درخواست انجمن پزشکان عمومی از نظام پزشکی: با اقدامات غیرمتعارف سازمان غذا و دارو مقابله کنید

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: رییس انجمن پزشکان عمومی در نامه‌ای به رییس‌کل نظام پزشکی با اشاره به اقدامات «غیرمتعارف» سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، خواستار مقابله نظام پزشکی با اصرار این سازمان برای عرضه متادون در داروخانه‌ها و تدوین و ابلاغ سند خدمات جامع سلامت در داروخانه‌ها و ورود غیرقانونی به حوزه حدود صلاحیت‌ گروه‌های مختلف پزشکی شد.

متن نامه دکتر عباس کامیابی به دکتر محمدرضا ظفرقندی به‌شرح زیر است:

جناب آقای دکتر ظفرقندی رئیس کل محترم سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران

موضوع: اقدامات غیرمتعارف سازمان غذا و دارو

با سلام و احترام،

بدین‌وسیله ضمن تشکر از مواضع ارزشمند جنابعالی نسبت به دو مقوله‌ای که در ذیل بیان خواهد شد، خواهشمند است نتایج پیگیری آن سازمان جهت شفاف‌سازی و پاسخ‌گویی به جامعه هدف و انجمن‌های ذیربط امر به اعلام گردد:

۱. پیرو رونوشت نامه شماره ۴۳۳/۱۰/۹۸/پ ع مورخ ۹۸/۹/۶ موضوع ارایه گزارش تحلیلی انجمن نسبت به احتمال واگذاری عرضه داروهای مخدر به داروخانه‌ها، به‌استحضار می‌رساند سرپرست اداره کل داروی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت طی نامه شماره ۶۶۵/۹۷۰۸۸ به تاریخ ۹۸/۱۰/۲۵ «ضابطه نظام توزیع و عرضه داروهای تحت کنترل» را به معاونت‌های غذا و داروی دانشگاهها ابلاغ نموده است. دربند یک اهداف این ضابطه، عبارت «عرضه داروهای تحت کنترل درمحل اصلی و قانونی ان یعنی داروخانه» قید گردیده است که با بند ۱ مصوبه کمیته درمان به‌تاریخ ۹۸/۹/۲۴ مبنی بر «توزیع» داروهای مخدر توسط داروخانه‌های منتخب (مشروط بر موافقت کمیته کاهش آسیب و حمایتهای اجتماعی ستاد و تایید شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استانها) در مغایرت است. متاسفانه این اقدام بدون طرح و تصویب در کمیته‌ها و تشکیلات بالادستی (که سازمان نظام پزشکی در آن‌ها عضویت دارد) و به صورت خودسرانه انجام شده است.

۲. پیرو رونوشت نامه شماره ۴۳۱/۱۰/۹۸ پ ع مورخ ۹۸/۹/۲ موضوع اعتراض ۸ انجمن بزرگ کشوری نسبت به ابلاغ «سند خدمات جامع سلامت در داروخانه‌ها» متاسفانه تا کنون هیچ‌گونه دستوری مبنی بر توقف سند مذکور از سوی مراجع مربوطه صادر نشده است. این نگرانی وجود دارد که اطاله رسیدگی و بازنگری سند از منویات تدوین‌کنندگان آن باشد؛ ضمن این‌که هیچ دعوت یا بازخوردی از سازمان نظام پزشکی برای انجمن‌های درخواست کننده صورت نگرفته است.

زمینه‌سازی و اصرار سازمان غذا و دارو برای عرضه متادون در داروخانه‌ها بدون توجه به مبانی علمی و کارشناسی و آثار زیان‌باری که بر دستاوردها و معیشت درمان‌گران اعتیاد دارد و همچنین تدوین و ابلاغ سند خدمات جامع سلامت در داروخانه‌ها و ورود غیرقانونی به حوزه حدود صلاحیت‌ گروه‌های مختلف پزشکی، موضوعات با اهمیتی است که انتظار می‌رود سازمان نظام پزشکی بنا به وظیفه قانونی خود با رویکردی تشکیلاتی و با جدیت به آن ورود کرده و نتایج آن به جامعه پزشکی اعلام گردد. قطعا نقش سازمان نظام پزشکی در تنظیم روابط شاغلین پزشکی می‌تواند مانع از طرح دعاوی حقوقی در مراجع قضایی برای احقاق حق پزشکان عمومی و سایر گروه‌های پزشکی باشد که در صورت عدم حصول نتیجه موثر به ناچار اقدام خواهد شد.

(Visited 228 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*