متخصصین پوست و موهای زائد!

 دکتر مازیار ستاری، پزشک عمومی از اصفهان

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: متاسفانه خبردار شدم که متخصصین پوست در اصفهان، در یک اقدام هماهنگ با استناد به رأی دیوان عدالت اداری، با دادن اسامی تعدادی از پزشکان عمومی به معاونت درمان، خواستار توقف استفاده از دستگاه‌های لیزر شده‌اند که متاسفانه معاونت درمان نیز با ارسال بازرسین به این مساله تمکین کرده است.

در این راستا خطاها و تخلفات متعددی اتفاق افتاده که ذیلاً قابل‌بحث است:

اول: مرجعی که حدود صلاحیت انجام کار توسط پزشک را تعیین می‌کند، سازمان نظام پزشکی است و متخصصین پوست با دخیل نمودن دیوان و تضعیف سازمان صنفی خود برای منافع کاملاً شخصی، خبط بسیار بزرگی مرتکب شده و بدعتی نابجا را بنیان نهاده‌اند.

دوم: در همه جای دنیا استفاده از لیزر در حال گسترش و عمومی شدن است و حتی در مورد موی زائد، این کار توسط تکنیسین انجام می‌شود! بنابراین رأی دیوان در این مورد با مشاوره با قضات منصف و مسؤولین سالم وزارتخانه که اهل رانت نیستند دیر یا زود نقض می‌شود.

سوم: عارضه لیزر برای رفع موی زائد به‌مراتب از روش‌های شیمیایی کمتر است و همان‌طور که معقول نیست بیمار برای مالیدن موضعی داروی نظافت به متخصصین پوست مراجعه کند، انحصاری کردن لیزر برای متخصصین پوست نیز منطقی نیست.

چهارم: همه جامعه حق دارند از این خدمات بهره‌مند باشند و با انحصاری ساختن ارایه این خدمات به متخصصین پوست، بسیاری از اقشار حتی قشر متوسط جامعه نیز به لحاظ تعرفه‌های نامعقول و بالا توان استفاده از این امکانات را نخواهند یافت.

پنجم: وظیفه وزارت بهداشت و معاونت‌های درمان در سراسر کشور، ارتقای کیفیت و کمیت روش‌های درمانی و گسترش تکنولوژی برای کاهش عوارض و آسیب به مردم است نه ایجاد رانت و انحصاری کردن خدمات برای گروهی خاص به قیمت محروم ماندن اکثریت جامعه!

امروزه حتی دستگاه‌های خانگی لیزر موی زائد نیز در بازار وارد شده و بخواهیم یا نخواهیم امکان ایستادگی در مقابل گسترش علم و تکنولوژی وجود ندارد. وزارت بهداشت باید نسبت به این نکته پاسخگو باشد بر اساس چه مبانی علمی مستندات صدور این حکم را به دیوان عدالت اداری ارائه نموده است.

چگونه است که انجمن علمی متخصصین محترم پوست نسبت به تشخیص و درمان انواع ضایعات پوست مانند سرطان‌ها و یا سالک که عمدتاً در مناطق محروم کشور شایع است و اتفاقاً نیاز به مداخله تخصصی دارد، مدعی نیست اما برای ارایه خدمات بدون عارضه مانند انواع لیزر، این‌چنین آسمان‌وریسمان را به هم می‌بافد!

ششم: در کجای دنیا و در کدام کشور، استفاده از تکنولوژی رایج دنیا که به با پیشرفت علم مهندسی پزشکی در حال کاهش از آسیب و عوارض است برای پزشکان عمومی ممنوع گردیده که کارشناسان وزارت بهداشت ما چنین سخیف و غیر کارشناسانه اظهارنظر می‌کنند و کسی نیز آنان را به خاطر این اظهارات غیرعلمی، غیرمنطقی و غیراخلاقی به هیچ دادگاهی فرانمی‌خواند؟!

هفتم: اگر انجام لیزر یک امر تخصصی بوده و هیچ‌کس به غیرمتخصص پوست حق مداخله نداشته باشد، انجام کار توسط باید شخصاً توسط پزشک متخصص پوست صورت پذیرد و سپردن کار به تکنسین تحت نظارت بی‌معناست!

هشتم: عارضه عمده لیزر سوختگی است. نه متخصص پوست در زمینه فیزیک و لیزر دانش بیش از پزشک عمومی دارد و نه پزشک عمومی در مورد درمان سوختگی اطلاعات کمتری از متخصص پوست دارد.

بنابراین با توجه به عدم توجیه منطقی و علمی که بتواند از این رأی دیوان و بخشنامه وزارتی صادر شده پشتیبانی نماید، امیدوارم بتوان در فضایی به دور از جنجال رسانه‌ای و دخالت افراد رانت‌خوار و رانت‌ده، با حضور نمایندگان رسمی انجمن‌های علمی و کارشناسان مرضی‌الطرفین از سوی نظام پزشکی و وزارت بهداشت، به این رفتارهای نادرست و کودکانه پایان داد.

 

 

(Visited 804 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

یک نظر

  1. چه جوری میشه از مجوز کلینیک کاشت مو با خبر شد ؟ مثلا کلینیک https://behrooyanclinic.com/کاشت-مو/

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*