نگاهی دیگر به کوریکولوم آموزشی رشته تخصصی پوست

درباره نامه اخیر رییس انجمن متخصصین پوست

basicdermatologycurriculum_860دکتر مرتضی فرساد
رییس انجمن پزشکان عمومی تبریز
عضو کمیته استتیک انجمن پزشکان عمومی ایران

نامه اخیر ریاست محترم انجمن متخصصین پوست ایران و تاکید ایشان به کوریکولوم آموزشی موجب شد تا نگاه دقیق‌تری به برنامه آموزشی دوره تخصصی بیماری‌های پوست داشته باشم.
در صفحه ۶ این برنامه بر اساس نظرات کمیته راهبردی رشته مربوطه، تعداد مورد نیاز نیرو در این رشته به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت یک متخصص برآورد شده است. با ملاک قرار دادن همین حدود نیاز، اگر ۱۰% از جمعیت ۱۰۰ هزار نفری در طی یک سال نیاز به کارهای استتیک داشته باشند (که در واقعیت این نیاز روز به روز در حال بیشتر شدن هم هست)، با فرض ۲۵ روز کاری در هر ماه، هر متخصص پوست در هر روز بیش از ۳۳ مراجعه کننده کارهای استتیک خواهد داشت که اگر متوسط ۲۰ دقیقه زمان برای هر مراجعه کننده لازم باشد، بیش از ۱۱ ساعت زمان در هر روز مورد نیاز است!
طبق تعریفی که در صفحه ۳ کوریکولوم مربوطه برای رشته تخصصی بیماری‌های پوست ارایه شده، هدف اصلی تربیت متخصص بیماری‌های پوست، بهداشت، پیشگیری، تشخیص، درمان طبی و جراحی‌های محدود بیماری‌های خوش‌خیم و بدخیم پوست، غشاهای مخاطی مرتبط، مو و ناخن و تظاهرات بیماری‌های سیستمیک و آمیزشی در تمام سنین تعریف شده است.
با صرف ۱۱ ساعت زمان برای مراجعین استتیک، تکلیف بیماران مبتلا به انواع بیماری‌های پوستی که نیاز به مداخلات تخصصی دارند (و شاید به بیش از ۳۰ نفر در هر روز به ازای هر متخصص برسند) چه خواهد شد؟
همان‌طوری که در دورنمای کوریکولوم مربوطه آمده، امید است عملکرد انجمن پوست در راستای نزدیک شدن به استانداردهای جهانی باشد!
بد نیست ریاست محترم انجمن متخصصین پوست ایران با همان دقت و تمرکزی که صفحه ۹ برنامه آموزشی دوره تخصصی بیماری‌های پوست را مطالعه کرده‌اند، صفحات ۳ تا ۷ برنامه مذکور را نیز مطالعه فرمایند.

(Visited 916 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*