کاناکینومب

داروی جدیدی که تحولی در درمان حملات قلبی و سرطان ایجاد می‌کند

دکتر علیرضا مجیدی

آشنا شدن با یک دسته دارویی کاملاً جدید که می‌تواند امید تازه‌ای برای درمان بیماری‌ها ایجاد کند، بسیار خوشحال‌کننده است.

در حال حاضر داروهای گروه استاتین (مانند آتورواستاتین، سیمواستاتین، فلوواستاتین و لووستاتین) برای پایین آوردن کلسترول خون به بیماران در معرض خطر حمله قلبی داده می‌شود؛ اما از سوی دیگر دانشمندان از مدت‌ها قبل می‌دانستند کاهش التهاب در بدن، می‌تواند در مقابله با همین حملات قلبی و نیز مرگ‌های ناشی از سرطان بسیار موثر باشد. آن‌ها بیش از دو دهه است که متوجه شده‌اند نیمی از حملات قلبی در کسانی رخ می‌دهد که کلسترول بالا ندارند.

به‌تازگی نتایج اولیه استفاده از داروی جدیدی به نام کاناکینومب (Canakinumab) منتشر شده است. این دارو هر سه ماه یک بار تزریق می‌شود و می‌تواند به میزان یک‌چهارم احتمال حمله قلبی مجدد را کم کند، در صورتی که استاتین‌ها به‌صورت کلی حدود ۱۵ درصد احتمال حمله قلبی را کاهش می‌دادند. این یافته جدید می‌تواند روی زندگی ۲۰۰ هزار بیماری که سالانه در بریتانیا دچار حملات قلبی می‌شوند، تاثیر خوبی بگذارد.

در گام بعدی قرار است این دارو روی بیماران مبتلا به سرطان آزمایش شود.

پروفسور پول ریدکر از دانشکده پزشکی هاروارد، نتایج این پژوهش را در کنگره انجمن قلب اروپا در بارسلونا ارایه کرده است. در این پژوهش۱۰ هزار بیماری که دچار حمله قلبی شده بودند مورد تزریق داروی جدید قرار گرفتند. به‌طور معمول یک‌چهارم کسانی که حمله قلبی می‌کنند، ظرف پنج سال دچار یک حمله قلبی مجدد می‌شوند؛ اما در این پژوهش ۴ ساله مشخص شد داروی جدید میزان حملات را ۲۴ درصد کاهش می‌دهد. یک نتیجه جانبی دیگر این پژوهش این بود که بیمارانی که کاناکینومب گرفته بودند، ۵۱ درصد کمتر دچار مرگ ناشی از سرطان شدند.

گفته می‌شود داروی جدید سومین تحول بزرگ دانش پزشکی در مقابله با سکته‌های قلبی است:

– در گام و مرحله نخست، پزشکان متوجه اهمیت رژیم غذایی، ورزش و ترک سیگار شدند.

– در گام دوم آن‌ها متوجه کارایی خوبی داروهای استاتین شدند.

– و حالا داروی کاناکینومب، جبهه سوم نبرد با حملات قلبی را گشوده است.

نتایج این تحقیق در نشریه معتبر پزشکی NEJM هم چاپ شده است.

گمان می‌رود به‌صورت مشابهی بتوان از این دارو یا داروهای مشابه در مقابله با سرطان، آرتریت روماتوئید، اوستئوآرتریت و نقرس استفاده کرد.

مشکل اساسی داروی جدید که از طریق بلوک کردن اینترلوکین ۱ تاثیر خود را اعمال می‌کند، هزینه‌بر بودن آن است، به‌طوری که هزینه سالانه درمان یک بیمار با آن ۴۰ هزار یورو است، در صورتی که داروهای استاتین ارزان هستند. اما در عین‌حال کار‌شناسان می‌گویند که اگر این درمان جدید همه‌گیر شود، از طریق کاهش هزینه عمل‌های جراحی باز قلب (بای‌پس) منجر به صرفه‌جویی غیرمستقیم بارزی می‌شود.

دکتر علیرضا مجیدی

Website: ۱pezeshk.com

Email: alirezamajidi@gmail.com

(Visited 340 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*