رییس انجمن پزشکان عمومی ایران: تغییر ضوابط ادامه تحصیل باید همراه با واقع‌نگری و رعایت عدالت و حقوق شهروندی باشد

dr-kamyabi-lectureرییس انجمن پزشکان عمومی ایران با انتقاد از برقراری محدودیت سنی برای داوطلبان حضور در رشته‌های دستیاری در مصوبه اخیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی، گفت: هر گونه تغییر در ضوابط ادامه تحصیل پزشکی باید با واقع‌نگری و رعایت عدالت و حقوق شهروندی همراه باشد.

دکتر عباس کامیابی با بیان این‌که امکان ادامه تحصیل بلاانقطاع یا با فاصله کم در مقاطع مختلف تحصیل پزشکی برای همه میسر نیست، گفت: بسیاری از همکاران برای رسیدن به پشتوانه مالی و امکانات مناسب برای ادامه تحصیل ترجیح می‌دهند پس از گذراندن تعهدات قانونی و چند سال طبابت بتوانند آمادگی لازم را پیدا کنند و عادلانه نیست این فرصت از ایشان گرفته شود.

وی ایجاد محدودیت سنی شرکت در آزمون دستیاری را خبری غافلگیرکننده و دور از انتظار خواند و با اشاره به این‌که این محدودیت در سال ۱۳۸۳ با رای قطعی هیات عمومی دیوان عدالت اداری لغو شده بود، تاکید کرد: آرای صادره از سوی هیات عمومی دیوان عدالت اداری حکم قانون را دارد و یک شورا نمی‌تواند آن را نقض کند زیرا این‌گونه مصوبات در حیطه اختیارات مقنن است.

رییس انجمن پزشکان عمومی ایران با بیان این‌که طلب علم از گهواره تا گور از توصیه‌های پیامبر اسلام (ص) بوده و این تصمیم در چند روز اخیر موجی از اعتراض و نگرانی و بازخوردهای منفی را برانگیخته است، گفت: ما با سرنوشت انسان‌های فرهیخته جامعه سروکار داریم و اگرچه این تصمیم هم مثل هر تصمیم دیگری قطعاً دلایل خاص خود را داشته است اما حق نداریم به‌صرف یک عدد که سن را نشان می‌دهد، مانع از تلاش گروهی از افراد تحصیلکرده به‌صورت جمعی شویم.

دکتر کامیابی با ابراز نگرانی از تصمیمات بدون کار‌شناسی کافی و بدون هماهنگی با ذی‌نفعان، درباره شیوه مناسب برای انتخاب دستیاران تخصصی گفت: طبیعی است که مسوولان نظام آموزشی باید در صدد بیشترین بهره‌وری از آموزش‌های خود باشند اما جالب است که این محدودیت فارغ از درستی یا نادرستی آن مجدداً برای پزشکان عمومی اعمال و به موضوعات محدود کننده پزشکان عمومی اضافه شده است، حال آن‌که چرخه تولید، گزینش، به‌کارگیری و کنارگذاری منابع انسانی در حوزه پزشکی نیازمند رویکردی علمی و جامع است و سال‌هاست که به‌صورت جدی تحلیل و بازنگری نشده است.

وی در پایان با ابراز اطمینان از لغو این مصوبه به‌دلیل عدم وجاهت قانونی، گفت: پیش از این هم موضوعات مشابه از جمله متمم توافقنامه بیمه درمان روستاییان به درخواست انجمن پزشکان عمومی ایران بازنگری و اصلاح شده بود که نشان می‌دهد در وزارت بهداشت توجه و انعطاف‌پذیری لازم برای تجدیدنظر و اتخاذ تصمیمات بهتر وجود دارد.

(Visited 400 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

3 نظر

  1. با تشکر از واکنش بجا و منطقی جناب دکتر کامیابی در زمینه محدودیت های سنی دستیاری.

  2. دکتربهمن مشفقی

    این تصمیم هم مثل هر تصمیم دیگری قطعاً دلایل خاص خود را داشته است …..

  3. اقای دکتر کامیابی
    سلام
    بنده به عنوان یک پزشک عمومی مگر چه گناه کبیره ای کرده ام که باید این همه استرس از جامعه و وزارت خانه مطبوعم (فقط به خاطر این جرم غیر قابل بخشش پزشک عمومی شدنم)،بکشم.
    مگر ما انسان نیستیم.
    چرا اینهمه هجوم و توهین آشکار به این قشر زحمت کش از طرف صدا و سیما و دولت و وزارت بهداشت؟!!!
    مگر در تمام دنیا پزشکان فقط تمرکزشان بر روی uptodate شدن و درمان صحیح و تحقیقات آزمایشگاهی نیست.
    در خاتمه کلامم:
    اقای دکتر تو را به تمام مقدسات قسم که با تمام نیرو و قوایتان این قوانین بی پایه و اساس را بر دارید و آرامش را به این قشر بسیار اسیب دیده بازگردانید.
    ممنون

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*