اعتراض انجمن پزشکان عمومی به تعارض در مصوبات مربوط به عرضه متادون

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: رییس انجمن پزشکان عمومی در نامه‌ای به معاون درمان وزارت بهداشت، به پیش‌نویس متن «ضابطه نظام توزیع و عرضه داروهای تحت کنترل» تهیه‌شده توسط اداره‌کل امور دارویی که عرضه این داروها را از طریق داروخانه‌ها مجاز دانسته است، اعتراض کرد.

در این نامه با استناد به صورت‌جلسه کمیته درمان در تاریخ ۹۸/۹/۲۴ که در آن تاکید شده بود منظور از بند مورد بحث در مصوبه جلسه ۱۳۶ ستاد مبارزه با مواد مخدر، «توزیع» داروهای مخدراز طریق داروخانه‌های منتخب به مراکز درمان اعتیاد بوده است و عرضه مستقیم دارو به بیماران همچنان توسط مراکز صورت خواهد گرفت، درخواست شده این صورت‌جلسه منتشر شود.

متن کامل نامه دکتر عباس کامیابی به دکتر جان‌بابایی که در آن تاکید شده «این اقدام غیرمتعارف سازمان غذا و دارو، مجددا اعتراض به حق درمان‌گران اعتیاد و نخبگان علمی را در پی داشته و می‌رود تا تردید همکاران را نسبت به اقدامات سوگیرانه و غیرکارشناسی سازمان غذا و دارو را به یقین تبدیل نماید»، به‌شرح زیر است:

جناب آقای دکتر جان‌بابایی معاون محترم درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ریاست کمیته کشوری نظارت بر مراکز مجاز درمان و کاهش آسیب
موضوع: تعارض در اجرای مصوبات، پیرامون عرضه متادون
با سلام و احترام،
چنان‌که مستحضرید پیرو مصوبه جلسه ۱۳۶ ستاد مبارزه با مواد مخدر به‌تاریخ ۹۸/۵/۸ موجی از مخالفت‌ و انتقاد نسبت به بند ۸ مصوبه مذکور موضوع توزیع (و احتمالا عرضه) داروهای مخدر توسط داروخانه‌ها شکل گرفت. تشکل‌ها، سازمان‌ها، انجمن‌های علمی و نیز کارشناسان و خبرگان علمی ذیصلاح نسبت به عواقب اجرایی آن هشدار داده و پیامدهای قابل پیش‌بینی آن‌را برشمردند و این انجمن نیز طی رونوشت نامه شماره ۴۳۳/۱۰/۹۸/پ ع مورخ ۹۸/۹/۶ در تحلیلی کارشناسی با تاکید بر ضعف علمی و اجرایی این مصوبه خواستار لغو هرگونه برنامه برای عرضه مستقیم متادون توسط داروخانه‌ها شد.
خوشبختانه با تشکیل کمیته درمان در تاریخ ۹۸/۹/۲۴ و برداشت صحیح اعضای حاضر از مصوبه مورد اختلاف (همچنین نظرات قبلی اعضای محترم کمیته تحت زعامت جنابعالی و سایر مسئولین در تفسیر و توضیح بند ۸ مصوبه) تاکید گردید که منظور از بند مذکور: «توزیع» داروهای مخدراز طریق داروخانه‌های منتخب به مراکز درمان اعتیاد بوده است و عرضه مستقیم دارو به بیماران هم‌چنان توسط مراکز ترک اعتیاد صورت خواهد گرفت، که این مهم صراحتا در بند ۱ صورت‌جلسه مذکور تقریر گردیده است.
اما اخیرا در پیش‌نویس متن «ضابطه نظام توزیع و عرضه داروهای تحت کنترل»، تهیه شده توسط اداره‌کل امور دارویی و مواد تحت کنترل، عرضه دارو به بیمار را از طریق داروخانه‌ها مجاز دانسته است که متاسفانه در تعارض با مصوبات فوق‌الذکر است. این اقدام غیرمتعارف سازمان غذا و دارو، مجددا اعتراض به حق درمان‌گران اعتیاد و نخبگان علمی را در پی داشته و می‌رود تا تردید همکاران را نسبت به اقدامات سوگیرانه و غیرکارشناسی سازمان غذا و دارو را به یقین تبدیل نماید.
بدین‌وسیله تقاضا دارد ضمن انتشار صورتجلسه مورخه ۹۸/۹/۲۴ کمیته کشوری نظارت برمراکز مجاز درمان و کاهش آسیب ستاد مبارزه با مواد مخدر دستور لازم را جهت اصلاح رویه مذکور به نحو صلاحدید صادر فرمایید.

(Visited 128 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*