مدیر رسانه و ارتباطات انجمن پزشکان عمومی ایران: طرح‌های وزارت بهداشت مصادره نام پزشک خانواده است

دکتر مسعود جوزی

دکتر مسعود جوزی

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران – مدیر رسانه و ارتباطات انجمن پزشکان عمومی ایران گفت: طرح‌هایی که مسوولان وزارت بهداشت در روزهای اخیر اجرای آن را تبلیغ می‌کنند نسبتی با پزشک خانواده ندارد و در واقع مصادره این نام و رفع تکلیف از اجرای این طرح ملی و قانونی است.

دکتر مسعود جوزی در گفت‌وگو با پایگاه اینترنتی انجمن پزشکان عمومی ایران با اشاره به مصاحبه‌های پی‌درپی مسوولان وزارت بهداشت در روزهای اخیر گفت: وزارت بهداشت دو سال فرصت داشت تا زیرساخت‌های پزشک خانواده را فراهم کند ولی حالا دارند تجهیز مراکز بهداشت حاشیه شهرها یا ساخت درمانگاه‌های تخصصی و فوق‌تخصصی را به‌عنوان اجرای پزشک خانواده در شهرها تبلیغ می‌کنند.

دکتر جوزی با اشاره به مصاحبه اخیر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: این‌که آقای وزیر اعلام می‌کنند طرح پزشک خانواده شهری در قالب طرح جامع خدمات سلامت در حاشیه شهرها اجرایی می‌شود بیشتر شبیه یک شوخی است. مگر می‌شود این طرح جامع را با فقط سه پزشک عمومی به‌ازای هر ۴۵ یا ۵۰ هزار نفر اجرا کرد؟ این‌که فقط می‌شود ماشین ارجاع برای همکاران متخصص؛ تازه اگر این همکاران با وجود بدحسابی‌های اخیر وزارتخانه و بیمه‌ها حاضر به همکاری بشوند.

وی افزود: اعلام این‌که طرح حاشیه شهرها همان طرح پزشک خانواده است به‌نوعی کشیدن سوت پایان برنامه تحول نظام سلامت است. اعلام این است که برنامه تحول تمام شد، یعنی سفره‌ای چیده بودیم و جمع شد، یعنی همه منابع کلان این دو ساله را در بخش‌های تخصصی و بیمارستانی هزینه کرده‌ایم و برای اجرای پزشک خانواده دیگر چیزی باقی نمانده است، همین طرح‌های مشابه را تحویل بگیرید!

مدیر رسانه و ارتباطات انجمن پزشکان عمومی با بیان این‌که راه‌اندازی درمانگاه‌های تخصصی ارزان‌قیمت انحراف از نظام ارجاع و اسراف منابع ملی است، گفت: وقتی معاون درمان وزارت بهداشت از راه‌اندازی ۲۵۰ پلی‌کلینیک با ۱۰ هزار پزشک متخصص تا سال آینده خبر می‌دهد به این معنی است که پیشگیری و طب پایه را کنار گذاشته‌اند و با این هزینه گزاف که معلوم نیست چگونه بتوانند از پس ادامه آن برآیند، دارند پول نفت را به یارانه‌ ویزیت‌های تخصصی و سی‌تی اسکن و ام‌آرآی تبدیل می‌کنند.

دکتر جوزی در توضیح گفت: می‌گویند داریم درمانگاه‌های تخصصی با ویزیت سه هزار تومانی می‌‌سازیم تا مراکز ارجاعی برای سطح دو درمان فراهم شود. از رواج فرهنگ تخصص‌گرایی در این درمانگاه‌ها و افت کیفیت خدمات در اثر افزایش مراجعات هم که بگذریم، با این استدلال دارند برای خانه‌ای که هنوز نساخته‌اند، سقف می‌زنند. یعنی هنوز پایه را نساخته دارند روی آسمان سقف می‌زنند. هنوز چند روز از حضور رییس سازمان جهانی پزشکان خانواده (WONCA) در ایران نمی‌گذرد. کاش از ایشان می‌پرسیدند در سایر کشورها هم پزشک خانواده را با راه‌اندازی درمانگاه‌های تخصصی شروع کرده‌اند.

وی در پایان با بیان این‌که این حرف‌ها شاید فقط برای ارایه گزارش‌های رسمی و اداری مناسب باشد، گفت: در حال حاضر هم جامعه پزشکی و هم بخش زیادی از مردم با طرح پزشک خانواده آشنا هستند و نمی‌شود نسخه مشابه تقلبی آن را به نظام سلامت قالب کرد. ضمن این‌که مجلس هم حتماً نظارت خواهد کرد پولی که باید برای استقرار نظام ارجاع و طرح پزشک خانواده صرف می‌شد در چه راهی خرج ‌شده است.

(Visited 422 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

6 نظر

  1. دکتربهمن مشفقی

    همکار عزیز و سخت کوش آقای دکتر مسعود جوزی !
    مسئله این است که در این آب و خاک، در همه ی زمینه ها آنچه که اعلام می کنند ( طرح و برنامه ریزی ) با آنچه که عمل می کنند، هیچگاه شباهتی نداشته و نخواهد داشت وما پیشکسوت ها به آن عادت کرده ایم و تعجب هم نمی کنیم.!
    در مورد طرح پزشک خانواده هم حضرات همین رویه را در پیش گرفته اند ( رضای خاطرِ همکاران متخصص ، رضای خاطرِ دست اندر کاران اجرای طرح پزشک خانواده است. ) مطمئن باشید که نیازی هم نمی بینند که به کسی پاسخگو باشند، حالا می خواهد طرح پزشک خانواده ” ماشین ار جاع برای همکاران متخصص باشد ” یا ” نسخه ی مشابه تقلبی در نظام سلامت.” .
    در مورد امید شما به ” نظارت مجلس ” باید عرض کنم : ” نظارت بر اجرای درست ِ آنچه که ” عمل می شود ” خواهد بود ، نه آنچه که در آغاز ” اعلام شده است ” .

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*