخاب شدند، آنجا کسی که داوطلب است می‌تواند مراتب داوطلبی خود را اعلام کند. این هم یکی از خلاء‌هایی است که باید تکلیف آن روشن شود. کمااینکه این حق کاندیدا هم هست است که زودتر تکلیف خود را بداند و اگر خواست تبلیغات کند. حق رای‌دهنده هم هست که در مورد برنامه‌ها، خط مشی و سیاست‌های کاندیدای مورد نظر بیشتر بداند. اگر قرار باشد در همان جلسه کسی کاندید شود و این مساله را اعلام کند، کمی از روح دموکراسی و انتخابات جداست.
این مساله باید در اصلاحیه بعدی آیین‌نامه انتخابات لحاظ شود. اما به طور کلی الان لازم است که هیات نظارت مرکزی فعالانه‌تر حضور پیدا کند.
از طرفی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات در خصوص انتخابات هیئت رئیسه مجمع خوب عمل نکرده و ۲ نظریه متفاوت داده که محل بروز اختلاف شده است. از آنجاکه رئیس کل منتخب با ۲ امضاء رئیس مجمع عمومی و رئیس هیئت نظارت بر انتخابات می‌بایست به رئیس جمهور معرفی شود، لذا لازم است تا قبل از برگزاری انتخابات تکلیف هیئت رئیسه مجمع عمومی را روشن کند و در مورد سایر ابهامات موجود اظهار نظر نماید.

پزشکان و قانون: نظر شما در خصوص فعالیت پایگاه خبری پزشکان و قانون چیست؟ از نظر شما یک رسانه تخصصی حوزه پزشکی با این عنوان، چه مسائلی را باید سرلوحه کار خود قرار دهد؟
در اینجا از همکاران خوبم در کانال خبری پزشکان و قانون واقعا تشکر می‌کنم که در این چند سال سعی کردند نقدهای منصفانه و عالمانه‌ای نسبت به حوزه سلامت داشته باشند. برخی دوستان را می‌بینم که بدون اینکه حقوقی بگیرند، در گروه‌ها فعالیت می‌کنند و مشورت می‌دهند. به نظر من مسئولین حوزه سلامت چه در وزارت بهداشت باشند چه در نظام پزشکی یا هر جای دیگر باید از این افراد و همکاران که به این شکل کار می‌کنند، نهایت استفاده را ببرند. به خصوص همکاران پزشکان و قانون که اختصاصا در حوزه پزشکی و سلامت کار می‌کنند.

(Visited 255 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*