جایگاه طب عمومی به عنوان مدیر عرضه خدمات سلامت نادیده گرفته شده

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: هفتمین نشست شورای هماهنگی انجمن پزشکان عمومی ایران جمعه هفته گذشته با محوریت انتخابات پیش‌روی این انجمن برگزار شد. در این نشست سامانه عضویت الکترونیکی در انجمن معرفی شد. این سامانه برای اولین بار به‌صورت الکترونیکی درآمده است. شیوه برگزاری انتخابات دور بعدی که قرار است به‌صورت الکترونیکی برگزار شود، هم در حضور دبیران و روسای شعب معرفی شد. اما شاید بتوان گفت مهم‌ترین قسمت این نشست، جلسه حاشیه‌ای بود که کاندیدای هیئت‌مدیره بعدی خود را معرفی کردند و رویکرد خود نسبت به شرایط امروز پزشکان عمومی، اولویت‌های صنفی و برنامه‌هایی که برای آینده در نظر دارند شرح دادند. از میان ۶۰ کاندیدا، حدود ۴۰ نفر حضور داشتند که خود را به اعضای شورای هماهنگی معرفی کردند. به گفته مدیر رسانه‌ای انجمن پزشکان عمومی قرار است فیلم ویدیویی که از روند معرفی این کاندیداها گرفته شد در پایگاه الکترونیکی انجمن پزشکان عمومی ایران قرار بگیرد تا علاوه بر دبیران و روسای شعب انجمن که در هفتمین نشست شورای هماهنگی حضور داشتند، تمامی اعضای انجمن که می‌خواهند در انتخابات انجمن پزشکان عمومی ایران شرکت کنند، با دیدن این فیلم‌ها سوابق و برنامه‌های کاندیداها را بهتر بشناسند.

مسعود جوزی می‌گوید: «این برای اولین بار است که یک انجمن با استفاده از امکانات خود فضا را برای کاندیداهای هیئت‌مدیره بعدی فراهم می‌کند تا خود را معرفی کنند. این موضوع باعث می‌شود رای‌دهندگان بتوانند با مسئولیت بیشتری رأی دهند.»

در جلسه حاشیه‌ای چه گذشت؟
جوزی به‌عنوان یکی از ناظران بی‌طرف در جلسه‌ای که کاندیداها حضور داشتند و برنامه‌های خود را شرح دادند،‌ در مورد مهم‌ترین دغدغه کاندیداها که پی‌درپی از سوی آنها مطرح می‌شد، می‌گوید: «قدردانی از دستاوردهای سه سال گذشته در مقایسه با ادوار پیشین، یکی از موضوعات مشترک و پرتکرار سخنان کاندیدهای انتخابات بود. آن‌ها از اقداماتی نظیر تقویت تشکیلات انجمن، فعال شدن شعب سراسر کشور، تدوین استراتژی‌های مشخص و موضع‌گیری‌های به‌موقع در مورد موضوعات روز مرتبط با صنف که طی سه سال گذشته باقدرت پیگیری می‌شد تقدیر کردند، اگرچه بسیاری اعتقاد داشتند در همه زمینه‌ها کارهای بر زمین‌مانده‌ای وجود دارد که باید در دوره بعد دنبال و تکمیل شود.»

او اضافه می‌کند: «موضع‌گیری در مورد موضوعاتی نظیر تخصص‌محوری و درمان‌محوری طرح تحول سلامت به ویژه کلینیک‌های ویژه تخصصی آن، مشکلات پزشکان عمومی درمانگر اعتیاد، پزشکان خانواده شهری و روستایی، اختلافات بین‌رشته‌ای به‌ویژه در بحث پوست و زیبایی و اتفاقات مهمی نظیر تشکیل شورای راهبردی پزشکی عمومی و تعیین مشاور پزشک عمومی برای وزیر بهداشت از دیگر نقاط قوت اقدامات هیئت‌مدیره فعلی عنوان شد.»

مدیر رسانه‌ای انجمن پزشکان عمومی ایران می‌گوید: «یکی دیگر از اتفاقاتی که برای اولین بار در سه سال گذشته انجام شد و خوشبختانه کاندیداها بر تداوم آن تاکید داشتند، برگزاری هفت همایش علمی بزرگ بود که هرکدام از این همایش‌ها چندین هزار نفر از پزشکان عمومی را گرد هم جمع کرد و علاوه بر موضوعات علمی، مسائل و چالش‌های صنفی نیز در افتتاحیه این همایش‌ها با حضور حداقل سه وزیر و چندین معاون وزیر و مسئولان سازمان‌های بیمه‌گر و… مطرح شد.»

او اضافه می‌کند: «همه کاندیداها براین نکته متفق‌القول بودند که مشکلات پزشکان عمومی بعد از طرح تحول نظام سلامت بیشتر شده و اگر همه آنها هم تلاش کنند بازهم نمی‌توان تمامی مشکلات را پیگیری کرد، بنابراین اغلب تاکید می‌کردند حتی اگر موفق به ورود به هیئت‌مدیره هم نشوند، در کمیته‌های کارشناسی انجمن حضور فعال خواهند داشت.» به گفته جوزی شرایط پزشکان عمومی در اورژانس و بیمارستان‌های دولتی، چالش‌های پزشکان خانواده شهری و روستایی و اختلافات بین‌رشته‌ای به همراه راه‌حل‌هایی برای پیگیری آنها از موضوعاتی بود که تمام کاندیداها به آن اشاره کردند و برای آن برنامه داشتند و همگی متفق‌القول بودند که اولویت نخست پزشکان عمومی ثبت‌نام در سامانه الکترونیک عضویت و حضور باشکوه و پرشمار در انتخابات است تا پشتیبانی اعضا پشتوانه مشروعیت و اقتدار انجمن در مناسبات نظام سلامت باشد.

به دنبال جایگزینی برای پزشکان عمومی
مهران قسمتی‌زاده، رئیس شورای هماهنگی انجمن پزشکان عمومی ایران نیز فضای هفتمین نشست شورای هماهنگی را این‌گونه توصیف می‌کند: «فضای نشست بسیار صمیمانه بود. همه کاندیدها تاکید داشتند که مشارکت تمام پزشکان عمومی در انتخابات انجمن اهمیت زیادی دارد. همچنین اغلب کاندیداها درمورد اینکه برای دستیابی به اهداف انجمن و استیفای حقوق پزشکان عمومی همه باید تلاش کنند و به عرصه بیایند، متفق‌القول بودند.»
photo_2016-11-15_10-51-59
او اضافه می‌کند: «مطالبات صنفی آن‌قدر زیاد است که اگر همه کاندیداها هم عضو هیئت‌مدیره شوند، نمی‌توانند همه مشکلات را پیگیری کنند. پزشکان عمومی در نظام سلامت و در برنامه‌ریزی‌های چند سال اخیر به‌خوبی دیده نشده‌اند. نه از ظرفیت‌های آنها استفاده‌شده و نه به قابلیت آنها توجهی شده است. قسمتی‌زاده در توضیح بخشی از نکاتی که کاندیدها به‌عنوان چالش این روزهای پزشکان عمومی ارزیابی می‌کنند، می‌گوید: «جایگاه طب عمومی به‌عنوان مدیر عرضه خدمات سلامت نادیده گرفته‌شده است. از یک‌سو با پزشکان متخصص و از سوی دیگر با تربیت کارشناسان در حال جایگزینی این گروه به‌جای پزشکان عمومی هستند. محدودیت فعالیت‌های پزشکان عمومی در بخش خصوصی و انگ زدن به پزشکان درمانگر اعتیاد به‌جای تحکیم جایگاه آنها از موضوعاتی است که در این نشست مطرح شد.»

او اضافه می‌کند: «اگر نظام ارجاع اجرا می‌شد سرمایه‌ای که در طرح تحول نظام سلامت صرف شد، می‌توانست پیامدهای بهتری داشته باشد.»

منتشر شده در: روزنامه سپید

(Visited 158 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*