چگونه جزیره‌ ای در ژاپن ، در نبرد با بیماری کووید – ۱۹ ، از یک “الگوی برتر” به “درس عبرت” تبدیل شد!!

–  داستان جزیره “هوکایدو”( Hokkaido ) در همه گیری کوروناویروس۲۰۱۹ ، پیام تلخی برای جهانیان است.

– این جزیره شمالی ژاپن ، یک بار به عنوان “الگوی برتر” موفقیت در نبرد با اپیدمی کووید – ۱۹ دیده و شناخته شد.

– داستان هوکایدو ،از ۳۱ ژانویه ، با جشنواره سالانه برف آغاز می شود. بیش از ۲میلیون گردشگر، در این کارناوال زمستانی شرکت کردند تا از مشاهده مجسمه های یخی غول پیکر شگفت زده شوند. بسیاری از گردشگران، از کشور چین آمده بودند.
روز آغازین جشنواره ، پزشکان هوکایدو ، اولین بیمار مبتلا به کروناویروس جدید را شناسایی کردند : زنی از شهر “ووهان” چین! چند گردشگر دیگر چینی هم مبتلا بودند. ویروس نوپدید ، به سرعت در حال گردش در جزیره بود.

– ۲٨ فوریه ، دقیقاً یک ماه پس از گزارش نخستین بیمار ،در پی افزایش چشمگیر و پیشرونده تعداد بیماران ، در جزیره “وضعیت اضطراری” اعلام شد:

– به درخواست دولت محلی و پیروی خودخواسته مردم ؛ تمام مدارس ، رستورانها ، هتل ها ، مراکز توریستی ، اجتماعات ، فروشگاه ها ، مراکز اقتصادی و همه “رفت و آمدها” تعطیل شد. تقریبا همه مردم جزیره ، ساکن خانه ها شده بودند.

– دولت محلی بسیار دقیق ، بیماران و ناقلین کوروناویروس جدید و بستگان آنها را ، “شناسایی”، “ایزوله” ، “پیگیری” و “درمان” می کرد.چند هفته بعد، اقدامات دولت محلی و همکاری مردم جزیره ، منجر به کاهش شدید بیماری و بیماران شد.

– جزیره ۵.۳ میلیون نفری “هوکایدو” ، به عنوان الگوی موفق مدیریت اپیدمی کووید در ژاپن شناخته شده ، به جهان معرفی گردید.

–  اما “برداشت اشتباه” دولت محلی، از نتایج موفق بدست آمده و “تحلیل نادرست”کارشناسان ،از داده های آماری ؛ به پایان دادن وضعیت اضطراری در اواسط ماه مارچ ، منتهی شد.- دولت محلی و مردم جزیره ، به سرعت از مدیریت بیماری و محدودیت های اجتماعی فاصله گرفتند و باشتاب به شرایط اجتماعی پیش از اپیدمی کووید بازگشتند.

– تنها ۳ هفته پس از “توهم پایان اپیدمی” و ” لغو محدودیت‌ها” ، “موج دوم” بیماری کووید از راه رسید و این بار شدت و گستردگی آن باورکردنی نیست.آمار موارد جدید ابتلا به بیماری ، رکوردهای قبلی را پشت سر گذاشته است.

– شرایط موج دوم بیماری کووید – ۱۹ در جزیره هوکایدو ، بسیار وخیم تر از موج اول بیماری است. دوباره ، وضعیت اضطراری اعلام شده است و تمام محدودیت های اجتماعی بازگشت.

–  امروز ، جزیره هوکایدو ، دوباره در کانون توجه جهانیان قرار گرفته است ، اما این بار به عنوان “درس عبرت” دیگر کشورها معرفی می شود.

– انسان ها “میزبان” و “ناقل ویروس” SARS-COV- 2 هستند ؛ تا هنگام ساخت واکسن برای “پیشگیری مطمئن” یا داروی”درمان قطعی” بیماری کووید – ۱۹ ، راهکار و چاره‌ای جز “شکستن زنجیره انتقال” وجود ندارد.

– داستان هوکایدو ؛ “پیام هشداری” است برای
کشورها،
دولت ها
و مردمی
که با اندک موفقیت در مدیریت بیماری، از مراقبت ها و محدودیت های پیشگیرانه فاصله می گیرند و قرنطینه ، پرهیز از رفت و آمد یا فاصله گذاری اجتماعی را رها می کنند!

 

منابع:

https://www.straitstimes.com/asia/east-asia/japans-northern-hokkaido-lifts-state-of-emergency-over-coronavirus

https://time.com/5826918/hokkaido-coronavirus-lockdown

https://buzzflash.com/articles/lesson-for-america-japanese-island-suffering-second-wave-of-coronavirus-after-lifting-lockdown-too-early?format=amp

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8270245/amp/Japanese-island-hit-second-wave-coronavirus-ending-lockdown-early.html

https://www.bbc.com/news/world-asia-52305055

 

(Visited 494 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*