آیا امیدی به توسعه برنامه پزشک خانواده هست؟

یادداشتی به بهانه رد افزایش سرانه تیم پزشکی خانواده شهری فارس و مازندران توسط شورای عالی بیمه‌ها

دکتر سیامک متقیان‌پور، پزشک خانواده شهری شیراز و عضو هیات‌ مدیره انجمن پزشکان عمومی شیراز

 

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: آیا وزارت بهداشت با وجود مشکلات عدیده و روزافزون در فارس و مازندران و نارضایتی مفرط اعضای تیم سلامت می‌تواند امیدی به توسعه این برنامه در کل کشور داشته باشد؟

مشکلات عدیده مادی و معنوی فراروی برنامه پزشکی خانواده در حال اجرا در فارس و مازندران و به‌ویژه نازل بودن حقوق مراقبین سلامت و اینکه حقوق ایشان کمتر از حداقل تعیین‌شده توسط اداره کار است و افزایش روزافزون نارضایتی اعضای تیم پزشکی خانواده و خروج حتی ممتازترین و علاقه‌مندترین پزشکان خانواده از این برنامه، مدیران وزارت بهداشت و دو استان مجری را بر آن داشت که پیشنهاد مؤکد افزایش سرانه تیم پزشکی خانواده شهری را در دو استان مزبور برای سال جاری به شورای عالی بیمه‌ها بدهند. این افزایش سرانه می‌توانست برخی از مشکلات اقتصادی عدیده موجود را به‌صورت حداقلی مرتفع سازد و مرهمی هرچند کم اثر بر دردهای فراوان و جدی موجود باشد. اما متاسفانه شورای عالی بیمه‌ها این درخواست مؤکد را رد کرد.

گذشته از شرایط نومیدکننده‌ای که این رد افزایش سرانه، بر اعضای تیم‌های سلامت پزشکی خانواده و مدیران استانی و کشوری اجرای این برنامه دارد و تداوم مشکلات کمرشکن و طاقت‌فرسای موجود و حتی تشدید روزافزون آن‌ها، مهم‌ترین سوالی که در اذهان جای گرفته اینکه با وجود این شرایط نامناسب و طی سیر قهقرائی در این دو استان، وزارت بهداشت و وزیری که گفته برای اجرای برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع، وزیر شده و سکان‌داری وزارت بهداشت را پذیرفته است چگونه می‌تواند به توسعه این برنامه در سراسر کشور، امید داشته باشد؟ به‌خصوص که وی به افکار عمومی قول داده است که تا شهریور ۱۳۹۹، برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع را در کل کشور اجرا کند. به‌راستی چرا وزارت بهداشت و دست‌اندرکاران حوزه سلامت در کشور، بعد از گذشت ۸ سال از اجرای این برنامه در دو استان فارس و مازندران، برای حل مشکلات عدیده موجود فراروی آن، چاره‌اندیشی جدی نمی‌کنند؟ آیا با وجود نارضایتی‌های جدی مادی و معنوی اعضای تیم سلامت در این استان، مسئولان انتظار دارند که پزشکان و پیراپزشکان از اجرای برنامه، استقبال کنند؟ آیا اگر به هر شکل این برنامه در دیگر مناطق ایران اجرا شود، با وجود چنین مشکلاتی می‌تواند به اهداف والای خود برسد و نظام سلامت ما را نجات دهد؟

باید دید تدابیر وزیر بهداشت و دیگر دست‌اندرکاران مربوطه، بعد از رد افزایش سرانه توسط شورای عالی بیمه‌ها چه خواهد بود. بی‌شک تدابیری که در این مقطع اندیشیده خواهد شد، در چگونگی آینده این برنامه نقش به‌سزایی دارد.

(Visited 194 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

یک نظر

  1. سلام بنده پزشک خانواده هستم اگر پزشک خانواده درست اجرا شود فواید زیادی خواهد داشت ولی متاسفانه بعلت سوء مدیریت فقط اسمی از پزشک خانواده هست. هزاران مثال میتوانم بزنم در استان ما معاون بهداشتی که خود فوق تخصص غدد کودکان هست بیماران خود را از مطب و بیمارستان به نزد پزشک خانواده میفرستد تا برگه ارجاع صادر شود و یا بقولی ارجاع معکوس .بنده مدارک مربوط را به اعضای ستاد اجرایی پزشک خانواده در وزارتخانه فرستادم ولی متاسفانه هیچ واکنشی دیده نشد . مثال دیگر مشاهده میکنیم در مرکزی با ۹ هزار جمعیت ۳ پزشک و مرکزی با پانزده هزار ۲ پزشک مرکز دیگر با ده هزار جمعیت دو پزشک و مرکزی با ۸ هزار جمعیت یک پزشک انهم بمدت چند ماه پزشک خانواده اجرا میشود. وقتی اعتراض میکتم نه تنها رسیدگی نشد بلکه مرا به جای دور دست تر فرستادن. قبل از اجرای هر طرح باید مدیریت اصلاح شود. در صورت لزوم بفرمایید تا مدارک ارسال کنم. ایمیل بنده در نزد شما هست

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*