وزیر بهداشت با تاکید بر تجمیع بیمه ها: همه به خصوص وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نقش تولیتی وزارت بهداشت را بپذیرند

 

 دکتر حسن هاشمی  وزیر بهداشت  درباره تجمیع بیمه‌ها و اجرای سیاستهای کلان نظام سلامت گفت:‌ تجمیع بیمه‌ها باید در اسرع وقت اجرا شود و رسانه‌ها نیز نباید بگذارند که این قانون مشمول گذر زمان بشود و مانند گذشته سالها از زمان تصویب آن بگذرد بدون اینکه اجرا شود.

وی ادامه داد: تجمیع بیمه‌ها علاوه بر قانون برنامه پنجم در سیاستهای کلی نظام سلامت نیز که توسط مقام معظم رهبری ابلاع شد و بیش از ۱۸ ماه مراحل تصویب آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام طول کشید نیز مورد تأکید قرار گرفته است و به نظر من مهمترین مواد سیاستهای کلان سلامت یکی تولیت نظام سلامت است که به وزارت بهداشت واگذار شده است و دیگری تعیین تکلیف بیمه‌هاست.

وزیر بهداشت تأکید کرد: این دو مورد مهمترین بندهای سیاستهای ابلاغی سلامت است که در مورد آنها اختلاف وجود داشت و گر نه کسی در مورد اینکه پیشگیری مهمتر از درمان است یا لزوم حمایت از طب سنتی یا کاهش سهم مردم از هزینه‌های سلامت، یا قطع وابستگی در حوزه دارو و واکسن به خارج یا اینکه ایران مقام اول را در حوزه سلامت در بین کشورهای منطقه داشته باشد اختلاف نظر و بحثی ندارد و آرزوی همه است.

هاشمی گفت: اگر تولیت نظام سلامت در دست وزارت بهداشت اتفاق نیفتد، سلامت مردم به خطر می‌افتد زیرا سلامت ابعاد مختلفی دارد و همه مسائل مرتبط با سلامت در کشاورزی، تا آلودگی هوا، خودروها، جاده‌ها و … باید با لحاظ ابعاد سلامت باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: به همین علت در قانون و سیاستهای کلی سلامت تأکید شده است که همه برنامه‌ها و طرح های کشور باید با تصویب پیوست سلامت آ‌ن در وزارت بهداشت اجرایی شود و به نظر من شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام باید ناظر بر اجرای این مصوبات باشند که حتی با تغییر دولتها و افراد این قانون مورد بی‌توجهی قرار نگیرد و گر نه بنده امروز وزیر هستم و فردا ممکن است اصلاً زنده نباشم.

وزیر بهداشت ادامه داد: اصل موضوع در اصلاح نظام سلامت و اجرای سیاستهای کلان همین است که همه دستگاهها به خصوص وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نقش تولیتی وزارت بهداشت و سیاستهای آن را بپذیرند. البته این کار باید با اقناع و حسن همکاری اجرایی شود و شرط آن این است که دستگاهها بخشی نگاه نکنند و منافع خودشان رابه منافع مردم ترجیح ندهند.

وی اضافه کرد: الان به خاطر وضع نابسامان خدمات سلامت که از شایستگی کافی برخوردار نیست دیگر بعد از گذشت ۳۰ سال همه متوجه شده‌اند که مشکل کجاست، بنابراین از همه کسانی که تریبون در اختیار دارند، خواهش می‌کنیم که به دور از تعصب حرفهایی نزنند که حرفهای آ‌نها به بی خردی نسبت داده شود.

هاشمی گفت:‌ در مورد بیمه‌ها هم حتماً باید تجمیع صورت بگیرد تا مشکلات نظام سلامت و مردم حل شود، اگر دستگاهها قانون گریز نباشند. نباید بگذاریم که بیش از این مانند گذشته سالها از تصویب قانون تجمیع بیمه‌ها بگذرد و اجرا نشود، رسانه‌ها نیز باید این قانون و سایر مواد سیاستهای کلی سلامت را به مطالبه عمومی تیدیل کنند.

وی افزود: وزارت بهداشت فارغ از اینکه بیمه‌ها در کدام دستگاه هستند، می‌خواهد که بیمه‌ها تجمیع شوند و بر اساس دانش روز تعریف جدید پیدا کنند و ما حتی منابعی که از محل هدفمندی یارانه‌ها به وزارت بهداشت داده شده را نیز به سمت بیمه‌ها سوق می دهیم،به شرط اینکه بیمه‌ها نیز رفتارهایی که ناشی از تمامیت خواهی و تعصب است و گاهی در گذشته مشاهده شده است را نداشته باشند.

وزیر بهداشت اضافه کرد:‌ این مهم نیست که بیمه کجاست و مسئولیتش با کدام دستگاه است. آنچه مهم است این است که مردم وقتی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند از نطر هزینه‌ها آسیب نبینند. همین طرح تحول نظام سلامت را هم چه کسی می‌تواند به شکست بکشاند،‌فقط بیمه می‌تواند اگر بیمه‌ها تعهداتی را بپذیرد که پول کم بیاورند و نتوانند مطالبات داروخانه‌ها، بیمارستانها، پرستاران و پزشکان را به موقع پرداخت کند.

وی گفت: همه باید کاری کنیم که منویات مقام معظم رهبری در سیاستهای کلی ابلاغی ایشان که حاصل کار کارشناسی است اتفاق بیفتد و با این مسئله به صورت شعاری برخورد نکنیم و آن را تفسیر به رأی هم نکنیم.

 

 

(Visited 92 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*