قهر پزشکان با طب اورژانس

دکتر علیرضا مجیدی، متخصص طب اورژانس

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: در سال‌های گذشته با کم‌توجهی به آموزش فراگیران و مدیریت غیرفعال در قبال رفتارسازی، ساختارمندی و آینده نگاری این رشته‌، انگیزه دستیاران را برای فراگیری کاهش داده و در رکود جایگاه این تخصص، بی تاثیر نبوده است. ‌ شاهد این تاثیر تغییر الگوی انتخاب رشته طب اورژانس توسط علاقمندان به ادامه تحصیل برای تخصص در این رشته است و گاها انگیزه معدود اساتید دلسوز را نیز کمرنگ نموده.

پیشتر به این نکته که رشته طب اورژانس بطور ساختارمند و‌ هدفمند رشد داده نشده است اشاراتی داشتم.

متاسفانه این غیر ساختارمندی مانع تکامل رفتارهای مثبت همگون لازم برای تاثیرگذاری مطلوب در حرفه‌ای شدن فراگیران رشته طب اورژانس شده است و به‌صورت جزیره‌های مستقل در فارغ‌التحصیلان سر از آب خارج نموده و ‌بصورت متقابل رویکرد تصمیم‌گیران را در قبال ایجاد قوانین حرفه‌ای این رشته، لحظه‌ای و متکی بر نیازهای روزمره و منتج از رفتارهای متفاوت ارائه شده نموده که گاها رویکردی متناسب با عضوی از جامعه بزرگ پزشکی نیست.

اکنون با نیاز مبرم و حیاتی بیماران به متولیان اورژانس‌های کشور (متخصصین طب اورژانس) روز به روز آموزش در این رشته کمرنگ‌تر شده و فراگیران را از آینده‌ای روشن مأیوس نموده لذا پزشکان از ورود به این رشته به جهت سختی کار نامتناسب با درآمد و گاهی نامتناسب با یک زندگی معمول‌، عدم انتخاب این رشته را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

پاسخ به این سوال که چه متغیرهایی در این کاهش مقبولیت رشته و به چه میزان نقش داشته‌اند، کاری پژوهشی را می‌طلبد لیکن مرور تعداد داوطلبین سال‌های گذشته تا اکنون (۱۳۹۸) به‌تفکیک محل انتخاب می‌تواند در انتخاب راهبرد مناسب‌تر کمک‌کننده باشد.

بر کسی پوشیده نیست که اگر رفتار یک پدیده‌، قابل پیش‌بینی نباشد و از پایداری مناسبی برخوردار نباشد (شخصیت رشته) انتخاب فرایند مربوطه دچار تزلزل شده و به مرور کمرنگ و حذف می‌گردد.

اکنون که مردم عزیز ایران به این قشر از پزشکان زحمتکش و آماده به خدمت نیاز مبرم دارند، بر مدیران بالادستی است که آرایش مدیریتی‌، ساختاری و معیشتی‌ این رشته را با استفاده از تفکرات اصولی و بروز شده بازبینی و تثبیت نمایند (آینده نگاری و ساختارمندی) تا از خودکشی این رشته جلوگیری گردد.

مطمئن هستم مدیران وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در ارائه خدمات متناسب با شأن ملت ایران در بخش‌های اورژانس کشور حساس و متعهد هستند بنابراین نیاز به ویرایشی مناسب در این رشته تخصصی پویا، همگون با خانواده بزرگ پزشکی مشهود است و اقدام مقتضی توسط وزارتخانه ملموس می‌باشد.

سپاسگزار همه آنان‌که در خدمت به بیماران دردمند از همه وجود مایه گذاشته و می‌گذارند و سپاسگزار آنان‌که برای اعتلای پزشکی (خدمت به بیماران) دل می‌سوزانند.

از: پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)

(Visited 698 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*