اعتراض انجمن پزشکان عمومی به نامه سوگیرانه و تحریک‌آمیز دبیر شورای آموزش پزشکی عمومی

رییس انجمن پزشکان عمومی ایران در نامه‌ای خطاب به دبیر شورای آموزش پزشکی عمومی، به نامه اخیر او از اعضای هیات هماهنگی بوردهای پزشکی عمومی کشور اعتراض کرد.

در این استعلام که جمعه در فضای مجازی منتشر و با اعتراض گسترده جامعه پزشکی روبه‌رو شد، درباره انجام خدمات #پوست و #زیبایی و استفاده از دستگاه‌های مربوطه توسط پزشکان عمومی استعلام و به‌نحو سوگیرانه‌ و تحریک‌آمیزی تاکید شده بود این خدمات جزو اهداف و محتوای آموزشی و توانمندی‌های مورد انتظار از دانش‌آموختگان دوره دکترای پزشکی عمومی نیست.

عدم رعایت پیش‌فرض‌های قانونی، شروع فعالیت هیات هماهنگی بوردهای پزشکی عمومی با یکی از مقوله‌های پرتنش بین‌رشته‌ای و ذکر نشدن کلمه «حداقل» پیش از عبارت «توانمندی‌های مورد انتظار از دانش‌آموختگان دوره دکترای پزشکی عمومی» از سرفصل‌های اعتراض انجمن پزشکان عمومی به این نامه است.

در این نامه با اشاره به این‌که «با شروع بحران همه‌گیری کووید ۱۹ پزشکان عمومی در خط اول مواجهه و مبارزه با این بیماری قرار دارند» و «تعداد زیادی از آنان مبتلا شده و متاسفانه تعدادی به شیوه‌ای دلخراش جان باخته‌اند»، آمده است: بدیهی است که در این وضعیت که پزشکان عمومی فارغ از گرایشات حرفه‌ای مشغول به مجاهدت و هم‌یاری در این بحران بوده و از سمت وزارت بهداشت هیچ‌گونه حمایتی برای تامین مایحتاج حفاظتی به ویژه برای بخش سرپایی و خصوصی به عمل نیامده است، استعلام فوق‌الذکر حکایت از شناخت ناکافی از زمان و وضعیت بحرانی موجود دارد.

متن نامه دکتر عباس کامیابی به شرح زیر است:

سرکار خانم دکتر نجومی، دبیر محترم شورای آموزش پزشکی عمومی
موضوع: صلاحیت حرفه‌ای پزشکان عمومی در زمینه پوست و زیبایی
با سلام و احترام،

عطف به نامه شماره ۶/۵۱۸/د مورخ ۱۹/۱/۹۹ موضوع استعلام نظر اعضای هیات هماهنگی بوردهای پزشکی عمومی کشور در خصوص انجام خدمات پوست و زیبایی و استفاده از دستگاه‌های مربوطه توسط پزشکان عمومی، مراتب ذیل جهت استحضار ایفاد می‌گردد:

۱. به دلیل گویا نبودن هدف این استعلام و همچنین سوابق سوگیرانه و تصمیمات غیرعلمی ناشی از نفوذ صنفی برخی از رشته‌های تخصصی، طبیعی است که ذهنیت جامعه پزشکان عمومی در تشویش این اقدام قرار خواهد گرفت، خصوص این‌که در سال‌های قبل، هیات‌های تخصصی بورد به گونه‌ای غیرقانونی موجب محدودیت صلاحیت حرفه‌ای طب عمومی شده‌اند. البته اگر منظور آن حوزه، الحاق این خدمات به سند توانمندی‌های پزشک عمومی باشد قطعا اقدام ارزشمندی است که ترتیب زمانی انجام آن با توجه به تشکیل «کمیسیون ملی تعیین حیطه وظایف شاغلین حرف پزشکی و وابسته» به بعد از تصمیم کمیسیون موکول خواهد شد. بنابراین هرچند که موضوع نامه مذکور «استعلام صلاحیت و حیطه وظایف پزشکان عمومی در ارایه خدمات پوست فوق برنامه آموزشی» و در تداخل با وظایف کمیسیون مذکور است، با فرض مثبت بودن نیت سرکارعالی، پیش‌فرض‌های قانونی در این مقوله رعایت نگردیده است.

۲. هر چند که تشکیل هیات هماهنگی بوردهای پزشکی عمومی در کشور و عضویت نماینده انجمن در این هیات بنا به تصمیم معاونت محترم آموزشی اقدامی ارزشمند و مدبرانه بوده است، اما شروع فعالیت این هیات با یکی از مقوله‌های پرتنش بین‌رشته‌ای از نظر اینجانب محل ایراد است، ضمن اینکه محدودیت‌های ساختاریافته طب عمومی صرفا مربوط به حوزه پوست و زیبایی نیست. ضمنا مطلع هستید که با شروع بحران همه‌گیری کووید ۱۹ پزشکان عمومی در خط اول مواجهه و مبارزه با این بیماری قرار دارند. تعداد زیادی از آنان مبتلا و متاسفانه تعدادی به شیوه‌ای دلخراش جان باخته‌اند. بدیهی است که در این وضعیت که پزشکان عمومی فارغ از گرایشات حرفه‌ای مشغول به مجاهدت و هم‌یاری در این بحران بوده و از سمت وزارت بهداشت هیچ‌گونه حمایتی برای تامین مایحتاج حفاظتی به ویژه برای بخش سرپایی و خصوصی به عمل نیامده است، استعلام فوق‌الذکر حکایت از شناخت ناکافی از زمان و وضعیت بحرانی موجود دارد.

اگر استعلام فوق الذکر جهت اصلاح سند «اهداف و محتوای آموزشی و توانمندی‌های مورد انتظار از دانش‌آموختگان دوره دکترای پزشکی عمومی» انجام شده باشد، بدیهی است که پیش‌نیاز اصلاح کوریکولوم آموزشی طب عمومی تدوین چنین سندی است. البته عبارت “Minimum Essential Requirements in Medical Education” به یک تیتر نمونه و کاملا شناخته شده برای چنین مقصودی مصطلح شده است و لازم به یاداوری است که هر کلمه از این عنوان بر مبنای نگرشی علمی نوشته شده است. در خرداد ماه ۱۳۸۷ پیش‌نویسی ارزنده، علمی و کارشناسی شده از سندی تحت عنوان «حداقل توانمندی‌های مورد انتظار از پزشکان عمومی فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌های علوم پزشکی کـشور در نظام جمهوری اسلامی ایران» در آن دبیرخانه تدوین شد و متاسفانه در تاریخ ۲۷/۱۲/۹۴ با حذف کلمه “حداقل” و با عنوان «سند توانمندی‌های دانش آموختگان دوره دکتری عمومی پزشکی در جمهوری اسلامی ایران» ابلاغ شد. لذا پیشنهاد می‌شود این سند، با اصلاح عنوان، متن و البته پس از انجام کارشناسی‌های دقیق علمی و قانونی به عنوان سند حداقل توانمندی‌های مورد انتظار از پزشکان عمومی بازبینی و ابلاغ شود.

با عنایت به توضیحات فوق، ضمن مخالفت با هر‌گونه اقدام تحدیدکننده برای همکاران شاغل در گرایش پوست و زیبایی، بدین‌وسیله آمادگی مستند و علمی این انجمن جهت تضارب با همکاران آن حوزه و اطمینان به همراه‌سازی منطقی آنان اعلام می‌گردد، مشروط بر این‌که این بحث جنبه‌ای کاملا علمی و با مرور خدمات پزشکان عمومی در سایر کشورها و همچنین منطبق با هزینه اثربخشی خدمات پزشکان عمومی و توجه به نیازهای مردمی باشد، که البته این نیز مقدمه‌ای برای اخذ تصمیمی معقول در کمیسیون ملی تعیین حیطه وظایف شاغلین حرف پزشکی و وابسته خواهد بود.

متن پی‌دی‌اف نامه

 

 

(Visited 1,331 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*