مشاور وزیر بهداشت در امور پزشکان عمومی: چرا پزشکان به مناطق محروم نمی‌روند؟

 

دکتر سعید تاملی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت ایسنا با اشاره به اینکه در گذشته با کمبود نیروی پزشک در کشور مواجه بودیم، افزود: طرح خدمت نیروی انسانی پزشکی از سال ۱۳۶۴ به منظور بهبود نحوه توزیع نیروهای درمانی و ارتقای سطح سلامت در کشور اجرا و پزشکان موظف شدند با گذراندن حداقل ۳۶ ماه دوره تحصیلی در مناطق محروم به ویژه مناطق روستایی مشغول به کار گرفته شوند؛ هرچند که پس از گذشت سال‌ها این طرح بارها تغییر کرده اما اجرای آن تا امروز ادامه دارد.

وی با بیان اینکه این طرح در مناطق محروم مزیت‌هایی را برای نظام سلامت کشور به دنبال داشته است، گفت: در حال حاضر بیشتر پزشکان به علت پرداخت‌های ناکافی از این طرح به عنوان “سربازی اجباری” و اتلاف زمان یاد می‌کنند که خوشبختانه با ایجاد طرح تحول نظام سلامت و اصلاح پرداخت‌ها این مشکل هم رفع می‌شود.

مشاور وزیر بهداشت در امور پزشکان عمومی با تاکید بر این مطلب که باید سیاست‌های تشویقی مناسب برای پزشکان مناطق محروم در نظر گرفته شود، افزود: با توجه به مدت زمان تحصیلی و مشقت‌های تحصیل در مقاطع مختلف رشته پزشکی، بهتراست یک منبع درآمد پایدار برای پزشکان در نظر گرفته شود تا پزشک با آرامش و علاقه بیشتری به فعالیت خود در مناطق محروم بپردازد.

تاملی ادامه داد: در حال حاضر پزشک مقیم در مناطق محروم حقوقی معادل ۱۴۴۰ تومان دریافت می‌کند که با اعمال تغییراتی در تعرفه‌های پزشکی مناطق محروم در طرح تحول نظام سلامت حداقل دریافتی آنان از پنج میلیون و ۵۰۰ تا ۱۴ میلیون است که این میزان با توجه به میزان محرومیت منطقه اعزامی و ضریب K آن منطقه متغیر است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: بهتر است یک پزشک به طور موقت و در دوره‌های کوتاه‌مدت در یک استان فعالیت کنند تا به این ترتیب هم به پزشک فشار کاری وارد نشود و هم مناطق محروم از داشتن پزشک متخصص بهره‌مند شوند.

 

(Visited 151 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

یک نظر

  1. خداوکیلی جوری میگه۱۴ملیون انگار همشوسرماه واریز میکنه به حساب
    نصفشو میدن بقیه توپایش دیپلمه های کارشناس بهداشت وبیمه گیر میفته
    بنگاه داری وارایشگری درامدش هم بیشتره هم شرف داره به بی احترامی ومنت حضرات برا چندرغاز

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*