بیانیه پایانی گردهمایی شورای هماهنگی انجمن پزشکان عمومی ایران و جمعی از پزشکان عمومی عضو مجمع عمومی نظام پزشکی

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: بیانیه پایانی هشتمین گردهمایی شورای هماهنگی انجمن پزشکان عمومی ایران منتشر شد.

در این بیانیه که در پایان گردهمایی دو روزه و نشست ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ شورای هماهنگی در شیراز به‌امضای روسا و نمایندگان انجمن‌های شرکت‌کننده رسیده، طی ۱۲ ماده به‌ عمده‌ترین مطالبات جامعه پزشکی عمومی اشاره شده است.

متن این بیانیه که همچنین توسط جمعی از اعضای مجمع عمومی نظام پزشکی کشور و هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی ایران امضا شده، به‌شرح زیر است:

ما اعضای شورای هماهنگی انجمن پزشکان عمومی ایران و جمعی از اعضای مجمع عمومی نظام پزشکی که به‌عنوان نمایندگان بخش مهمی از پزشکان عمومی کشور، در تاریخ ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ در شیراز گرد هم آمده‌ایم، ضمن ابراز نگرانی از وضعیت نابسامان نظام سلامت کشور، بر موارد زیر تاکید داریم:

۱. ما اعضای انجمن پزشکان عمومی ایران و مسلماً بخش اعظم پزشکان عمومی کشور آمادگی خود را برای همکاری با تمامی نیروهای خواهان ارتقای نظام سلامت از طریق بازسازی و اصلاح نظام ناکارآمد سلامت کشور اعلام می‌داریم و معتقدیم این همکاری جز از طریق پذیرش نظرات کارشناسی انجمن و سایر کارشناسان دلسوز غیردولتی و مشارکت دادن آنان در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در مسایل عمده نظام سلامت امکان‌پذیر نخواهد بود.

۲. ما اعتقاد راسخ داریم که یکی از دلایل اصلی نابسامانی‌های موجود در نظام سلامت نادیده گرفتن بخش خصوصی در ارایه خدمات به‌ویژه خدمات پایه سلامت و تکیه یک‌جانبه به بخش دولتی است؛ امری که باعث فلج شدن بخش دولتی، پایین آمدن کیفیت خدمات و ایجاد یاس در پزشکان عمومی فعال در بخش خصوصی و ناکارآمدی برنامه‌های اصلاحی نظام سلامت شده است.

۳. ما خواستار تدوین هرچه زودتر سند طب عمومی مصوب در شورای راهبردی طب عمومی هستیم تا با تکیه بر اصول کارشناسی، تعداد مورد نیاز، نقش و جایگاه پزشکان عمومی در نظام سلامت کشور مشخص شود.

۴. ما به‌عنوان نمایندگان جامعه پزشکی عمومی اعتقاد داریم که اصلاح نظام سلامت جز با استقرار نظام ارجاع و پزشک خانواده واقعی ‌و علمی و به‌کارگیری تمامی نیروهای بخش خصوصی و دولتی میسر نخواهد ‌شد. ما ضمن حمایت از همکاران‌مان در استان‌های فارس و مازندران و پزشکان عمومی روستایی، همچنان بر اصلاح سیستم ارایه‌کننده خدمات در این بخش‌ها تاکید داریم و برای اجرای مرحله‌بندی شده نظام ارجاع که در نهایت به استقرار نظامی بر پایه پزشک خانواده (به‌گونه‌ای علمی و مطابق با استانداردهای جهانی و به محوریت طب کل‌نگر) منجر شود اصرار داریم. بدیهی است رسیدگی به مشکلات پزشکان خانواده موجود و انگیزه‌بخشی برای ماندگاری آنان به‌معنی حفظ سرمایه موجود است.

۵. تهیه‌کنندگان این بیانیه ناخرسندی عمیق خود را از بدعهدی سازمان تامین اجتماعی در پرداخت مطالبات بیش از یک‌ساله همکاران‌مان اعلام داشته و به این سازمان تاکید می‌کنیم هرچه زودتر نسبت به انجام تعهدات خود اقدام کند وگرنه باید منتظر اعتراضات جدی و مدنی پزشکان عمومی کشور باشد.

۶. از سازمان نظام پزشکی انتظار داریم به یکی از وظایف اصلی خود که از مدت‌ها پیش مورد کم‌توجهی قرار گرفته، یعنی تعیین حدود صلاحیت‌های حرفه‌ای، همت گمارد تا ضمن کاهش تنش بین گروه‌های پزشکی، زمینه مناسب برای کار تیمی بین این گروه‌‌ها فراهم آید.

۷. به‌تعویق افتادن تدوین راهنماهای بالینی مورد استفاده ارایه‌کنندگان خدمات عامل خسران‌ بسیار در نظام ‌سلامت شده است. سازمان نظام پزشکی در جایگاهی است که می‌تواند به‌عنوان نقطه‌ثقل این اقدام ارزنده، همکاری و التزام تمامی ذی‌نفعان در تدوین آن را فراهم آورد. ما پیشنهاد می‌کنیم وزارت بهداشت سازماندهی این امر را به این سازمان محول سازد تا با ایجاد نهادی مستقل از دولت و با همکاری مجامع و انجمن‌های علمی، بستری مناسب برای تدوین راهنماهای بالینی مبتنی بر شواهد روز پزشکی فراهم آید.

۸. نبود امنیت شغلی و نظام نامشخص پرداخت همکاران ما را در اورژانس‌های بیمارستانی و سایر مراکز درمانی بخش خصوصی و خیریه با مشکلات روزافزون روبه‌رو کرده است. مسلماً تداوم این وضع ادامه خدمت‌رسانی بهینه را در این بخش دچار مشکل خواهد ساخت و به طور مشخص اتخاد روندی عملی برای پرداخت حق‌الزحمه پزشکان عمومی مصوب شورای‌عالی نظام پزشکی مورد درخواست نمایندگان آنان است. این مشکلات به‌ویژه در مورد پزشکان عمومی شاغل در اورژانس‌های دولتی با تداخل وظایف با متخصصین مربوطه و تاخیر بسیار در پرداخت مطالبات همراه شده و انگیزه خدمت‌رسانی مخدوش کرده که نیازمند چاره‌اندیشی فوری است.

۹. ما با تاکید بر اهمیت خدمات ارزشمند همکاران‌مان در حوزه‌های درمان اعتیاد، مراقبت‌های پوست، طب کار، طب ایرانی، پزشکان ستادی و… خواستاریم ضمن برطرف کردن موانع متعدد در خدمات‌رسانی این همکاران و رفع تبعیض‌های تخصص‌محورانه نهادینه‌شده در وزارت بهداشت، جایگاه این خدمات در حوزه سلامت و سند طب عمومی تعریف شود.

۱۰. ما اعتقاد داریم که بیماری‌های غیرواگیر که هم‌اکنون به یکی از معضلات اصلی گریبان‌گیر جامعه تبدیل شده، بدون به‌کارگیری پزشکان عمومی و بخش خصوصی قابل پیشگیری و کنترل نیست. تخصص‌گرایی و تکیه یک‌جانبه به طب دولتی و نادیده گرفتن پزشکان عمومی به‌ویژه در بخش خصوصی، اقداماتی را که تاکنون در این مورد انجام شده ناکارآمد ساخته است. پیشنهاد روشن ما به وزارت بهداشت بسترسازی شرایط برای تشکیل تیم‌های مولتی‌دیسیپلین با محوریت پزشکان عمومی و مشارکت بخش خصوصی است.

۱۱. آموزش خودمراقبتی یکی از پایه‌های عرضه خدمات در طب نوین است. پزشکان عمومی کشور آمادگی دارند در کنار بسته‌های خدمتی خود، در این مورد پیشقدم باشند و با این اقدام بیماران را نیز یه یکی از اعضای تیم درمان تبدیل کنند.

۱۲. معتقدیم که یکی از علل ناکارآمدی برنامه‌های نظام سلامت، نبود روش‌های شایسته‌گزینی برای مدیریت علمی سیستم‌های سلامت در سیاستگذاری و طراحی برنامه‌هاست. تخصص‌گرایی بالینی در مشاغل مدیریتی بدون در نظر گرفتن توان و استحقاق مدیریت، سال‌هاست که به سوگیری‌های ناشی از نبود جامعیت فکری و مدیریتی انجامیده است، حال آن‌که به‌کارگیری پزشکان عمومی مجرب و آزموده‌شده یا تحصیلکردگان مدیریت سیستم‌های سلامت، باعث پویایی، اثربخشی و کارآیی مدیریت حوزه سلامت خواهد شد.

و نکته آخر خطاب به همکاران‌مان، پزشکان عمومی کشور:
ما ضمن سپاسگزاری از شما به‌خاطر تداوم ارایه خدمات سلامت در جای‌جای کشور با وجود ناملایمات و نابسامانی‌های بسیار، انتظار داریم که پشتیبان انجمن پزشکان عمومی باشید. ما به‌عنوان نمایندگان مدنی شما در پیگیری این مطالبات به پشتیبانی همه‌جانبه شما نیازمندیم و امیدواریم با تکیه بر سرمایه اجتماعی ارزشمندی که جمع فرهیخته شما در اختیارمان گذاشته است، از بازیگران و یاریگران اصلی اصلاح نظام سلامت کشور باشیم.

روسا و نمایندگان شعب انجمن پزشکان عمومی ایران شامل: آباده، آذربایجان غربی، اردبیل، اسلام‌شهر، اصفهان، اهواز، بابل، بهشهر، پاکدشت، تبریز، جهرم، دزفول، رشت، زاهدان، زرند، ساری، سبزوار، سیرجان، صومعه‌سرا، شیراز، فومن، قم، کاشان، کرمان، کرمانشاه، گرگان، لاهیجان، لنجان، مراغه، مرودشت، مشهد، یاسوج، یزد
گروهی از پزشکان عمومی عضو مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران
هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی ایران
شیراز، ۱۸ مرداد ماه ۱۳۹۸

(Visited 93 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*