رییس کمیسیون بهداشت مجلس: بیمار باید اول به پزشک عمومی مراجعه کند

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: رییس کمیسیون بهداشت مجلس: در تمامی کشورهای پیشرفته دنیا یک بیمار برای درمان در گام اول به پزشک خانواده مراجعه می‌کند.

نوبخت
علی نوبخت حقیقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درخصوص علت افزایش بدهی بیمه‌ها به بیمارستان‌ها و چگونگی جلوگیری از افزایش آن، گفت: طرح تحول سلامت طرحی انقلابی در نظام سلامت کشور است به جهت آنکه مردم تا پیش از اجرای این طرح و با مراجعه به مراکز درمانی دولتی به دلیل گرانی بخش‌های درمانی از ادامه روند درمان خود منصرف می‌شدند اما با اجرای این طرح بخش بزرگی از هزینه‌های درمانی توسط دولت پرداخت می‌شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهرو پردیس درمجلس شورای اسلامی افزود: درحال حاضر۹۴ درصد هزینه‌های درمانی توسط دولت و ۶ درصد را مردم پرداخت می‌کنند، همچنین برای روستاییان ۹۷ درصد از هزینه‌های درمانی را دولت و تنها ۳ درصد را مردم تقبل می‌کنند بنابراین طرح تحول سلامت به مثابه چ‌تر حمایتی هزینه‌های مردم را کاهش داده است.

وی با تاکید بر اینکه طرح تحول سلامت در حال حاضر دارای اشکالاتی است، تصریح کرد: به طورحتم برای جلوگیری از افزایش بدهی بیمه‌ها به بیمارستان‌ها باید صرفه جویی به ویژه درسال جاری به نام «اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل» صورت گیرد بنابراین برای کاهش هزینه‌ها باید از مراجعات مکرر مردم به واحدهای درمانی جلوگیری شود.

نوبخت با اشاره به اینکه درتمامی کشورهای پیشرفته دنیا یک بیمار برای درمان درگام اول به پزشک خانواده یا پزشک عمومی مراجعه می‌کند، گفت: به طورقطع پس از طی بخشی از روند درمان درصورت نیاز بیمار به سطح بعدی یا پزشک متخصص ارجاع می‌شود، البته پزشک معرفی کننده نیز باید از یک پروتکل جهانی و علمی در این کار تبعیت کند؛ ازاین رو سطح بندی خدمات از طریق پزشکان عمومی باید به خوبی صورت گیرد.

این نماینده مردم درمجلس دهم با بیان اینکه بسیاری از مراجعات به پزشکان متخصص و فوق متخصص را می‌توان درسطح پزشکی عمومی درمان کرد، تصریح کرد: بسیاری از بیماران دیابتی وفشارخونی که درحال حاضر میلیون‌ها نفررا درایران گرفتار کرده است را می‌توان با مراجعه به پزشک عمومی درمان کرد، بنابراین باید از مراجعه اینگونه بیماران به پزشکان متخصص و فوق تخصص باید جلوگیری شود.

وی با اشاره به وجود راهنمای بالینی در تمامی بیمه‌ها، افزود: این طور نیست که هر فردی با مراجعه به بیمارستان تخصصی و فوق‌تخصصی باید از روش‌های درمانی مانند آندوسکوپی، آنژیوگرافی،‌ام آر آی و یا عمل جراحی استفاده کند، بنابراین اینکه کدام دسته از بیماران نیز باید از این روش‌های درمانی استفاده کنند از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ زیرا این روش‌ها برای بیمه‌ها گران تمام شده و دستگاه‌های مورد نیاز سریع درمعرض فرسودگی قرار می‌گیرند.

نوبخت با تاکید بر اینکه استفاده از راهنمای بالینی از هزینه‌های بسیاری صرفه‌جویی می‌کند، گفت: همچنین مطالعات بسیار نشان داده که مقدار زیادی آنتی بیوتیک در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد، بنابراین این موضوع هم هزینه بسیاری را بر دوش دولت و بیمه‌ها تحمیل می‌کند ازاین رو باید از مصرف این دارو نیز تا حد بسیار زیادی جلوگیری کرد و هزینه‌ها را کاهش داد.

نوبخت با تاکید بر توجه به مدیریت منابع درمان در کشور، تصریح کرد: متاسفانه تشکیلات موازی بسیاری درکشور وجود دارد که هرکدام از این تشکیلات دارای هزینه‌های بسیاری هستند، البته در تشکیل بیمه سلامت به تجمیع بیمه‌ها تاکید شده اما متاسفانه این موضوع نیز درحال حاضر مغفول مانده است.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر نظارت مجلس به موضوع تجمیع بیمه‌ها، اجرای پزشک خانواده و نظام سطح بندی خدمات، تصریح کرد: متاسفانه احساس می‌شود که برخی افراد درجامعه به دنبال دور زدن قانون بوده و به همین جهت باید از بی‌قانونی‌ها جلوگیری کرد؛ البته در معاونت اجتماعی سازمان مدیریت برنامه ریزی کشور و بیمه‌ها تصمیمی اتخاذ شده مبنی بر اینکه از طریق برخی بانک‌های عامل بتوانند مبالغی با بهره کم استقراض کنند تا وجوه معوقه به داروخانه‌ها، بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها و پزشکان پرداخت شود.

(Visited 135 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

یک نظر

  1. دکتربهمن مشفقی

    یک سوآل از رئیس محترم کمیسیون بهداشت و در مان کشور ؟
    با وجود اینکه این سخنان شما بسیار منطقی و دلسوزانه است :
    طرح تحول سلامت طرحی انقلابی در نظام سلامت کشور است. با اجرای این طرح بخش بزرگی از هزینه های درمانی توسط دولت پرداخت می شود.
    درتمامی کشورهای پیشرفته دنیا یک بیمار برای درمان درگام اول به پزشک خانواده یا پزشک عمومی مراجعه می‌کند، گفت: به طورقطع پس از طی بخشی از روند درمان درصورت نیاز بیمار به سطح بعدی یا پزشک متخصص ارجاع می شود، البته پزشک معرفی کننده نیز باید از یک پروتکل جهانی و علمی در این کار تبعیت کند؛ ازاین رو سطح بندی خدمات از طریق پزشکان عمومی باید به خوبی صورت گیرد. بسیاری از مراجعات به پزشکان متخصص و فوق متخصص را می‌توان درسطح پزشکی عمومی درمان کرد،
    بسیاری از بیماران دیابتی وفشارخونی که درحال حاضر میلیون ها نفررا درایران گرفتار کرده است را می‌توان با مراجعه به پزشک عمومی درمان کرد، بنابراین باید از مراجعه اینگونه بیماران به پزشکان متخصص و فوق تخصص باید جلوگیری شود.
    متاسفانه تشکیلات موازی بسیاری درکشور وجود دارد که هرکدام از این تشکیلات دارای هزینه های بسیاری هستند، البته در تشکیل بیمه سلامت به تجمیع بیمه ها تاکید شده اما متاسفانه این موضوع نیز درحال حاضر مغفول مانده است . متاسفانه احساس می شود که برخی افراد درجامعه به دنبال دور زدن قانون بوده و به همین جهت باید از بی قانونی ها جلوگیری کرد…”
    سوآل می شود : چرا با همه ی روشن بودن علل نابسامانی ها در زمینه های یاد شده ومنطقی بودن راهکار های ارائه شده از سوی شما ( البته جادارد اشاره نمایم که شما نه اولین فرد و نه آخرین فرد بوده و خواهید بود که به این مسائل توجه و دست به اراده ی راه حلی زده اید ) با گروه بیشماری از بیماران ( مرجعین به مطب ها و مراکز درمانی ) در لابیرنت کادر های درمانی کشور، سرگردان وبی نتیجه وچه بسا با نتایج زیان آور در شبانه روز مواجه هستیم ؟!
    جاداشت ریاست ِ محترم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به این نکته ی مهم اشاره می کردند که بسیاری از پزشکان متخضض و فوق تخصص بجای اینکه هر مراجعه کننده ای ( بیمار) به آنها مراجعه می کند واز همان سوآل اول بهتر از هرکسی آن پزشک متخصص و فوق تخصص متوجه می شود که مراجعه کننده ( بیمار ) عوضی به آنها مراجعه نموده است، ضمن راهنمایی او از پذیرش او خودداری نمایند، چه بسا مشکلات کنونی در زمینه ی مراجعه ی مردم به پزشکان و مراکز در مانی وجود نداشت.! در این زمینه لازم می بینم این توضیح را بدهم : جندین سال پیش اینجانب در نقد و اعتراض به کار یکی از همکاران عزیز متخصص بیماری های اطفال، به او عرض کردم که چرا او درمطب ِ پر مراجعه کننده اش، از نوزاد تا بزرگ سال، حتی کهنسالان را می پذیرد ؟! پاسخ او برای من هم تاسف انگیز بود و هم شگفت انگیز ! او گفت : من چه گناهی دارم که وقتی عقل و شعور برزگسالان و کهنسالان مراجعه کننده به من ، در سطح ِ اطفال و کودکان هستند ؟! لذا من همه ی آنها را می بینم !
    در پاسخ به او گفتم : شما بعنوان پزشک باید این را بدانید که اخلاق پزشکی به شما حکم می کند که مراجعه کنندگان به شمارا بجای اینکه درنادانی و اشتباه شان رها سازید، آنها را آگاه سازید از جمله انتخاب درست در مورد مراجعه به پزشک و مراکز درمانی، نه اینکه آنها را در همان راه نادرستی که انتخاب کرده اند رها سازید.
    آری ! این وظیفه ی اخلاقی و حرفه ای ی ما پزشکان، سالهاست از سوی گروهی قابل ملاحظه از همکاران جامعه ی پزشکی به فراموشی سپرده شده است و جایی در کار روزانه ی شان ندارد وشامل ” سلول های بنیادی حامعه ی پزشکی یعنی ” ، ” پزشکان عمومی ” هم می شود که بجای لینکه مراجعین به مطب خود را به راه درست هدایت و رهنمایی کنند، از ” خناق ” تا ” چلاق ” را می پذیرند و برای آنها ” نسخه صادر می کنند ” من ” کلمه ی ” صادر می کنند ” را آگاهانه بجای ” تجویز نسخه ” بکار برده لم.!
    در جهان سوم ، برخلاف جهان پیشرفته و اول، مردم و مسئولان ( که آنها هم از مردم هستند ) بجای اینکه دست به حل ِ مشکلات بزنند ( حتی راهکارهای حل مشکلات را مثل مورد اخیر که ریاست کمیسیون بهداشت و درمان کشور در مورد مشکل اخیر ارائه داده اند ، نشان می دهند ) به انباشته شدن مشکلات ، چه آگاهانه وچه ناآگاهانه، دست می زنند و به همین جهت است که این کشور ها اغلب با بیشمار مسائل و مشکلات حل نشده مواجه هستند.
    به امید ِ توجه ی ویژه ی ریاست محترم کمیسیون بهداشت و درمان کشور وهمه ی کسانی که در این زمینه صادقانه کوشش می نمایند.
    با احترام- دکتر بهمن مشفقی- پزشک عمومی- لاهیجان پنجم تیرماه سال ۱۳۹۵ خورشیدی.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*