کمیته ارتباطات و رسانه‌ها‌

آیین‌نامه‌ی کمیته ارتباطات و رسانه‌ها‌ى انجمن

 

ماده‌ی ۱٫ انجمن پزشکان عمومی ایران به‌منظور ایجاد امکان خبررسانی مستقل درباره‌ی مسایل مرتبط با نظام سلامت، اطلاع‌رسانی فعالیت‌ها و اعلام نظرات خود و نیز تعمیق مباحث تئوریک مرتبط با دانش و حرفه‌ی پزشکی و بازتاب صداهای متنوع شاغلان این رشته به‌ویژه صاحب‌نظران و فعالان صنفی جامعه‌ی پزشکی عمومی، رسانه‌های کاغذی و الکترونیکی منتشر خواهد کرد که آیین‌نامه‌ی حاضر به‌منظور برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی این رسانه‌ها و تنظیم و ساماندهی روابط دست‌اندرکاران آن نوشته شده است.

ماده‌ی ۲٫ نمودار سازمانی بخش رسانه‌ای انجمن به شرح زیر است:

 

ماده‌ی ۳٫ موضوع فعالیت‌های رسانه‌ای انجمن شامل موارد زیر است:

۱٫       خبررسانی در مورد مسایل مرتبط با نظام سلامت، پزشکان عمومی و فعالیت‌های اعضا و ارکان انجمن

۲٫       اطلاع‌رسانی مواضع و نظرات انجمن

۳٫       انعکاس مسایل و مشکلات پزشکان عمومی به‌منظور چاره‌جویی برای رفع آن‌ها

۴٫       طرح مسایل نظری در حوزه‌های متنوع نظام سلامت با هدف ارتقای دانش، فرهنگ و عملکرد جامعه‌ی پزشکی

۵٫       ایجاد ارتباط و خبررسانی طبقه‌بندی شده‌ی درون‌سازمانی انجمن

۶٫       فراهم‌سازی امکان تبادل نظر کارشناسی درون‌سازمانی در مواردی که به‌هر دلیل امکان نشر افکار و آرا در خارج از انجمن وجود ندارد.

ماده‌ی ۴٫ مهم‌ترین اشکال پیش‌بینی شده برای رسانه‌های انجمن پزشکان عمومی ایران شامل موارد زیر است:

۱٫       نشریه‌ی داخلی: نشریه‌ی کاغذی ارگان انجمن که بسته به سیاست‌گذاری انجمن در فواصل زمانی تعیین شده (روزانه، هفتگی، ماهانه و…) به‌طور منظم منتشر می‌شود.

۲٫       نشریه‌ی عمومی: نشریه‌ی کاغذی یا الکترونیک انجمن که مخاطب آن عموم مردم هستند و بسته به سیاست‌گذاری انجمن در فواصل مشخص منتشر می‌شود.

۳٫       سایت: پایگاه الکترونیک انجمن که بسته به سیاست‌گذاری انجمن در فواصل زمانی تعیین شده به‌روز می‌شود.

۴٫       خبرنامه‌: خبرنامه‌ی ادواری کاغذی یا الکترونیک که با تیراژ محدود برای گروه مخاطب خاص منتشر می‌شود.

ماده‌ی ۵٫ کمیته‌ی ارتباطات و رسانه یکى از کمیته‌هاى موضوعى است که به استناد ماده‌ی ۷ اساسنامه‌ی انجمن پزشکان عمومی ایران (مصوب ۱۳۷۲) و بند‌های زیر آن تحت نظارت هیات مدیره‌ی انجمن تشکیل شده است و در مجموعه‌ی رسانه‌ای انجمن در نقش حلقه‌ی واسط بین بخش صنفی (اعضای انجمن به‌ویژه فعالان و صاحب‌نظران) و بخش حرفه‌ای تحریری (سردبیران و تحریریه‌ی) رسانه‌های انجمن عمل می‌کند.

ماده‌ی ۶٫ اعضای کمیته شامل آن دسته از اعضای انجمن که دارای توانایی‌های مطبوعاتی و علاقه‌مند به فعالیت رسانه‌ای در انجمن هستند، به پیشنهاد مسوول کمیته و تصویب هیات مدیره‌ی انجمن طبق وظایف مندرج در این آیین‌نامه به ‌مدت یک سال قابل تمدید منصوب می‌شوند.

تبصره: پایان همکاری پیش از یک سال با استعفای عضو یا پیشنهاد مسوول کمیته یا هیات مدیره و تصویب هیات مدیره امکان‌پذیر است.

ماده‌ی ۷٫ کمیته وظایف زیر را برعهده دارد:

  1. پیشنهاد اعضای جدید کمیته و مسوولان رسانه‌ای (سردبیران نشریه، خبرنامه و سایت) انجمن به هیات مدیره
  2. دریافت نظرات و پیشنهادهای رسانه‌ای از شعب انجمن و جمع‌بندی و ارایه‌ی آن در کمیته
  3. همکاری نوشتاری و اجرایی با رسانه‌های انجمن بسته به توانایی و علایق شخصی
  4. گردآوری مطالب از بین اعضای علاقه‌مند و فعال شعب و تسهیل ارتباط آن‌ها با رسانه‌های انجمن
  5. ارزیابی مستمر فعالیت‌های رسانه‌ای انجمن و طرح آن در کمیته
  6. پیشنهاد سیاست‌‌های رسانه‌ای به هیات مدیره‌ی انجمن.

ماده‌ی ۸٫ تشکیل جلسات کمیته طبق آیین‌نامه‌ی تشکیل جلسات انجمن است و مصوبات کمیته در مواردی که تفویض اختیار مستقیم از سوی هیات مدیره‌ی انجمن دریافت نشده باشد، پس از تایید نهایى هیات مدیره‌ی انجمن قابلیت اجرا دارد.

تبصره‌ی ۱: کمیته می‌تواند با اطلاع هیات مدیره نمایندگانی در شعب انجمن برای همکاری تعیین کند.

تبصره‌ی ۲: کمیته موظف است در موارد مرتبط با وظایف سایر کمیته‌ها با آن‌ها هماهنگ باشد.

ماده‌ی ۹٫ مسوول کمیته را هیات مدیره‌ی انجمن تعیین می‌کند. وظایف مسوول کمیته به شرح زیر است:

  1. پیشنهاد اعضای اولیه‌ی کمیته به هیات مدیره‌ی انجمن
  2. ارایه‌ی نظرات و پیشنهادهای کمیته به هیات مدیره و مسوولان رسانه‌ای انجمن
  3. ارایه‌ی منظم و مستمر نتایج ارزیابی فعالیت‌های رسانه‌ای انجمن به هیات مدیره و مسوولان رسانه‌ای
  4. مدیریت اجرایی کمیته، مدیریت جلسات آن و تایید مکاتبات و نامه‌های ارسالی از کمیته
  5. ارایه‌ی گزارش عملکرد کمیته به هیات مدیره و برقراری ارتباط دوسویه بین هیات مدیره و کمیته.

ماده‌ی ۱۰٫ دبیر کمیته علاوه بر وظایف مندرج در آیین‌نامه‌ی تشکیل جلسات انجمن، وظیفه‌ی برگزاری جلسات، تنظیم صورت‌جلسات و پیگیری مصوبات آن را نیز برعهده دارد.

ماده‌ی ۱۱٫ بخش حرفه‌ای رسانه‌ای انجمن شامل ارکان زیر است:

۱٫       مدیر مسوول: رییس هیات مدیره‌ی انجمن که مسوولیت حقوقی مطالب منتشره در سایت و نشریات انجمن را برعهده دارد و به ‌همین دلیل در موارد اختلاف نظر تصمیم‌گیر نهایی است.

۲٫       سردبیر: مسوول گروه تحریری و اجرایی نشریه، سایت یا بولتن که در برابر مدیر مسوول پاسخگو است.

۳٫       عوامل تحریری و اجرایی: مطابق عرف سایر رسانه‌ها زیر نظر مدیر مسوول و سردبیر فعالیت می‌کنند.

  1. هیات نظارت: جمعی ۵ نفره که شامل رییس و دو نماینده‌ی دیگر از هیات مدیره‌ی انجمن (به ‌انتخاب اعضای هیات مدیره)، مسوول و یک نماینده‌ی دیگر از کمیته‌ی ارتباطات و رسانه (به‌ انتخاب اعضای کمیته) است که وظیفه‌ی نظارت بر خروجی رسانه‌ای را (طبق قانون اساسی، قانون مطبوعات، اساسنامه‌ی انجمن و سیاست‌گذاری‌های مدون هیات مدیره) برعهده دارد.

ماده‌ی ۱۲٫ کمیته موظف به رعایت کلیه‌ی مصوبات هیات مدیره است و در مورد مصوباتی از کمیته که برای اجرا نیاز به تایید هیات مدیره دارد، هیات مدیره موظف است حداکثر طی دو ماه از زمان ارسال مصوبه، نظر مکتوب خودرا اعلام کند. در غیر این صورت، عدم اعلام نظر در مدت تعیین شده به منزله‌ی تایید مصوبه است.

این آیین‌نامه مشتمل بر ۱۲ ماده و ۳ تبصره در تاریخ ۷/۳/۹۳ به تصویب هیات مدیره‌ی انجمن رسید.

دانلود فایل ضمیمه

(Visited 903 times, 1 visits today)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *