به بهانه بسیج ملی فشار خون

دکتر بهشید جاویدشریفی؛ دبیر کمیته پزشک خانواده انجمن پزشکان عمومی شیراز

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: این روزها هر صبح که به سمت مطب می‌روم در بیلبوردها و دیوارهای شهر تبلیغات این بسیج کشوری خودنمایی می‌کند…

با خود می‌اندیشم در فارس، در شیراز، هفت سال است به برکت برنامه پزشک خانواده ما با آرامش و دقت در حال بیماریابی هستیم و همگی همکاران پزشک خانواده، با وجود همه بی‌مهری‌های مسوولین و بدعهدی بیمه‌ها ولی با عشق و اعتقادی راسخ به این برنامه، در حال ثبت و پیدا کردن بیماری‌های غیر واگیر هستند.


به‌یاد مصاحبه مسوولین وزارتخانه در خصوص این بسیج ملی می‌افتم که هدف را ثبت فشار خون ۵۰ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال کل کشور در این بازه زمانی عنوان کردند؛ و با خود می‌اندیشم آیا مسوولین فارس گفته‌اند قبل از این بسیج نیز در فارس، به همت و غیرت پزشکان خانواده، به این مهم دست یافته بودیم؟ اما نه که این مساله عنوان نشده، بلکه مسوولین هرروز به‌جای قدردانی از زحمات پزشکان خانواده زحمتکش، با تهدید به کسورات و ارسال نامه‌های تهدید به مطب‌های همکاران و با فشارهای مضاعف به روح و روان و جسم همکاران خواهان بالاتر بردن آمارها هستند!

آیا لحظه‌ای مسوولین با خود اندیشیده‌اند که با این فشارها چند درصد از همکاران پزشک خانواده خود مبتلا به پرفشاری خون می‌شوند؟

هدف از این بسیج ملی اگر دستیابی به همان پنجاه‌درصد جمعیت بالای ۳۰ سال است که جناب دکتر شریعتی فرمودند، ما که در فارس به این آمار رسیده بودیم! چرا به‌جای قدردانی از پزشکان خانواده و ارائه این آمار که نشان‌دهنده ارزش و عملکرد برنامه پزشک خانواده است، دایماً چماق کسورات بلند و نامه‌های تهدید برای همکاران پزشک خانواده ارسال می‌شود؟

هدف این بسیج ملی هر آنچه در سایر استان‌هاست، در فارس ما با صبوری و خون‌ دل خوردن با همه بدعهدی‌ها، هم بیماریابی را با عشق و علاقه انجام داده‌ایم و هم در حال انجام گام بعدی (مراقبت ماهانه از بیماران ثبت‌شده) هستیم.

امروز به این نقطه رسیده‌ایم که مسوولین فارس این هفت سال در خواب بوده‌اند و به ناگاه با زنگ این بسیج از خواب بیدار شده‌ و هفت سال گذشته را ندیده‌اند و فقط آمارسازی به‌دور از واقعیت می‌خواهند! زیرا اگر بیدار و هوشیار بودند، پیش از شروع این بسیج با افتخار عنوان می‌کردند با کمک برنامه پزشک خانواده، فارس پیش از این به هدف اعلام‌شده رسیده است؛ ولی افسوس که بی‌مهری به برنامه پزشک خانواده در مسوولین فارس نهادینه شده است.

(Visited 53 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*