رییس نظام پزشکی کرمان خواستار ایفای نقش نظام پزشکی در بحران کرونا شد

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: رییس نظام پزشکی شهرستان کرمان در نامه‌ای خطاب به رییس‌کل و رییس شورای عالی نظام پزشکی، خواستار ایفای نقش بیشتر این سازمان در بحران کرونا شد.

دکتر عباس کامیابی در این نامه با اشاره به تناقض‌های اطلاع‌رسانی، کمبود امکانات و ضعف مدیریت اپیدمی بیماری کووید-۱۹، به ابتلای بسیار بالای پزشکان به این بیماری تاکید کرد و خواستار تشکیل جلسه فوری شورای عالی نظام پزشکی با حضور مسوولین وزارت بهداشت و انجمن‌های علمی پزشکی شد.

متن نامه دکتر کامیابی که همچنین ریاست انجمن پزشکان عمومی ایران را برعهده دارد، به‌شرح زیر است:

جناب آقای دکتر ظفرقندی
رییس‌کل محترم سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران

جناب آقای دکتر معین
رییس محترم شورای عالی نظام پزشکی

با سلام و احترام

در پی انتشار ویروس COVID-19 و همه‌گیری بیماری ناشی از آن در مناطق مختلف کشور، پیشنهادات ذیل جهت استحضار و دستور مقتضی ایفاد می‌گردد:

۱. ارتقای همکاری و حفظ روحیه فداکاری جامعه پزشکی برای غلبه بر بحران ضروری است. بی‌اعتمادی جامعه پزشکی نسبت به آمار ابتلا و مرگ‌ومیر این بیماری ناشی از تناقض بین نسبت ابتلا و مرگ و همچنین تفاوت مشاهدات عینی پزشکان با گفته‌های مسوولین است. برای تقویت این اعتماد و حفظ انگیزه همکاران لازم است نقش سازمان نظام پزشکی به منظور شفاف‌سازی منبع ورودی ویروس، دلیل انتشار سریع آن و رفع ابهامات علمی در خصوص تابلوی بروز و انتشار این بیماری قوت یابد.

۲. هم‌اکنون همکاران ما در نقاط مختلف کشور به‌ویژه در دو استان قم و گیلان، در بخش سرپایی با ورودی سرسام‌آور بیش از ۸۰ درصد این بیماران و در بخش بستری با اشغال کامل بخش‌ها و حتی راهروهای بیمارستانی مواجه هستند. انتظار می‌رود سازمان نظام پزشکی که در برگیرنده همکاران شاغل در بخش خصوصی و دولتی است، به عنوان پشتیبان علمی، صنفی و اجتماعی آنان به سرعت نسبت به سازمان‌دهی ستادی ویژه اقدام و علاوه بر حمایت‌های لازم نسبت به پیگیری مطالبات و نیازهای به‌حق پزشکان برای کنترل این بیماری اقدام نماید.

۳. ابتلای پزشکان و کادر درمانی بر اساس اطلاعات مبادی غیررسمی اما موثق، بسیار بالاست و بدین معنی است که اطلاعات مربوط به انتشار این ویروس و تدابیر موردنیاز در موعدی مناسب به اطلاع آنان نرسیده و هم‌اکنون نیز این خطر در نقاطی که علایم بیماری به اندازه کافی آشکار نشده است بالا بوده و نیازمند سرعت‌عمل است. توجه داشته باشیم که کاهش ترس بی‌مورد در عموم مردم با آگاهی کامل پزشکان در مورد خطرات و شیوه برخورد و همچنین نقش بی‌بدیل آنان در آرامش‌بخشی به مردم در تضاد نیست و این سیاست اشتباه همچنان در اثربخشی همت جامعه پزشکی سایه انداخته است.

۴. فقدان تجهیزات و مواد حفاظت فردی به‌ویژه در دو استان گیلان و قم (و به زودی در سایر استان‌ها) نگران‌کننده و تعجب‌آور است. هم‌اکنون تعدادی از پزشکان و شاغلین در مطب‌ها، محروم از ماسک‌های استاندارد و سایر وسایل موردنیاز، مظلومانه مشغول ویزیت بیماران هستند و این فاجعه است. لازم است خطر ابتلای جامعه پزشکی و تیم درمان بسیار جدی گرفته شود که در غیر این‌صورت نخستین و مهمترین جبهه موجود برای غلبه بر این بیماری از بین رفته و سلامت عمومی به‌شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

۵. توصیه می‌شود شورای عالی نظام پزشکی در اسرع‌وقت با حضور مسوولین وزارت بهداشت و انجمن‌های ذی‌ربط نسبت به طرح سوالات و ابهامات و نقشه راه برای کنترل این بیماری همفکری نماید.

تاکید می‌گردد که مسوولین سختکوش دانشگاه‌های علوم پزشکی به دلیل حجم این بحران، بدون همکاری عالمانه و فداکاری جامعه پزشکی قادر به کنترل این بیماری با حداقل تبعات ممکن نخواهند بود و نقش خالصانه سازمان نظام پزشکی و انجمن‌های پزشکی فارغ از هرگونه وظایف و تعهدات تشکیلاتی، برای مدیریت این بحران ملی ضروری است.

پیشاپیش از زحمات شما بزرگواران قدردانی می‌گردد.

 

(Visited 929 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*