یک روانپزشک: رابطه فقر و افت بهره هوشی

نگرانی های مالی تاثیر منفی بر عملکرد شخص دارد و افرادی که بیش از حد نگران مشکلات مالی خود هستند کاهش عملکرد ادراکی در آنها بسیار شدید و معادل ۱۳ درجه کاهش بهره هوشی است.

افراد فقیر اغلب در تمرکز بر مشکلات فوری و پرداختن به آنها بسیار کارآمد هستند ولی در ارتباط با وظایف دیگر عملکرد ضعیفی دارند. تصمیم هایی که توسط شخصی فقیر گرفته می شود، در مقایسه با افرادی که از نظر اجتماعی و اقتصادی در جایگاه بالاتری هستند، دارای عواقب بیشتری خواهد بود. 

زندگی در فقر به عبارت دیگر فرد را بیشتر در معرض خطا قرار می دهد و هرچه خطاها بیشتر باشد، هزینه بیشتری بر او تحمیل خواهد شد و در این شرایط برون رفت از دشواری ها کار آسانی نخواهد بود. 

خدماتی که برای فقرا ارائه می شود، باید بار و مانعی را که فقر بر زمان و منابع ذهنی شخص قرار می دهد در نظر داشته باشد. شکل های ارائه کمک باید ساده تر باشند. باید راهنمایی های بیشتری درباره چگونگی دریافت کمک و آموزش وجود داشته باشد. 

برنامه های آموزشی باید به شکلی طراحی شوند که زمان محدود شخص را در نظر بگیرند. غیبت های غیر قابل انتظار در برنامه های آموزشی باید با بخشودگی بیشتری همراه باشد طوری که وقتی شخص مرتکب اشتباهی می شود، فرصت برخاستن دوباره را داشته باشد. 

 

                                                                             دکتر محمدعلی شهرکی روانپزشک

                                                                                سلامانه

 

 

 

(Visited 122 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*