چهاردهمین جلسه‌ی کمیته‌ی پزشکی خانواده انجمن برگزار شد

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: چهاردهمین جلسه‌ی کمیته‌ی «پزشکی خانواده و نظام ارجاع» انجمن پزشکان عمومی ایران روز شنبه ۲۶ بهمن ۹۸ در دفتر انجمن برگزار شد.

در این جلسه که با حضور اعضا، مشاورین ومهمانان مدعو برگزار شد، چالش‌های پزشکی خانواده در دو بخش شهری و روستایی مطرح و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

ابتدا دکتر ابوالفضل بهجو، رییس کمیته، با تشریح شرایط فعلی گزارشی از اقدامات انجام شده توسط هیات مدیره انجمن کشوری ارائه داد. وی با ذکر برخی موانع، خواستار همکاری هرچه بیشتر مراجع ذیربط در تحقق اهداف اصلی این برنامه و گسترش آن در کشور شد.

سپس دکتر افشین اسدی، دبیر کمیته، گزارشی از وضعیت حقوقی و اصلاحات ضروری در بخش‌های راه‌اندازی شده در قالب مراکز و‌ پایگاه‌های فعال در طرح حاشیه‌ی شهر و تحول شهری ارائه داد و خواستار توجه بیشتر به اصلاح قراردادهای به‌کارگیری پزشکان جدید و پرداخت متناسب با خدمات به پزشکان استخدامی شاغل در این بخش شد.

در ادامه دکتر شیرین جعفرزاده و دکتر نیما حاجتی گزارشی از چالش‌های موجود در بخش روستایی ارائه کرد و به‌ویژه درخواست عملکرد یکسان معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌های کشور در پرداخت حقوق تیم سلامت را داشت. نمایندگان پزشکان خانواده روستایی کرمان و تهران از برخی تاخیرها و تفاوتها در پرداخت حقوق و وضعیت قراردادهای شغلی و منع فعالیت پزشکان خانواده در بخش خصوصی در خارج از ساعات مورد تعهد، گله‌مند بودند.

دکتر سیامک متقیان‌پور نیز از استمرار تناقضات جدی در سیستم ارجاع و قراردادهای درمانگاهی در پزشکی خانواده شهری استان فارس انتقاد کرد. عضو هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی شیراز خواستار رسیدگی عاجل در به‌روزرسانی پرداخت‌ها و چاره‌اندیشی جهت معضلات ذکر شده شد.

سپس دکتر عباس وثوق مقدم، متخصص پزشکی اجتماعی، ضمن تاکید بر اصول و مبانی طرح، بر ضرورت پاییندی به احرای صحیح آن تاکید کرد. مشاور رییس دبیرخانه و سرپرست گروه پزشک خانواده و سیاست‌های بخش سلامت با ذکر اهداف متعالی برنامه از ابتدا تا کنون، وضعیت فعلی و روند استمرار آنرا شایان توجه بیشتر ذینفعان دانستند. رییس مرکز توسعه‌ی مدیریت و تحول اداری وزارت بهداشت با آنالیز چالش‌ها، راه‌حل را در پای‌بندی به اصول برنامه و هماهنگی هرچه بیشتر ارکان اجرایی ذکر کردند. دکتر محمدحسین سالاریان‌زاده با تحلیل شرایط و علل برخی عدم‌تفاهمات پزشک خانواده و نظام ارجاع، نظام سلامت کشور را نیازمند پیشرفت در این زمینه‌ با توجه به اهداف علمی و اصولی آن در اجرا ذکر کردند.

در این جلسه همچنین مشاور وزیر در امور پزشکان عمومی پس از استماع چالش‌ها، به برخی موانع و‌ دشواری‌ها که مانع از بهینه‌سازی اجرای طرح است اشاره کرد و پس از تبادل نظر نسبت به پیگیری موارد مطروحه در وزارت‌خانه و هماهنگ‌سازی سطوح اجرایی، کارشناسی و‌ تصمیم‌گیری قول مساعد داد. دکتر سعید تاملی با برشمردن محدودیت‌های تحمیلی اخیر خواستار درک بیشتر شرایط و رفع موانع اداری و تامل در درک شرایط دشوار پزشکان و وزارتخانه شد.

در این جلسه که با حضور دکتر علی‌اصغر میرزایی از سازمان بیمه سلامت کشور برگزار شد، ایشان نیز ضمن نقدیر از تلاش‌های تیم سلامت، گزارشی از پرداخت‌های این سازمان در بخش پزشک خانواده شهری و روستایی ارائه کرد و نسبت به تلاش هرچه بیشتر جهت تامین منابع مربوطه و پیگیری چالش‌های مطروحه از سوی همکاران قول مساعد داد. مدیرکل سلامت عمومی بیمه سلامت کشور بدین منظور خواستار تسریع روند تایید نهایی تفاهم‌نامه سال۹۸ با وزارت بهداشت شد.

در این جلسه معاون پشتیبانی پژوهشی و مدیریت منابع انسانی مرکز پژوهش‌های مجلس نیز ملاحظات قانونی در زمینه‌های مطروحه را مورد تحلیل قرار داد. دکتر علی اخوان برخی معضلات را منوط به پیگیری اصولی اجرای صحیح قوانین موجود و همچنین اصلاح و تصویب قوانین مورد نیاز دانستند.

همچنین دکتر محبوبه گلستانی با بیان دغدغه‌های جدی پزشکان شاغل در طرح پزشک خانواده بر بهبود نگاه وزارتخانه و سازمان‌های ذیربط به شرایط دشوار معیشتی پزشکان تاکید کرد. رییس دفتر پزشک خانواده سازمان نظام پزشکی به شکایات متعدد پزشکان شاغل به نهادصنفی مرجع یعنی سازمان نظام پزشکی اشاره و جمع‌بندی آن‌ها را بیان کرد.

طی این جلسه که از ساعت ۹ صبح تا ۱۸عصر به طول انجامید، طرح پیشنهادی کمیته و انجمن مورد تحلیل دقیق قرار گرفت و حاضران نقطه‌نظرات تخصصی خود را مطرح و مقرر شد نسخه‌ی نهایی پیشنهادات با عنایت به کلیه نظرات، تا سه‌هفته آینده مورد بررسی قرار گرفته و پس از تصویب نهایی به هیات‌مدیره انجمن جهت پیگیری لازم ارائه شود.

(Visited 176 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*