اعتراض شدید انجمن پزشکان عمومی ایران به صدا و سیما: از درمانگران اعتیاد عذرخواهی کنید!

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: رییس انجمن پزشکان عمومی ایران ضمن اعتراض شدید به پخش برنامه خبری ۲۰:۳۰ شامگاه ۲۳ اردیبهشت، خواستار عذرخواهی رسمی صدا و سیما از پزشکان، کارکنان و بیماران تحت پوشش مراکز درمان سوءمصرف مواد در سراسر کشور شد.

متن نامه دکتر عباس کامیابی خطاب به رییس سازمان صدا و سیما که در آن با اصرار بر تولید برنامه‌های کارشناسی از جمله برگزاری میزگردهایی با حضور نمایندگان تمامی مراجع قانونی و علمی ذی‌ربط، برای حضور در آن اعلام آمادگی شده، به‌شرح زیر است:

جناب آقای علی‌عسگری
ریاست محترم صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
با سلام و احترام
متاسفانه در برنامه خبری ۲۰:۳۰ شبکه دو شامگاه ۲۳ اردیبهشت ۹۸ گزارشی درباره توزیع داروی متادون در بازار آزاد منتشر شد که به شکلی غیرحرفه‌ای و بدون حضور حتی یک کارشناس در زمینه درمان اعتیاد یا مبارزه با مواد مخدر، مراکز درمان سوءمصرف مواد را مبداء توزیع غیرقانونی این دارو معرفی می‌کرد. علاوه بر این، ناآگاهی عوامل تهیه این گزارش در موضوع مورد بحث تا حدی بود که در آن درمان نگهدارنده با داروی متادون معادل با اعتیاد ولی با جایگزینی ماده مورد سوءمصرف قلمداد می‌شد.
این در حالی است که تهیه‌کنندگان این گزارش با اندکی جستجو و مشاوره با کارشناسان (وزارت بهداشت، بهزیستی، انجمن‌های علمی پزشکی، نیروی انتظامی و…) می‌توانستند دریابند که:
اولاًً: همان‌گونه که بارها توسط صاحب‌نظران تاکید شده است، نخستین و مهم‌ترین نتیجه تخریب رابطه جامعه پزشکی با مردم در پی پخش این‌گونه برنامه‌های غیرحرفه‌ای، غیرکارشناسی و شاید مغرضانه، آسیب به سلامت مردم است. در این مورد خاص، تخریب وجهه مراکز درمان سوءمصرف مواد ثمری جز روی‌ گرداندن بیماران مبتلا از مراکز رسمی، علمی و قانونی درمان و سوق دادن آنان به انواع درمان‌های غیرعلمی و سودجویانه (ماهواره‌ای و…) یا بازگرداندن آنان به دامان مافیای اعتیاد نخواهد داشت.
ثانیا: درمان نگهدارنده با داروهایی آگونیست از جمله متادون، در سراسر دنیا به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و کارآترین روش‌های درمان اعتیاد به‌کار می‌رود و در کشور ما نیز سال‌هاست به‌عنوان یکی از رویکردهای برخورد با معضل اعتیاد و آسیب‌زدایی از آن، مورد اجماع تمامی مراجع علمی و قانونی ذی‌ربط قرار دارد.
ثالثاً: با استقرار سامانه اطلاعات درمان سوءمصرف مواد ایران (آیداتیس) و ثبت الکترونیکی دقیق و به‌روز اطلاعات داروهای ورودی و خروجی به مراکز درمان سوءمصرف مواد، احتمال نشت دارو از این مبداء به حداقل رسیده و در یک گزارش علمی و مستند، با استعلام و مقایسه میزان داروی متادون تولید شده توسط کارخانه‌های دارویی کشور با میزان متادون توزیعی در مراکز، می‌توان به نتایج واقعی‌تری در مورد این معضل اجتماعی رسید.
انجمن پزشکان عمومی ایران ضمن اعتراض شدید به پخش برنامه مورد اشاره، در درجه نخست خواهان عذرخواهی رسمی صدا و سیما از پزشکان، روانشناسان، پرستاران و سایر کارکنان حدود ۷۰۰۰ مرکز درمان سوءمصرف مواد در سراسر کشور و نیز بیماران تحت پوشش این مراکز است. این انجمن همچنین با اصرار بر تولید برنامه‌های کارشناسی از جمله برگزاری میزگردهایی با حضور نمایندگان تمامی مراجع قانونی و علمی ذی‌ربط از جمله وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی، نظام پزشکی، انجمن‌های علمی پزشکی و… آمادگی خود را برای معرفی نمایندگانی برای حضور فعال در این برنامه‌ها اعلام می‌‌دارد.

با سپاس
دکتر عباس کامیابی
رییس انجمن

(Visited 166 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*