مشکلات اجرایی برنامه پزشکی خانواده در ایران

دکتر ابوالفضل بهجو، مسوول کمیته پزشکی خانواده انجمن پزشکان عمومی ایران

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: بر اساس تجربیات موجود و اعتراف بسیاری از دست‌اندرکاران حوزه بیمه و بهداشت و درمان، مشکل اصلی ما برای اجرای برنامه پزشکی خانواده در کشور و حتی استقرار کامل و ارتقای برنامه در دو استان فارس و مازندران، فقدان اراده و اعتقاد کامل به این برنامه در سطح ملی است.

چنان‌چه می‌دانیم، تمامی مسوولین رده‌بالا از وزیر و معاونین آن‌ها عمدتاً مخالف اجرای این برنامه نبوده و وزیر بهداشت کنونی نیز تا این لحظه بیش از سایرین از اجرای این برنامه سخن گفته‌اند؛ ولی آیا ایشان که با تاکید بسیار از پرونده الکترونیک، نظام ارجاع و راهنماهای بالینی و ارتقای منزلت پزشکان عمومی صحبت می‌کنند، به مشکلات پیش روی اجرای برنامه واقف‌اند؟ آیا ایشان مطلع‌اند که ستاد ملی پزشکی خانواده که وظیفه پشتیبانی و حمایت مالی و معنوی برنامه را به عهده دارد، تاکنون هیچ جلسه‌ای برای حمایت از این برنامه نداشته است؟

آیا کمسیون بهداشت و درمان مجلس در تخصیص بودجه مناسب برای این برنامه همراهی خواهد کرد؟

آیا سازمان برنامه ‌و بودجه با اجرای این برنامه که مصوبه قانونی دارد، موافق است؟

دکتر نمکی تا چه حد برای جلب حمایت و مشارکت مراجع بالادستی وزارت بهداشت موفق خواهد شد؟ تا چه حد حاضر است از توان و انرژی خود و وزارت متبوعش برای اجرای این برنامه هزینه کند؟

آیا ما هنوز باید انرژی توان و نیروی خودمان را بر روی جلب مشارکت در وزارت بهداشت و مسوولین اجرایی متمرکز کنیم یا باید حمایت‌طلبی و نیروی خود را برای اجرای قوانین مصوبه مجلس بر روی نمایندگان همین مجلس و سایر اعضای هیات دولت یا از آن فراتر رهبری نظام گسترش دهیم؟

آنچه امروز از شرایط موجود برداشت می‌شود اینکه پزشکان عمومی و دلسوختگان نظام سلامت برای کسب جایگاه خود و اصلاح نظام سلامت و نجات نظام سلامت کشور باید دست به دامان همان نمایندگان مجلسی بشوند که قانونش را تصویب کرده‌اند و به روسای همان دولتی چشم تردید بدوزند که وزیر بهداشت آن، آرزوهای بلندپروازانه‌ای برای اصلاح نظام سلامت دارد.

ولی آنچه مسلم است اینکه در حال حاضر ما مردم ایران لیاقت و ظرفیت و امکانات موجود برای داشتن یک نظام سلامت پاسخگو و بهینه را داریم منتها نیاز به اراده و تفکری داریم که توان موجود را بالفعل سازد و برای اجرای برنامه ساختارسازی لازم را انجام دهد. آیا این اتفاق خواهد افتاد یا باید منتظر بود و نظاره‌گر؟ مسلماً امروز باید مطالبه‌جویی و مطالبه‌گری از مسوولین بالادستی وزارت بهداشت و همکاری با نیروهای جدی و فعال در نهادهای مختلف در راس فعالیت‌های ما ما قرار گیرد.

(Visited 402 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*