اولین محک جدی وزیر بهداشت در برابر پزشک خانواده و نظام ارجاع

دکتر سیامک متقیان‌پور، پزشک خانواده شهری و عضو هیات‌ مدیره انجمن پزشکان عمومی شیراز

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: بر هیچ‌کدام از کارشناسان خبره برنامه پزشک خانواده، پوشیده نیست تا زمانی که پزشکان خانواده با مشکلات معیشتی روبه‌رو باشند، هیچ‌گاه نمی‌توانند وظایف خطیر و سنگین خویش را به نحو احسن انجام دهند.

به‌دلیل عدم افزایش واقعی سرانه در سال‌های اخیر و تاخیر در پرداخت‌ها، همکاران پزشک خانواده دچار مشکلات متعدد شده‌ و نشاط و انگیزه لازم را برای ایفای نقش ارزنده و موثر خود از دست ‌داده‌اند و بسیاری از ایشان اگر همچنان در قالب برنامه پزشک خانواده فعالیت می‌کنند یا به دلیل محدودیت‌های ناشی از دستورالعمل‌های اجرایی این برنامه و عدم امکان فعالیت در سایر زمینه‌ها است یا به دلیل کورسوی امیدی که به اجرای صحیح و کامل اجرای این برنامه در سال‌های آینده دارند.

برای اثبات عدم افزایش منطقی و منصفانه سرانه در طی سال‌های ۹۴ تا ۹۷، همین بس که در سال ۹۴، مبلغ ۱۲ درصد مربوط به مراقبین محترم سلامت، بیشتر از حداقل قانون کار بود؛ لیکن اینک بسیار کمتر از حداقل دستمزد اداره کار شده است و همین موضوع بعضاً موجب بروز مشکلات فراوانی در روابط اعضای تیم پزشکی خانواده شده است.

اما آیا نظام سلامت چنان که ادعا می‌کند در پی اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع است؟ به‌نظر می‌رسد باید صبر کرد و دید که نظام سلامت ما در مورد افزایش منطقی و منصفانه سرانه سال ۹۸ چه تصمیمی اتخاذ می‌کند.

(Visited 106 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*