گزارش کامل هشتمین گردهمایی شورای هماهنگی انجمن‌ پزشکان عمومی ایران + آلبوم عکس

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: هشتمین گردهمایی شورای هماهنگی انجمن پزشکان عمومی ایران به میزبانی انجمن پزشکان عمومی شیراز صبح جمعه ۱۸ مرداد در سالن وصال شیرازی هتل همای شیراز برگزار شد.

در آغاز این گردهمایی دکتر حمید خاکسار، دبیر انجمن پزشکان عمومی شیراز و دبیر شورای هماهنگی و مدیر اجرایی گردهمایی، به میهمانان این نشست که از ۳۲ شعبه انجمن آمده بودند خیرمقدم گفت و سپس کلیپ خاطره‌انگیزی که به همت انجمن شیراز از هفت نشست پیشین شورای هماهنگی تهیه شده بود، به نمایش درآمد.

در ادامه دکتر شهریار خاقانی، رییس شورای هماهنگی انجمن پزشکان عمومی ایران ضمن خیرمقدم به مدعوین و قدردانی از هیات مدیره پرتلاش انجمن شیراز، هدف از تشکیل شورا را ارتباط شعب با هیات مدیره مرکزی اعلام کرد و افزود: وقتی ساختارهای رسمی دچار ضعف یا بحران کارکردی شوند، اشکال جدیدی از همبستگی اجتماعی پدید می‌آید. این اتفاق در شرایط بحران یا گذار طبیعی است و شورای هماهنگی انجمن‌ها در سال ۸۴ در چنین شرایطی به‌عنوان یک حرکت نوین اجتماعی و ساختاری جدید در کنار هیات مدیره آغاز به‌کار کرد و جایگاهی مشورتی و نظارتی یافت.

سخنران بعدی شورای هماهنگی دکتر عباس کامیابی، رییس انجمن پزشکان عمومی ایران بود که در سخنان کوتاهی ضمن قدردانی از میزبانان شیرازی، با اشاره به قدمت انجمن و یاد همه آنانی که در دو دهه اخیر انجمن را به این جایگاه رسانده‌اند، تاکید کرد: همه ما می‌رویم و انجمن می‌ماند!دکتر کامیابی از روسای کمیته‌ها خواست به‌طور عملیاتی بگویند انجمن در یک ‌سال آینده چه باید بکند. وی افزود: نگاه‌های دوربرد در برنامه‌های انجمن وجود دارد. باید بپذیریم که سیاست‌های کشوری و سیاست‌های سلامت در حال تغییر است و باید کارهای انجمن به نتیجه برسد.

در ادامه، پس از گرامیداشت یاد دکتر سونیا معصومی، رییس فقید انجمن پزشکان عمومی رشت از سوی دکتر بابک پورقلیج، نایب رییس اول شورا که به‌عنوان مجری جلسه در کنار دکتر خاقانی، دکتر خاکسار و دکتر مریم دارابی‌نژاد، نایب رییس دوم شورا، در جایگاه هیات رییسه حضور داشت، نوبت به ارایه گزارش کمیته‌های تخصصی انجمن رسید:

هیات رییسه شورای هماهنگی

دکتر ابوالفضل بهجو، رییس کمیته پزشک خانواده

دکتر مهران قسمتی‌زاده، رییس کمیته آموزش

دکتر سیامک شریفیان، رییس کمیته مراقبت‌های پوست

دکتر بابک پورقلیج، رییس کمیته حقوقی

دکتر فربد رهنما، دبیر انجمن و عضو کمیته حقوقی (با ارایه گزارشی ویژه درباره ماجرای کارتخوان و مالیات)

دکتر محمدرضا جباری، رییس کمیته رفاهی

دکتر مسعود جوزی، رییس کمیته رسانه و ارتباطات

دکتر اصغر جهاندیده، رییس کمیته پزشکان شاغل در ستاد وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی

دکتر رضا ناوی، رییس کمیته طب کار

دکتر حمید طهماسبی‌پور، دبیر کمیته تشکیلات

دکتر اسماعیل رجبی، نماینده پزشکان حاضر در نشست درمانگران اعتیاد

در ادامه برنامه، نوبت نمایندگان شعب بود تا نقطه‌نظرات، پرسش‌ها و درخواست‌های خود را مطرح کنند:

دکتر مهرداد منصوری‌نیا

دکتر سیامک متقیان‌پور

دکتر احمد مهدی‌زاده

دکتر رامین طیبی

دکتر فهیمه سالاری

دکتر محمد دوزنده نرگسی

دکتر مصطفی معین، رییس شورای عالی نظام پزشکی

در پایان گردهمایی شورای هماهنگی، نوبت دوباره به رییس انجمن رسید که ضمن جمع‌بندی مباحث مطرح‌شده، به پرسش‌ها و نطرات پاسخ گوید. دکتر کامیابی در ابتدا با تشکر از حضور دکتر مصطفی معین، رییس شورای عالی نظام پزشکی در این نشست، از تلاش‌های هیات مدیره انجمن سپاسگزاری کرد و گفت: شرح وظایف و موقعیت انجمن پزشکان عمومی را در نظر بگیرید. من عقیده دارم با توجه به فضای اجتماعی و سیاسی جامعه، انجمن پیشرو و جلوتر از این فضا حرکت می‌کند. فقط شعار ندهیم، کارهای انجمن را با سال‌های قبل مقایسه کنیم. در مورد نظرخواهی از اعضا نیز گردهمایی همین جمع ما که مشابه آن هیچ‌جا وجود ندارد، فعالیت کمیته‌ها و برنامه‌های ما نشان‌دهنده اهمیتی است که به نظرات همکاران می‌دهیم و بالاتر از این ممکن نیست.

رییس انجمن پزشکان عمومی ایران درباره تشکیل فراکسیون طب عمومی در مجلس شورای اسلامی، آن را از اهداف انجمن شمرد و گفت: این کار اولین تاکید من بود که در مجلس قبلی انجام شد اما در مجلس اعتدال‌گرا انجام نشد. بیشترین تعداد پزشکان عمومی را در این مجلس داریم و بارها پیگیری کردیم ولی نه‌تنها نتیجه نداد بلکه حتی دو نفر از همکاران ما در مجلس زیر طرح افزایش پذیرش دانشجویان پزشکی را امضا کردند که باعث تعجب و خنده است. در این دوره من امیدی به تشکیل این فراکسیون ندارم و بیش از این هم پیگیری نمی‌کنم، اما آن چیزی که باید داشته باشیم سرمایه اجتماعی است که وقتی جایی صحبت می‌کنیم بدانند این هیات مدیره تنها نیست، بلکه ۸۰ هزار پزشک عمومی پشتیبان آن هستند.

دکتر کامیابی در ادامه از تشکیل فراکسیون پزشکان عمومی در مجمع عمومی نظام پزشکی خبر داد و گفت: ما حدود ۱۲۰ پزشک عمومی در محمع عمومی نظام پزشکی داریم و می‌توانیم در حوزه‌های وزرات بهداشت و نظام پزشکی در دفاع از حقوق پزشکان عمومی تعیین‌کننده باشیم.

رییس انجمن با اشاره به پیگیری‌های انجمن در زمینه طب مکمل، درباره نظام ارجاع و پزشک خانواده گفت: راهبرد مصوب ما نظام ارجاع و پزشک خانواده است و پزشک خانواده خواست نهایی ماست ولی در این راه هم انعطاف و هم تاکتیک مناسب داریم. اجرایی شدن پزشک خانواده شهری در دو استان فارس و مازندران به‌منزله خاکریز مقدم ماست که باید آن را حفظ کنیم. پزشک خانواده روستایی هم کاملاً جا افتاده است. اما در مورد گسترش پزشک خانواده فعلاً در شرایطی هستیم که پول ندارند و انجام نمی‌دهند. ولی از سوی دیگر، خوشبختانه وقتی کشور دچار عسرت در بودجه است به‌ناچار دنبال کم کردن هزینه‌هاست که راهش نظام ارجاع و دروازه‌بان شدن پزشکان عمومی است. ما چندین جلسه داشتیم و با دوستان پزشک خانواده هم گفتیم روی پزشک خانواده تعصب داریم ولی آن بخش سخت کار که دولت ادعا دارد محقق می‌کند نظام ارجاع است که البته قبلاً در فارس آن را لغو کرده بودند. ولی حالا اشکالی ندارد، اول آن را انجام بدهند اما باید به فارس هم برسد. البته نباید دچار انحراف از واژه‌ها و استانداردها بشویم و باید حتماً بخش خصوصی در نظام ارجاع دیده شود. نظام پزشکی باید کمک کند چون بحث نظام ارجاع و پزشک خانواده و سطح‌بندی یک بسته است و باید به‌صورت کلی در نظر گرفته شود و در نهایت به جمعیت تعریف‌شده برسد.

دکتر کامیابی با تاکید بر اهمیت کار درمانگران اعتیاد گفت: با توجه به خدماتی که درمانگران اعتیاد ارایه می‌دهند و اقبالی که به حوزه مراقبت‌های پوست وجود دارد، باید جایگاه این خدمات در نظام سلامت و سند طب عمومی تعریف شود ولی تا رسیدن به آن دیدگاه درازمدت، نباید این خاکریزها را از دست بدهیم و از این‌ دوستان حمایت می‌کنیم.

وی با اشاره به پیشرفت‌های به‌وجود آمده در تشکیلات انجمن و تسریع در عضویت‌ها، درباره راه‌اندازی دفتر انجمن در تهران گفت: همان‌گونه که مجمع عمومی تصویب کرده و قول داده‌ایم، به محض این‌که کمیسیون انجمن‌های پزشکی تصویب کند این کار را انجام خواهیم داد. کمیسیون صریحاً مخالف است که انجمن‌ها در تهران شعبه داشته باشند اما یکی دو انجمن دفتر تهران دارند که ما هم پیگیر هستیم و در این راه باید جمع خاموش پزشکان عمومی تهران بیدار شوند که متاسفانه تا کنون کمترین مشارکت را در تهران داشته‌ایم.

رییس انجمن با اشاره به وجود کمیته پزشکان شاغل در مراکز درمانی بخش خصوصی و درمانگاه‌ها و اورژانس‌‌ها در انجمن گفت: در مورد مصوبه شورای‌ عالی نظام پزشکی برای کارانه پزشکان شاغل در اورژانس‌ها پیگیر هستیم و علاوه بر کار کارشناسی، خودتان هم با تشکیل یک گروه بزرگ باید مطالبه‌گری کنید، چون در کشور ما هیچ کاری بدون عمده‌سازی به نتیجه نمی‌رسد.

دکتر کامیابی درباره راه‌اندازی تشکلات موازی انجمن گفت: جز در حوزه درمانگران اعتیاد که کار سندیکایی را پذیرفته‌ایم، سیاست هیات مدیره پذیرش واحدهای موازی صنفی و کارفرمایی و… نیست. کار صنفی که الان انجمن ما دارد انجام می‌دهد، تا کنون هیچ انجمن صنفی انجام نداده است. البته اگر برخی شعب انجمن تلاش کرده‌اند با راه‌اندازی انجمن صنفی از امکانات آن در خدمت انجمن استفاده کنند که از آن استقبال می‌کنیم. یکی از دلایل آن‌که درمانگران اعتیاد در شیراز موفق شدند، این بود که آمدند در حوزه کمیته درمانگران اعتیاد انجمن کارها را به‌دست گرفتند که جای تبریک دارد که چنین بینشی وجود داشته است.

رییس انجمن افزود: اگر می‌خواهید کار کنید، بیایید در قالب کمیته‌های انجمن کار کنید اما انجمن باید باقی بماند. ما یک مرجع بیشتر نداریم. اگر به ما نقد دارید، بیایید هیات مدیره را تغییر بدهید و دوستان جوان‌تر را بیاورید اما رهبری پزشکان عمومی باید در دست انجمن باشد و نباید هیچ مساله‌ای باعث تفرقه بین پزشکان شود و این با تکثر در حوزه مدنی فرق می‌کند. چرا انجمن صنفی پزشکان عمومی که بعد تبدیل به انجمن صنفی پزشکان شد، موفق نبود؟ چون وصل به جامعه پزشکان عمومی نبودند. مگر با ۴۰ نفر و انتخابات مخفیانه می‌شود در سطح کشور ادعای نمایندگی پزشکان عمومی را داشت؟

دکتر کامیابی در پایان راز موفقیت و اعتبار انجمن را در همبستگی دانست و تاکید کرد انجمن با تکیه بر حمایت پزشکان عمومی و پذیرش نقدهای منصفانه، همچنان با اقتدار در دفاع از حقوق همکاران پیش خواهد رفت.

گفتنی است پنجشنبه ۱۷ مرداد، یک روز پیش از گردهمایی شورای هماهنگی، نشست‌های ۱۰ کمیته تخصصی انجمن با حضور بیش از ۱۲۰ نفر از اعضا در هتل هما و دفتر انجمن پزشکان عمومی شیراز برگزار شده بود.

نشست کمیته‌ حقوقی انجمن پزشکان عمومی ایران

 نشست کمیته‌ تشکیلات انجمن پزشکان عمومی ایران

نشست پزشکان شاغل در مراکز درمان اعتیاد انجمن پزشکان عمومی ایران

نشست کمیته‌ پزشکان شاغل در ستاد وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی انجمن پزشکان عمومی ایران

نشست کمیته‌ آموزش انجمن پزشکان عمومی ایران

نشست کمیته‌ رسانه انجمن پزشکان عمومی ایران

نشست کمیته‌ طب کار انجمن پزشکان عمومی ایران

نشست کمیته‌ پزشک خانواده انجمن پزشکان عمومی ایران

نشست کمیته‌ مراقبت‌های پوست انجمن پزشکان عمومی ایران

 

(Visited 667 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*