در سوی مردم بایستیم!

 

پیشنهاد ویژه به فعالان صنفی جامعه پزشکی

دکتر مهران قسمتی‌زاده، عضو هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی ایران

جامعه و نظام حکومتی ما در حال عبور از شرایط سختی است؛ شرایطی که هر دو در تلاشی وصف‌ناشدنی برای عبور از بحران هستند.
مردم ما چنان در مشکلات روزمره و گذران زندگی به‌سر می‌برند که احساس له‌شدگی را با استخوان‌های خود احساس می‌کنند و مهم‌ترین عواملی را که بیش از همه در ایجاد این شرایط به‌عینه لمس می‌کنند، ترکیبی از ناکارآمدی، فساد و بی‌عدالتی است که در تقریباً تمامی طرح‌ها و برنامه‌های اجرایی دولت و حاکمیت ردپایی از آن‌ها را می‌توان دید.
برنامه تحول نظام سلامت نیز یکی از این برنامه‌ها بود که ما اعضای جامعه پزشکی (به‌گونه‌ای دیگر) در کنار مردم خود تجربه کردیم؛ برنامه‌ای که متاسفانه برخلاف آن‌چه ادعا می‌‌شد منجر به تحول نظام سلامت نشد بلکه بخش اعظمی از سرمایه‌های این کشور را بر باد داد و این سرمایه‌ها نیز برخلاف ادعای متولیان آن حتی نصیب جامعه پزشکی نشد بلکه عملاً فقط به تخریب سرمایه اجتماعی جامعه پزشکی انجامید.
حال این سرمایه اجتماعی نیاز به ترمیم دارد و این وظیفه تک‌تک اعضای جامعه پزشکی است و در پیشاپیش آن‌ها فعالین صنفی جامعه پزشکی باید این وظیفه را بر دوش کشند.
مردم ما باید احساس کنند که جامعه پزشکی در مصایب آن‌ها در کنارشان هستند و یکی از روش‌هایی که به این امر تحقق خواهد بخشید، بیان مطالبات بهداشتی-درمانی مردم از زبان پزشکان است.

مردم باید شاهد باشند که پزشکان به ناکارآمدی‌های نظام توزیع دارو و کاستی‌های آن که ناشی از تحریم‌های بی‌دلیلی است که به مردم تحمیل شده با بی‌تفاوتی برخورد نمی‌کنند.
مردم باید متوجه شوند که پزشکان به ورشکستگی بیمه‌ها و سیستم ناکارآمد بیمه‌های درمان بی‌تفاوت نیستند.
مردم باید شاهد اعتراض پزشکان به شیوه نامعقول مدیریت همه‌گیری آنفلوانزا در کشور باشند.
مردم باید شاهد حساسیت پزشکان به پزشکان به رشد افسارگسیخته افسردگی و اعتیاد در کشور باشند.
مردم باید شاهد باشند که پزشکان چگونه به هزینه شدن بودجه سلامت کشور خود حساس‌اند.
مردم باید شاهد باشند که پزشکان به بی‌تفاوتی مسوولان به رشد روزافزون دیابت در کشور اعتراض می‌کنند.
مردم باید شاهد اعتراض پزشکان به آلودگی شهرهای صنعتی و نقشی که در سلامت مردم و افراد پرخطر دارد، باشند…

مردم باید شاهد باشند که ما در کنار پیگیری مطالبات صنفی به‌حق خود، مطالبات آن‌ها را نیز در اموری که به سلامت‌شان مربوط است، با صدای بلند و از دیدگاه پزشکی بیان می‌کنیم.

خواهش من از همکارانم این است بیایید در این شرایط سخت با بیان این معضلات هم به کاهش فاصله ناخواسته خود با مردم بپردازیم و هم حاکمان جامعه را به انجام وظیفه واقعی خود، یعنی تامین نیازهای پایه‌ای مردم که سلامت هم یکی از اساسی‌ترین آن‌هاست، فرابخوانیم.

راه برون‌رفت از شرایط کنونی، پرداختن بخش‌های مختلف جامعه به وظایف خود است. مسلماً بخشی از وظایف ما اعلام مطالبات به‌حق مردم و وظیفه حاکمان پاسخ درخور به آن‌هاست.

(Visited 61 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*