زنگ خطر شکست طرح ملی سلامت: وزیر علیه وزیر!

1873121

وزیر بهداشت معتقد است که فقط بیمه ها می توانند طرح تحول نظام سلامت را با شکست مواجه کنند. در مقابل، وزیر رفاه عنوان داشته در شرایط کنونی تجمیع بیمه ها ممکن نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، درست فردای همان شبی که معاون درمان وزارت بهداشت با حضور در برنامه نبض به تشریح آثار مثبت طرح تحول سلامت پرداخت، وزیر رفاه در جمع خبرنگاران آب پاکی را روی دست وزیر بهداشت ریخت و تاکید کرد که تجمیع بیمه ها در شرایط کنونی ممکن نیست.

این اظهارنظر، یعنی واکنش منفی به اظهارات وزیر بهداشت که همواره تنها نگرانی خود از شکست طرح تحول نظام سلامت را، بیمه ها عنوان کرده و بارها گفته است که تنها بیمه ها هستند که می توانند بزرگترین طرح ملی سلامت را شکست دهند. حالا، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفته است که تجمیع بیمه ها در شرایط کنونی، شدنی نیست.

این اظهارنظر صریح وزیر رفاه، در حالی علنی می شود که او همواره و در هر برنامه ای که وزیر بهداشت حضور داشته، تمام قد از طرح تحول نظام سلامت دفاع کرده و حتی گفته که حاضر است به خاطر موفقیت این طرح قربانی شود!!

اما، حالا چنین استباط می شود که وزیر رفاه آب پاکی را روی دست وزیر بهداشت ریخته و خواسته یکبار برای همیشه از دست اظهارات کنایه آمیز مدیران وزارت بهداشت خلاص شود.

آخرین اظهارنظر وزیر رفاه

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در آخرین اظهارنظرش راجع به بیمه ها، گفته که اجرای طرح تجمیع بیمه ها به علت نداشتن ساختار مناسب و یکسان، امکان‌پذیر نیست.

وی با بیان اینکه سازمان های بیمه‌گر حق بیمه متفاوتی را از بیمه‌گزاران خود دریافت می کنند ادغام این سازمان ها برای ایجاد یک سازمان جدید را غیرممکن اعلام کرد و افزود: در طرح جدید تجمیع بیمه ها که در برنامه ششم اجرای آن دنبال خواهد شد سازمان های بیمه گر هویت مخصوص خود را حفظ خواهند کرد .

ربیعی با تاکید بر اهمیت یکسان سازی رفتارهای بیمه ای، از اینکه سازمان های بیمه گر به اشکال مختلف با بیمارستان ها ، داروخانه ها و پزشکان قراردادهای متفاوت امضا می کنند انتقاد کرد و افزود: آنچه که دولت در برنامه ششم دنبال می کند یکسان سازی رفتار بیمه هاست.

وی، مهمترین اصل در تجمیع بیمه ها را تجمیع منابع و استانداردهای آنها دانست و گفت: باید شرایطی ایجاد شود تا همه مردم به یک اندازه از بیمه های پایه بهره مند شوند .

ربیعی افزود: در تجمیع منابع نیز همه بودجه‌هایی که در بخش سلامت است، باید در یکجا جمع و برای بیمه‌ها هزینه شود و همچنین افرادی که مازاد بر سایر بیمه‌ شدگان حق بیمه پرداخت می‌کنند، مانند کارگران باید از امکانات بهتری علاوه بر بیمه پایه برخوردار شوند و در این صورت تجمیع درستی شکل خواهد گرفت.

اظهارات وزیر بهداشت درباره تجمیع بیمه ها

وزیر بهداشت، با عنوان این مطلب که فقط بیمه ها می توانند طرح تحول نظام سلامت را شکست بدهند، معتقد است که تجمیع بیمه‌ها باید در اسرع وقت اجرا شود.

دکتر سید حسن هاشمی عنوان داشته که مهمترین مواد سیاست های کلان سلامت یکی تولیت نظام سلامت است که به وزارت بهداشت واگذار شده و دیگری تعیین تکلیف بیمه‌هاست.

وی معتقد است: اصل موضوع در اصلاح نظام سلامت و اجرای سیاستهای کلان همین است که همه دستگاه ها به خصوص وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نقش تولیتی وزارت بهداشت و سیاست های آن را بپذیرند. البته این کار باید با اقناع و حسن همکاری اجرا شود و شرط آن این است که دستگاه ها بخشی نگاه نکنند و منافع خودشان را به منافع مردم ترجیح ندهند.

هاشمی گفت:‌ در مورد بیمه‌ها هم حتما باید تجمیع صورت بگیرد تا مشکلات نظام سلامت و مردم حل شود، اگر دستگاه ها قانون گریز نباشند نباید بگذاریم که بیش از این مانند گذشته سال ها از تصویب قانون تجمیع بیمه‌ها بگذرد و اجرا نشود.

وی افزود: وزارت بهداشت فارغ از اینکه بیمه‌ها در کدام دستگاه هستند، می‌خواهد که بیمه‌ها تجمیع شوند و بر اساس دانش روز تعریف جدید پیدا کنند و ما حتی منابعی که از محل هدفمندی یارانه‌ها به وزارت بهداشت داده شده را نیز به سمت بیمه‌ها سوق می دهیم. به شرط اینکه بیمه‌ها نیز رفتارهایی که ناشی از تمامیت خواهی و تعصب است و گاهی در گذشته مشاهده شده است را نداشته باشند.

وزیر بهداشت اضافه کرد:‌ این مهم نیست که بیمه کجاست و مسئولیتش با کدام دستگاه است. آنچه مهم است این است که مردم وقتی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند از نطر هزینه‌ها آسیب نبینند. همین طرح تحول نظام سلامت را فقط بیمه می‌تواند به شکست بکشاند.

رضایت ۸۵ درصدی مردم از طرح تحول سلامت

دکتر محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت در آخرین گزارشی که پیرامون طرح تحول سلامت ارائه داد، عنوان داشت که ۸۵ درصد مردم از اجرای این طرح رضایت دارند.

بازگشت به اظهارات وزیر رفاه

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، قبل از آخرین اظهارنظرش راجع به موضوع تجمیع بیمه ها، همواره از طرح تحول نظام سلامت حمایت کرده و عنوان داشته است که با تمام توان و هویت حقوقی و شخصی در کنار وزیر بهداشت برای موفقیت این طرح تلاش خواهد کرد.

علی ربیعی گفته است که طرح تحول سلامت بزرگترین پروژه اجتماعی دولت است و هیچ گاه شکست نخواهد خورد.

وی بارها عنوان داشته که در کنار وزیر بهداشت برای موفقیت این طرح تلاش خواهد کرد.

علامت سئوال در مقابل بزرگترین طرح ملی سلامت

حالا، پس از گذشت ۱۸ ماه از شروع طرح تحول سلامت و اعتبارات چند هزار میلیاردی که دولت بابت اجرای بزرگترین طرح ملی سلامت هزینه کرده است، به نظر می رسد که آخرین اظهارنظر وزیر رفاه در باب تجمیع بیمه ها، به نوعی اعلام زنگ خطر توقف و یا شکست طرح تحول سلامت باشد. همان نکته ای که وزیر بهداشت، بارها بر آن صحه گذاشته است.

(Visited 223 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

یک نظر

  1. دکتربهمن مشفقی

    همکاران عزیز ! ابدا نگران این خبر و اظهار نظر ها نباشید سرانجام یگ جوری سرو ته قضیه را بهم خواهند آورد و ملغمه ای به نام ” طرح ملی سلامت ” به اجرا و در حقیقت به نمایش گذاشته خواهد شد

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*