مشارکت مالی دریافت‌کنندگان خدمت در برنامه پزشک خانواده شهری، آری یا خیر؟

دکتر ابوالفضل بهجو، مسوول کمیته نظام ارجاع و پزشکی خانواده انجمن پزشکان عمومی ایران

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: با اجرای برنامه پزشکی خانواده در استان فارس و مازندران، مسوولان و پزشکان به‌جد به این نتیجه رسیدند که برای کنترل بار مراجعات و تنظیم امور این برنامه، خدمت ‌گیرندگان باید مبلغی بابت فرانشیز بپردازند.

پس از برقراری فرانشیز، به‌وضوح کاهشی نسبی در میزان مراجعات بی‌رویه و مخاطرات اخلاقی گیرندگان خدمت مشاهده شد و باور پزشکان و مدیران برنامه را در مورد دریافت فرانشیز در این برنامه تقویت کرد تا جایی که رییس وقت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در یکی از جلسات ستاد کشوری پزشک خانواده به یکی از مسوولین بیمه‌ها که مخالف دریافت فرانشیز بود، گفت: ما نمی‌توانیم برنامه پزشکی خانواده را بدون فرانشیز اجرا کنیم؛ اگر شما می‌توانید، بیایید خودتان اجرا کنید!

پس از پنج سال از اجرای این برنامه، مرکز ملی تحقیقات سلامت بیمه سلامت مطالعه‌ای در این خصوص توسط مدیران ارشد این بیمه و با همکاری معاونت بهداشتی دو دانشگاه مجری انجام داد و در کتابی با عنوان «تجربه پزشک خانواده شهری در ایران» منتشر کرد که تفسیر نتایج این مطالعه در صفحات پیوست به همکاران و علاقه‌مندان تقدیم می‌شود.

شایان یادآوری است که چندین مطالعه داخل و خارج از ایران نیز نتایج این مطالعه را تایید کرده‌اند که در متن منتشر شده به آن‌ها نیز اشاره شده است.

(Visited 143 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*