اطلاعیه در خصوص صدور مجوز آزمایشی «واحد سرپایی درمان اختلال مصرف الکل»

alcohol

به اطلاع می­رساند به منظور ارتقای بهره­‌مندی از خدمات درمان اختلال مصرف الکل در اجرای سند ملی پیشگیری، مقابله، درمان، کاهش آسیب و بازتوانی مصرف الکل (۱۳۹۶-۱۳۹۲)، اداره پیشگیری و درمان سوءمصرف مواد، دفتر سلامت روانی و اجتماعی وزارت بهداشت با همکاری مرکز تحقیقات سوءمصرف و وابستگی به موادِ دانشگاه علوم بهزیستی و توان­بخشی طرح پژوهشی اجرایی راه‌اندازی آزمایشی خدمات درمان اختلال مصرف الکل در مراکز درمان سرپایی را در دست اجرا دارد.

هدف این طرح راه‌اندازی خدمات درمان اختلال مصرف الکل در مراکز سرپایی درمان سوءمصرف مواد در کشور و ارزیابی این طرح مقدماتی از جهت دانش درمان‌گران (پزشکان و روان‌شناسان) و تأثیر آموزش بر دانش آنها؛ تأثیر درمان بر کاهش مصرف الکل در مراجعان و میزان ماندگاری در درمان؛ تأثیر درمان بر سلامت جسمی و روانی و کاهش اختلالات روان‌پزشکی همراه در مراجعان؛ تأثیر درمان بر بهبود کیفیت زندگی و عملکردهای اجتماعی، شغلی و خانوادگی در مراجعان؛ وضعیت ارجاع به سطوح بالاتر و مشکلات در سیستم ارجاع؛ تأثیر مداخله بر میزان دسترسی مخاطبان و کیفیت خدمات ارایه شده در کشور؛ و راه‌اندازی این مداخله بر میزان رضایت بیماران است.

در این طرح ۱۵۰ مرکز (۵۰% تهران، ۵۰% سایر شهرها) که مسئول فنّی ۲۰% آنها (۳۰ نفر) متخصص روان­پزشکی و ۸۰% (۱۲۰ نفر) پزشک عمومی هستند،جهت همکاری در طرح انتخاب می­شوند.

شرایط مراکز متقاضی شرکت در طرح به شرح زیر است:

  • تمایل به ورود و شرکت در طرح پژوهشی
  • پزشک مسئول فنی بیش از ۲ سال سابقه کار در درمان بیماران وابسته به مواد افیونی داشته باشد.
  • در مراکزی کهمسئول فنی پزشکان عمومی هستند، هر مرکز سالانه ۲۰ امتیاز بازآموزی از شرکت در دوره­های بازآموزی اعتیاد کسب کرده باشد.
  • روان­شناس مرکز بیش از ۲ سال سابقه کار در درمان بیماران وابسته به مواد افیونی و محرک داشته و حداقل دو دوره آموزش مداخلات روان‌شناختی مقدماتی و مواد محرک (ماتریکس) را گذرانده باشد.
  • عدم وجود تخلفات عمده در سابقه کار مرکز
  • تهیه وسایل اختصاصی سنجش الکل (دستگاه تنفسی یا تست­های بزاقی یا ادراری) قبل از شروع مداخله
  • دارا بودن رایانه و اینترنت پرسرعت در مرکز

انتخاب مراکز بر اساس درخواست شخصی افراد متقاضی، اخذ نظر حوزه معاونت محترم درمان متبوع و ارزیابی تیم مجری طرح انجام خواهد شد.

مراکز واجد شرایط پس از اتمام دوره بازآموزی اختصاصی درمان اختلال مصرف الکل و شروع طرح، مجوز موقت «واحد سرپایی درمان اختلال مصرف الکل» صادر شده و مراکز می­توانند این موضوع را بر روی تابلو یا در تبلیغات خود درج نمایند. پس از یک سال در صورت احراز حداقل کیفیت درمان مجوز «واحد سرپایی درمان اختلال مصرف الکل» به مدت دو سال تمدید خواهد شد.

وزارت بهداشت از جایگاه­های بهداشتی، درمانی، خط ملی اعتیاد و سایر سازمان­های ذی‌ربط درخواست خواهد کرد که از آن پس بیماران مبتلا به اختلال مصرف الکل را فقط به این مراکز ارجاع دهند.

هر مرکزی که حداقل به ۵ بیمار الکل خدمات درمانی همراه با همکاری پژوهشی ارایه دهد، امکان تمدید مجوز «واحد سرپایی درمان اختلال مصرف الکل» را خواهد داشت.

۵۰% هزینه آموزش کارکنان مراکز مشارکت‌کننده در طرح از محل طرح تأمین خواهد شد.

به منظور تسهیل ثبت نام مراکز متقاضی، مرکز تحقیقات سوءمصرف و وابستگی به مواد، دانشگاه علوم بهزیستی و توان­بخشی شرایط ثبت نام برخط (آن­لاین) متقاضیان را در آدرس زیر فراهم نموده است:

http://sadrc.uswr.ac.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=11&pageid=8516

در صورت تمایل به اخذ مجوز آزمایشی واحد سرپایی درمان الکل و همکاری با طرح، با توجه به محدودیت در تعداد مراکزی که در این مرحله می­توانند وارد طرح شوند، در اسرع زمان از طریق سامانه فوق ثبت نام نمایید. اطلاع­­ رسانی در مورد شروع آموزش‌های اختصاصی برای شروع طرح پس از ثبت نام و بررسی شرایط متعاقباً اعلام خواهد شد.

 

 

 

 

(Visited 928 times, 1 visits today)

درباره‌ operator

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*