رئیس جدید ستاد کشوری پزشک خانواده برای مشکلات عدیده معیشتی پزشکان خانواده چه نسخه‌ای دارد؟

دکتر سیامک متقیان‌پور، عضو هیات‌ مدیره انجمن پزشکان عمومی شیراز

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: درحالی‌که مشکلات عدیده معیشتی فراروی پزشکان خانواده و اعضای تیم پزشکی خانواده است و بزرگ‌ترین چالش چندساله این برنامه محسوب می‌شود، بار دیگر آقای دکتر صادق تبریزی سکان ستاد پزشک خانواده کشور را در دست گرفت.

با شنیدن خبر این تغییر مدیریتی در نظام سلامت کشور، اولین سوالی که در اذهان پزشکان خانواده و اعضای تیم سلامت نقش بسته این است که رئیس جدید این ستاد چه نسخه‌ای برای حل این معضل عمده دارد که موجب خارج شدن برخی از اعضای تیم سلامت از این برنامه و نیز دلسردی و سرخوردگی سایر همکاران محترم گردیده است.
درواقع مهم‌ترین علت باقی‌ماندن این افراد هم به‌نوعی ناچاری به دلیل الزام و اجبار دستورالعمل‌های اجرایی و هم به گونه دیگر دفاع از زحمات چندین ساله‌شان و امید به بهبود شرایط در آینده است.

از هر منظری نگریسته شود، مبلغ سرانه تعیین‌شده، پاسخگوی هزینه‌های سرسام‌آور موجود نیست و اعضای تیم سلامت پزشکی خانواده، شرایط بحرانی اقتصادی را سپری می‌کنند. این در حالی است که همین سرانه نازل و غیر جوابگو نیز با تاخیر پرداخت می‌گردد.

ضمناً، در پرداخت سرانه میان پزشکان تک شیفت و دو شیفت، تفاوت وجود دارد، که با توجه به کمبود پزشک خانواده و عدم موفقیت این سیاست‌گذاری در سال‌های قبل، اصرار بر اجرای این سیاست‌گذاری منطقی نیست.

برای تبیین شرایط اقتصادی موجود تنها کافی است که به این نکته اشاره شود که حقوق مراقبین سلامت که در ابتدای برنامه پزشک خانواده شهری، به میزان قابل‌توجه‌ای بیشتر از حداقل حقوق اداره کار بود، به دلیل عدم افزایش منطقی و معقول سرانه در طی سال‌های گذشته، در حال حاضر، بسیار پائین‌تر از حداقل مزبور گردیده و مشکلات عدیده‌ای را برای خود مراقبین زحمتکش و پزشکان خانواده به‌عنوان مسئول تیم سلامت ایجاد کرده است.

مدت‌های مدید است که راهکارهای متعدد و عملی برای رفع این تنگنای معیشتی ارائه گردیده است اما به نظر می‌رسد که مدیریت محترم قبلی ستاد کشوری به تغییر مبلغ سرانه امیدوار بود، لیکن تاکنون که در انتهای پنجمین ماه سال هستیم چنین اتفاقی روی نداده است و فشارهای عدیده اقتصادی بیش از هر زمان دیگر در تاریخ اجرای این برنامه بر شانه‌های اعضای تیم پزشک خانواده سنگینی می‌کند و همه منتظر نسخه مدیر جدید این ستاد در زمینه مزبور می‌باشند. نسخه‌ای که مسلماً باید به‌صورت اورژانس و بدون فوت وقت ارائه شود.

 

(Visited 520 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*