در ۵۰ درصد نسخه های پزشکان عمومی آنتی‌بیوتیک وجود دارد

antibiotic

مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها در کشور رو به افزایش است، به طوری که ایسنا به نقل از انجمن کنترل عفونت ها خبر داد که «میزان مصرف آنتی بیوتیک ها در کشور معادل کل آنتی بیوتیک های مصرفی تمام اروپاست».

دکتر آرمین، عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این باره می گوید: طبق بررسی های جهانی ایران جزو ۲۰ کشوری است که بیشترین مصرف آنتی بیوتیک را در دنیا دارد و پس از چین کشور پرمصرف این دارو در آسیا هستیم.

وی می افزاید: یکی از مشکلات و معضلات بهداشتی و درمانی در سال های اخیر مصرف نامناسب و غیر منطقی داروها به ویژه آنتی بیوتیک ها و مسکن هاست.

از این رو مصرف بی رویه داروها در کشورمان بالا می باشد.

این استاد دانشگاه، سرانه مصرف داروهای تزریقی در کشور را ۴ برابر کشورهای در حال توسعه می داند و می گوید: در دسترس بودن آنتی بیوتیک ها، فرهنگ غلط خود درمانی و متاسفانه در مواردی فروش بدون نسخه این داروها موجب شده که مردم بدون در نظر گرفتن عوارض، برای درمان حتی بیماری های ویروسی نیز به این گروه درمانی روی آورند.

دکتر فاضل نایب رئیس شورای عالی پزشکی نیز سرانه مصرف دارو در کشور را بسیار بالا می داند و می گوید: مصرف خودسرانه و مراجعه بی رویه مردم به داروخانه افزایش مصرف دارو را به دنبال دارد.

وی می افزاید: یکی از اقلام پرمصرف دارو در کشور آنتی بیوتیک هاست و متاسفانه افراد بدون اطلاع از عوارض و تاثیر نوع آنتی بیوتیک بامراجعه به داروخانه به زبان عامیانه خود از داروساز در خواست کپسول «چرک خشک کن» می کنند در حالی که برای درمان بسیاری از بیماری ها مصرف آنتی بیوتیک ضرورت ندارد.

بر اساس آمار موجود وزارت بهداشت و درمان در ۵۰ درصد نسخه هایی که پزشکان عمومی تجویز می کنند، آنتی بیوتیک جزو یکی از اقلام دارویی آن نسخه هاست.

این روند زمینه ساز نگرانی از پدیدار شدن بیماری هایی است که به هیچ آنتی بیوتیکی پاسخ نمی دهد.

رضایی کوچی عضو کمیسیون بهداشت مجلس با بیان این مطلب می افزاید: متاسفانه به علت نبود فرهنگ مصرف دارو سالانه حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان صرف خرید آنتی بیوتیک در کشور می شود.

این نماینده مجلس یادآور می شود: در چند سال اخیر گرایش مردم به مصرف آنتی بیوتیک ها بسیار زیاد شده است و مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها موجب وارد شدن ضررهای خطرناک به بدنه سلامت و اقتصاد کشور می شود.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس متذکر می شود: هم اکنون ۵۰ درصد میزان تجویز یک نسخه پزشک ایرانی را داروهای آنتی بیوتیک شامل می شود در حالی که در کشورهای پیشرفته این میزان زیر ۲۵ درصد است.

رضایی کوچی مقصر اصلی در افزایش میزان مصرف داروهای آنتی بیوتیک کشور را داروخانه ها و پزشکان می داند و می گوید: متاسفانه داروخانه ها بدون هیچ مرز و کنترلی به مردم دارو می دهند و از طرفی هم پزشکان برای خوشایند و راضی نگه داشتن بیمار خود اقدام به تجویز داروی بیش از حد می کنند.

دکتر بلورساز مردم را هم بی تقصیر در این بین ندانسته و گفت: افراد به محض سرماخوردگی یا بیماری ساده ای از این قبیل به مصرف آنتی بیوتیک ها رو می آورند و هم اکنون وضعیت مصرف آنتی بیوتیک ها به گونه ای شده است که به علت ایجاد مقاومت های میکروبی، دیگر مصرف آنتی بیوتیک های ساده جواب گوی بیماری نیست و باید از داروهای گران قیمت و قوی تر استفاده کرد.

با این اوصاف، مصرف آنتی بیوتیک ها اگر چنین افزایش یابد و روند افزایش آن متوقف نشود، می تواند سلامت جامعه را تحت تاثیر قرار دهد، از این رو برای این امر نیاز است که همه اقشار جامعه اعم از بیماران، پزشکان و داروسازان با آموزش های لازم و فرهنگ استفاده صحیح از این دارو به شیوه مصرف درست و به هنگام آن دست یابند تا از خطرات و زیان های احتمالی جلوگیری شود.

(Visited 1,837 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

یک نظر

  1. سلام
    تو را یخدا اینقدر آمار غلط عجیب غریب در مورد آنتی بیوتیک ندید.آخه کی تا حالا مریض کسی را بررسی کرده ببینه آنتی بیوتیک لازم بوده یا نه؟
    این طرحهای غلط و تکراری مطبها را ویرانه کردو پزشک عمومی را خانه نشین ، همکارانم بدنبال زیبایی و تزریق ژل و بوتاکس علیرغم تهدید متخصصین پوست از طرق قانونی و غیر قانونی بمنظور شریک نشدن در بازار کار آنها ،
    واگذاری مجنمعهای سلامت به افراد خاص و ایجاد واسطه بین کارفرما و کارکنان بدون هرگونه فایده برای مردم فقط موجب پرکردن جیب واسطه ها و خالی کردن مطبهای پزشکان عمومی ،
    طرح تحول سلامت شکست خورده با افزایش درآمد بخش دولتی و افزایش انتظارات بیماران و افزایش بیمورد هزینه دولت ، و طرح پزشک خانواده بدتر از آن ،
    آقایان جیبشان پر است و دستورات میفرمایند، کمی هم به بیگاری کادر پزشک وییراپزشک در درمانگاههای متعلق به شهرداریها و بانکها و سازمانها و شرکت نفت و برق و افراد سرمایه دار بدون هرگونه تخصص پزشکی و حتی دلالی بیماران ،
    بیمه ها هر روز دارویی یا آزمایشی یا اقدام پاراکلینیکی را از پوشش بیمه ها برای پزشکان عمومی خارج کردند و هیچ اتفاقی از جامعه متفرق پزشکی برنیامد و همه به فکر جیب خو و افتخا ر و خودستایی علم خویش مشغول شدند.
    و خراب کردن همکاران خود شدند.

    م——————————————-ا چه کرد ییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*