دکتر محمد جهانگیری
-
تاریخچه ارزشگذاری خدمات پزشکی در ایران
ارزشگذاری خدمات سلامت در ایران مبتنی بر کتاب ارزشهای نسبی مورد استفاده در کشور ایالات متحده است که به کتاب کالیفرنیا موسوم بوده و از سال ۱۳۶۴ در ایران مبنای اصلی تعیین دستمزد و حقالزحمه گروههای مختلف ارائهدهندگان خدمات سلامت به ویژه پزشکان قرار گرفت. گرچه این امر در آن زمان تحولی شگرف در عرصه ارائه و خرید خدمات سلامت به شمار میرفت، ولی متأسفانه با گذر زمان و به دلیل بیتوجهی به اصول و مبانی ارزشهای نسبی موجب بروز خدشههای قابل تأمل بر بازار سلامت کشور شد. برخی از مهمترین چالشهای به وجود آمده طی ۲۹ سال اجرای کتاب مذکور عبارتند از:
-
سرعت رشد دانش پزشکی در دو بعد پروسیجرهای اصلی و نیز فناوریهای تشخیصی و درمانی طی سه دهه اخیر چشمگیر بوده و این امر موجب تغییراتی اساسی در مبانی اصلی ارزشگذاری خدمات سلامت یعنی: زمان لازم برای ارائه خدمت، ریسک خدمت برای بیمار و ارائه دهنده خدمت و نیز میزان استفاده از نیروی ذهنی و فیزیکی ارائه دهنده شده است؛ در نتیجه انتظار میرفت که مقادیر ارزشهای نسبی در درون رشتهها و بین رشتهها دستخوش تغییر شود. متأسفانه این مهم دستکم در دو دههی اخیر به نوعی توسط سیاستگذاران و دستاندرکاران مورد غفلت واقع شده و باعث آسیبهای قابل ملاحظهای به ارائه دهندگان، کاربران و خریداران خدمات سلامت شده است.
-
با توجه به سرعت رشد دانش و مهارتهای پزشکی، همواره روشهای درمانی جدیدی معرفی و وارد بازار خدمات سلامت میشوند که این مهم، ضرورت بازنگری و بروز رسانی کتاب مذکور را ناگزیر مینموده است. متأسفانه این امر نیز مغفول واقع شد و بیشترین زیان را به ارائهدهندگان و کاربران خدمات وارد کرد.
-
طی دو دهه اخیر متأسفانه روح حاکم بر کتاب که مبتنی بر ارزشگذاری خدمات به گونهای منطقی و علمی بوده خدشهدار شده و توازن و تناسب بین رشتهای و حتی در مواقعی درون رشتهای مخدوش شده و برونداد آن نیز چیزی جز زیان به آموزش پزشکی و نیز عدم اقبال پزشکان به رشتههای تخصصی پایه و مادر نبوده است.
-
بیتوجهی به بخش ارزیابی و مدیریت کتاب مذکور به ویژه در خصوص خدماتی مانند ویزیت و مشاوره و دیگر خدمات سرپایی عملاً موجب اغتشاشات قابل ملاحظه در بخش سرپایی و درمانگاهی خدمات سلامت شده است. این در حالی است که با نگاهی به بازار خدمات سلامت به وضوح مشاهده میشود که خدمات سرپایی حدود ۹۵ درصد از بار ارجاع را به خود تخصیص میدهد.
-
بیتوجهی به خدمات پاراکلینیک به ویژه خدمات تشخیصی، توانبخشی و مبتنی بر پیشگیری و بهداشت جامعهنگر
-
چالشهای کتاب کالیفرنیا و انگیزه برای حرکت به سوی بهبود شرایط موجود
چالشهای مذکور موجب ایجاد انگیزههای بنیادینی شد که بهبود شرایط موجود در عرصه ارزشگذاری خدمات پزشکی را هدفگذاری نمودند. در این بین جامعه پزشکی به عنوان صاحبان اصلی فرآیندها و ارائه خدمات پزشکی طلایهدار حرکت به سوی اصلاح وضعیت موجود بود. در واقع منطق اصلی جامعه پزشکی این بود که ادامه شرایط موجود نه تنها به زیان پزشکان بلکه موجب آسیبهای جدی به کاربران و بیمهگرها خواهد شد. شالودهی تفکر مذکور ناظر بر نقش خطیر ارزشهای نسبی بر شکلدهی رفتار ارائه دهندگان، خریداران و کاربران خدمات سلامت بوده است. مسلماً نزد هیچ گروه و طبقه اجتماعی پسندیده و پذیرفتنی نیست که با تحمیل شرایط ناعادلانه، سازوکارهای جبران خدمات، انتظار ارائه خدمات باکیفیت، با مسئولیت پذیری، با رفتارهای اقتصادی مثبت و با انگیزه را داشت.
لذا از سال ۱۳۸۴ خواسته جوامع علمی و صنفی ارائه دهنده خدمات سلامت موجب این شد که در سه نوبت برای اصلاح این امر تلاش شود که در هر سه نوبت این مهم میسر نگردید. اولین بار در سال ۱۳۸۴ و دومین بار در سال۱۳۸۸ و بار سوم در سال ۱۳۸۹ که در هر سه نوبت به دلیل کمتوجهی دولت و متولیان سلامت این امر متوقف ماند ودر سال ۱۳۹۲ با در خواست مکرر سازمان نظام پزشکی، شورای عالی اجرای پایلوت آن را برای بیمارستانهای برگزیده دولتی و بخش خصوصی مورد تأیید قرار داد. متأسفانه تلاش اخیر نیز باتوجه به در نظر نگرفتن موانع مربوط موفقیتآمیز نبود.
خوشبختانه در سال ۱۳۹۲، با عنایت به تصمیم دولت محترم تدبیر و امید بر اولویت خدمات سلامت در دستور کار دولت، و هم چنین تقارن آن با ابلاغ سیاستهای کلی سلامت توسط مقام معظم رهبری فرصت تازهای برای اجرای قانون و پاسخ به خواسته دیرینه جامعه پزشکی فراهم گردید. در این گذار، تعیین قیمت واقعی خدمات سلامت که مبتنی بر قانون بیمه همگانی بود، در دستور کار شورای عالی بیمه خدمات درمانی قرار گرفت. در مرحله اول به دو جنبه مهم از تعرفهگذاری خدمات سلامت شامل ویزیت و هتلینگ پرداخته شد و در پایان سال ۱۳۹۲ با مصوبه شورای عالی بیمه این دو مهم براساس ارزش واقعی تعیین تکلیف شده و بهبودی قابل ملاحظهای یافتند. از طرف دیگر بخش عمده کار و واقعیسازی ارزش خدمات سلامت، به پروسیجرهای درمانی و پزشکی مربوط بود که اصلاح آن در گرو بازنگری اساسی در کتاب کالیفرنیا بود. با عنایت به مصوبه شورای عالی نظام پزشکی و در خواست مکرر جوامع علمی پزشکی مبنی بر اصلاح ارزش نسبی خدمات سلامت و همچنین مواضع مجدانه و مستمر سازمان نظام پزشکی در شورای عالی بیمه سلامت، سرانجام طرح اصلاح ارزشهای نسبی با حمایت دکتر هاشمی وزیر بهداشت و همچنین دکتر ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی و دیگر اعضای شورای مذکور در دستور کار قرار گرفت. در این راستا کار فشرده شش ماههای توسط وزارت بهداشت و با مشارکت سازمان نظام پزشکی، انجمن های علمی تخصصی و دبیرخانه شورای عالی بیمه با مشارکت تمام اعضا و با حمایت بینظیر سازمانهای بیمهگر پایه آغاز گردید.
از طرفی با توجه به محدودیت زمانی بازنگری در این مرحله قرار بر این شد که در فاز اول، خدماتی مورد توجه قرار گیرد که زیرساختهای اجرایی آن فراهم است و امکان پیادهسازی آن وجود دارد. البته این گزینش دارای منطق دیگری نیز بود که بحث کاهش هزینههای کمرشکن و نیز کنترل دریافتهای غیرمتعارف که چالشی جدی بر بدنه صدیق ارائه دهنده خدمات سلامت است، مهمترین آن است. فاز دوم اصلاح ارزشهای نسبی ناظر بر بهبود وضعیت ارزشگذاری خدمات سرپایی و فصل ارزیابی و مدیریت کتاب ارزشهای نسبی است.
در این کتاب ضمن بهرهگیری از کتاب اصلی ارزش نسبی خدمات نگاه جدی به بومیسازی ارزشگذاری مذکور شده است، این مهم نیز با مطالعه دوساله وزارت بهداشت، انجمنهای علمی تخصصی، سازمان نظام پزشکی و سازمانهای بیمهگر پایه محقق گردیده است. ولی ممکن است در راستای تدوین کتاب و بومیسازی آن مشکلاتی وجود داشته باشد که با صبر و درایت جامعه پزشکی و اهتمام دستاندرکاران در زمان پیشبینی شده آن مشکلات رفع خواهد شد.
در کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت چند رویکرد وجود دارد که در صورت محقق شدن نتایج آن هم برای مردم عزیزمان و هم برای جامعه پزشکی بسیار رضایتبخش خواهد بود:
-
تناسب بین خدمات، انگیزه پرداختن به پزشکی جامعهنگر را در تمامی اقشار جامعه پزشکی افزایش میدهد و تمام رشتهها و خدمات به نسبت جایگاهشان مورد توجه قرار میگیرند.
-
عدالت بین رشتهای و نیز انگیزه همکاری در قالب کار تیمی را تقویت نموده و موجب کاهش خطاهای احتمالی و ایمنی بیمار و کاهش استرس ارائهکنندگان خدمات میشود.
-
ارتقای کیفیت خدمات مورد توجه قرار گرفته و همواره مورد مطالبه قرار خواهد گرفت.
-
ارزش واقعی خدمات قابل محاسبه خواهد بود.
-
توزیع مناسب ریسک و در آمد در جامعه پزشکی قابل دسترسی خواهد بود.
-
شکاف درآمدی در جامعه پزشکی کمتر خواهد شد.
-
توسعه خدمات پزشکی و سرمایهگذاری در آن تحقق خواهد یافت.
-
مطالبات به حق مردم و جامعه پزشکی به علت شفافسازی خدمات و هزینهها از دولتمردان میسر میگردد.
-
در صورت محقق شدن بسته کامل ارزش نسبی خدمات امر طبابت و ویزیت بیماران که اولین رکن در احترام به کرامت انسانی به شمار میرود مورد توجه قرار خواهد گرفت.
-
کنترل هزینههای غیرمتعارف و جلوگیری از اجحاف به مردم و بیماران
-
پیادهسازی نظام ارجاع و پزشک خانواده به صورت صحیح
-
امکان تحقق اعتبار بخشی ارائهدهندگان خدمات سلامت و خدمات ارائه شده
-
افزایش اعتماد عمومی و رضایتمندی مردم
-
نتیجه گیری: در کتاب جدید ارزشهای نسبی همانطور که بیان شد، در فاز اول به خدمات بستری که سهولت بیشتری برای ارزشگذاری و پیادهسازی دارد، توجه شده و خدمات فیزیوتراپی، تشخیصی شامل آزمایشگاهها و مراکز تصویربرداری پزشکی نیز به صورت مقدماتی مورد توجه قرار گرفتهاند. از جمله دیگر اقدامات مهم در کنار کتاب مذکور طرح نظارتی است که با محوریت سازمان نظام پزشکی تهیه و تدوین شده و با مساعدتهای وزارت بهداشت و سازمانهای بیمهگر اجرایی خواهد شد. از جمله اقدامات اجرایی مهم در طرح نظارتی مذکور عبارتند از: راهاندازی و استقرار سامانههای هوشمند نظارتی جامع که قرار است در کنار نظارت بر تعرفهها با استفاده از سازوکارهای منطقی به صیانت و حفظ حقوق مردم و جامعه پزشکی به صورت همزمان بپردازد.
* معاون نظارت و برنامهریزی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران