انجمنی برای پزشکان؛ صنفی یا سیاسی

photo_2016-11-23_08-49-48سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: گزارش تشکیل «انجمن صنفی پزشکان عمومی» در روزنامه شرق امروز

شهرزاد همتی: پزشکان عمومی ایران و خواسته‌های صنفی آنان را سال‌هاست تشکلی نمایندگی می‌کند با نام انجمن علمی پزشکان عمومی که چندی دیگر قرار است انتخابات جدید آن نیز برگزار شود. در همین شرایط اما به‌یکباره یک انجمن دیگر با عنوان «انجمن صنفی پزشکان عمومی» اعلام موجودیت کرده است که اغلب چهره‌های مؤسس و شاخص آن چهره‌هایی سیاسی و با یک دیدگاه مشخص هستند؛ انجمنی که ثبت آن اعتراض گروه زیادی از پزشکان عمومی را به‌دنبال داشته است.

در بین اعضای هیأت‌مدیره این انجمن جدید چند چهره شاخص وجود دارد که از میان آنان می‌توان به دکتر شهاب‌الدین صدر اشاره کرد که سابقه ریاست سازمان نظام پزشکی و نمایندگی چندین دوره مجلس شورای اسلامی را نیز در کارنامه خود دارد. علاوه بر او، داریوش طاهرخانی، منتقد جدی طرح تحول سلامت، حسن هویدا، رئیس سابق انجمن علمی پزشکان عمومی، سروش مردانی، منتقد جدی اجرای طرح پزشک خانواده، دکتر آریایی‌نژاد و شهلا میرگلوبیات، نمایندگان سابق مجلس، چهره‌های دیگری هستند که در این جمع حضور دارند. طبق اساسنامه انجمن صنفی پزشکان عمومی، تمام دانش‌آموختگان پزشکی که دارای حداقل مدرک پزشک عمومی باشند، می‌توانند به عضویت این انجمن درآیند. همچنین براساس تبصره ٣ بند ١٣ اساسنامه این تشکیلات که به تصویب مجمع انجمن هم رسیده، اعضای منتخب هیأت‌مدیره حداکثر باید در مدت یک‌ هفته اولین جلسه‌شان را تشکیل دهند و نسبت به انتخاب رئیس و نایب‌رئیس اقدام کنند.

این در حالی است که سال‌هاست انجمن علمی پزشکان عمومی ایران تشکیل شده است که در کنار فعالیت‌های علمی به مطالبات صنفی پزشکان عمومی نیز می‌پرداخته و مورد توجه جامعه پزشکان عمومی بوده است. تا حدود دو ماه دیگر نیز قرار است انتخابات مجدد آن برگزار می‌شود. گفته می‌شود این اقبال در نزد جامعه پزشکان باعث شده عده‌ای با دید صرفا سیاسی درصدد تشکیل یک انجمن موازی با عنوان صنفی برآیند و نام آن را انجمن صنفی پزشکان عمومی بگذارند. این در حالی است که از قضا هیچ‌کدام از مؤسسان آن پزشک عمومی نیستند و متخصص محسوب می‌شوند. عده‌ای از پزشکان عمومی می‌گویند آنها می‌خواهند سیاسی‌کاری کنند و ترس بخش عمده‌ای از پزشکان این است که آنها بخواهند یک جنبش صنفی را تبدیل به جنبش سیاسی کنند. از طرفی گفته می‌شود تشکیل این انجمن روش غیردموکراتیکی داشته است. عده‌ای از پزشکان عمومی، با جست‌وجوی فراوان از تاریخ و محل برگزاری این انجمن آگاه می‌شوند. بعد از حضور در محل متوجه می‌شوند که یک انتخابات فرمایشی در حال برگزاری است و حدود ۵٠ نفر در جلسه حضور دارند. از طرفی برای تشکیل جلسه این انجمن تازه‌کار که قرار است بالغ بر ٨٠ هزار پزشک عمومی را پشتیبانی کند، یک سالن ٧٠ نفره رزرو شده بود.

دکتر زجاجی، یکی از پزشکان عمومی است که از حضور وی در این جلسه ممانعت به عمل آمده است. او دراین‌باره به «شرق» می‌گوید: «طبق اطلاعی که در گروه‌های تلگرامی پیدا کرده بودم، متوجه شدم جمعی از دوستان زحمت کشیده و مجوزی را تحت عنوان انجمن صنفی پزشکان عمومی ایران اخذ کرده‌اند و قرار است روز ٢٧ آبان ساعت ١٠ صبح، مجمع عمومی داشته باشند. من هم تمایل داشتم که حضور پیدا کنم و ببینم فضا چگونه است. فکر می‌کنم تقریبا یک‌ربع قبل از شروع مراسم به محل رسیدم. قبلش گفته می‌شد که ظاهرا مدت ثبت‌نام و حضور در جلسه تمام شده، اما من به این مسائل توجه نکردم و به محل برگزاری رفتم، اما از حضورم ممانعت به عمل آمد و مسئولان نگهبانی از من پرسیدند که آیا اسمم در فهرست وجود دارد و از قبل ثبت‌نام کرده‌ام یا نه و من گفتم پزشک عمومی هستم و می‌خواهم در جلسه حضور داشته باشم، اما آنها گفتند فقط افرادی که در فهرست هستند اجازه ورود به سالن را پیدا خواهند کرد. من خواستم با مسئولان صحبت کنم و یکی از مسئولان را هم اتفاقا دیدم و به نگهبانی گفتم به ایشان بگویند که من منتظرشان هستم و بعد از چنددقیقه نگهبانی گفت ایشان جلسه دارند و وقت نیست». این پزشک عمومی افزود: «از ما خواستند دم در سالن نایستیم و نهایتا از ساختمان خارج شویم، ما هم رفتیم جلو ساختمان ایستادیم. از طرف یکی از پزشکانی که مثل من از ورودش جلوگیری شده بود با نماینده وزارت کشور که در سالن حضور داشت تماس گرفته شد و بعد از چنددقیقه ایشان با چند نفر از مؤسسان انجمن صنفی پایین آمدند و گفتند ما چنین دستوری را برای جلوگیری از حضور پزشکان عمومی از نگهبانی نداده‌ایم. از ما خواستند وارد شویم؛ ولی تا این فرایند طی شود، ساعت از ١١ گذشته بود و من دیدم رأی‌گیری در جریان است و دیگر همه‌چیز تمام است. من هم که دیگر دیدم این‌چنین است گفتم دیگر لزومی به حضور نیست و اگر قرار به حضور همه سلیقه‌ها بود، قطعا از ما هم دعوت می‌شد». زجاجی در پایان خاطرنشان کرد: «ما که از جلسه بیرون آمدیم، نماینده وزارت کشور به ما اعلام کردند اگر اعتراضی به نحوه برگزاری داریم آن را کتبا تقدیم کنیم و ما هم به‌همراه سه نفر دیگر از همکاران نامه‌ای را تقدیم ایشان کردیم».

با این‌حال دکتر داریوش طاهرخانی، دبیر انجمن صنفی تشکیل‌شده، با رد این اتهامات به «شرق» می‌گوید: «این انجمن هم مثل همه انجمن‌های صنفی که در کشور وجود دارد، از وزارت کشور مجوز گرفته است. شروع این کار از اردیبهشت ماه سال ٩۴ بود و این وزارتخانه پس از طی تشریفات قانونی نهایتا در مهرماه امسال با اهداف تعیین‌شده این انجمن موافقت کرد. پس از این اتفاق، آگهی برگزاری این مجمع در روزنامه منتشر شد. نهایتا در همان آگهی که به تأیید وزارت کشور هم رسیده بود، مقرر شد افرادی که می‌خواهند در اولین مجمع شرکت کنند، درخواست خود را تا تاریخ تعیین‌شده به دبیرخانه انجمن تازه‌تأسیس ارسال کنند و افرادی هم که تمایل دارند به عضویت در هیأت‌مدیره این انجمن دربیایند، تا تاریخ تعیین‌شده درخواست کتبی خود را ارسال کنند». وی افزود: «تمامی این تشریفات انجام شد و در روز مجمع با حضور نماینده وزیر کشور مجمع تشکیل شد. به‌خاطر اینکه این احتمال می‌رفت که ممکن است افرادی نتوانسته باشند در تاریخ مشخص مدارک خود را به دبیرخانه تحویل دهند، مقرر شد هر شخصی که به محل مجمع مراجعه کرد و شرایط عضویت را که حداقل دارابودن مدرک پزشکی عمومی بود وارد مجمع شوند و اگر تمایل داشت به‌عنوان کاندیدا هم ثبت‌نام کند. همه این اتفاقات در حضور نماینده وزارت کشور اجرائی شد و ١٣ نفر به‌عنوان نمایندگان هیأت‌مدیره انتخاب شدند. در مدت یک هفته نیز باید جلسه هیأت‌مدیره تشکیل می‌شد که دو روز پیش (روز دوشنبه) این جلسه تشکیل شد و درنهایت هیأت‌رئیسه انجمن تشکیل شد. آقای دکتر شهاب‌الدین صدر به‌عنوان ریاست هیأت‌مدیره، آقای دکتر حسن هویدا به‌عنوان نایب‌رئیس اول و دکتر محمدرضا خردمند به‌عنوان نایب‌رئیس دوم و بنده هم به عنوان دبیر و دکتر پژمان حسین‌پور هم به‌عنوان خزانه‌دار انتخاب شدند». طاهرخانی تصریح کرد: «این انجمن اهداف مشخصی دارد که در رأس آن رسیدگی به مشکلات صنفی همکاران پزشک را دنبال کنند، بنابراین همه کسانی که آمادگی این را دارند که مشارکت کنند و در رسیدن به اهداف صنفی گام بردارند، این انجمن با روی باز پذیرای افراد خواهد بود».

وی در پاسخ به این سؤال که چرا در انجمن پزشکان عمومی همه هیأت‌مدیره جزء پزشکان متخصص هستند، بیان کرد: «همه کسانی که به عنوان هیأت‌رئیسه هستند، براساس اساسنامه ما که عنوان می‌کند حداقل مدرک این افراد باید پزشکی عمومی باشد، دارای این مدرک هستند». وی در پاسخ به این سؤال که به چه علت اجازه ورود به برخی از پزشکان عمومی در جلسه مجمع داده نشد نیز اظهار کرد: «هرکسی می‌تواند هر ادعایی را مطرح کند، به صرف طرح هر ادعا نمی‌توانیم بگوییم آن ادعا درست و غلط است. ما برگزارکننده مجمع نبودیم و به عنوان مؤسس و کاندیدا حضور داشتیم. مجمع از سوی هیأت‌رئیسه‌ای که منتخب همان مجمع بودند، با نظارت نماینده کشور اداره شد. بنابراین اگر موردی بود که نیاز به دقت بیشتری داشت، این مسیر طی می‌شد».

اما دکتر مسعود جوزی، مدیر رسانه‌ای انجمن پزشکان عمومی ایران و مدیرمسئول ماهنامه پزشکان گیل در گفت‌وگو با «شرق» با اعتراض به روند برگزاری این مجمع بیان کرد: «این دوستان اساسنامه انجمن صنفی را خودشان نوشته‌اند، آنها می‌توانستند طوری این اساسنامه را بنویسند که فقط و فقط اگر قرار است این انجمن متعلق به پزشکان عمومی باشد، فقط خود پزشکان عمومی در هیأت‌مدیره حضور داشتند و اگر اساسنامه حداقلی نوشته‌اند؛ یعنی عامدانه راه را باز گذاشته‌اند تا همکاران متخصص وارد انجمن شوند». وی افزود: «حداقل‌های قانونی این است که شما از یک ماه قبل خبر مجمع را در یک روزنامه اطلاع‌رسانی کنید، ظاهرا این حداقل هم انجام نشده، چون با مراجعات مکرر به وزارت کشور به ما ثابت نشده روزنامه‌ای یک ماه پیش این اطلاعیه را چاپ کرده باشد. منتها این حداقل قانونی است. اگر انجمن صنفی پزشکان عمومی می‌خواهد تشکیل شود با این همه مشکلاتی که پزشکان عمومی دارند و با مشارکت همه پزشکان عمومی مسلما نباید به حداقل‌های قانونی اکتفا کرد. این تشکل نه‌تنها یک ماه پیش، بلکه از خیلی پیش‌تر می‌توانست اطلاع‌رسانی و همه را به مشارکت دعوت کند. اینکه ما در گوشه‌ای از روزنامه آگهی بزنیم و بگوییم پزشکان عمومی خبر داشته‌اند، یک فریب‌کاری است. ما وقتی خبردار شدیم این اتفاق در شرف وقوع است که ٢۵ آبان بود و انتخابات ٢٧ آبان انجام می‌شد و فرصت کاندیداتوری هم فقط تا ٢۴ آبان وجود داشت. عملا جامعه پزشکی وقتی به صورت اتفاقی از این ماجرا خبردار شد که دیگر فرصت عضویتی وجود نداشت. اینکه می‌گویند تنها سه نفر از پزشکان عمومی کارت ورود به جلسه و اجازه ورود نداشتند، هم جای سؤال دارد؛ اصلا چرا نباید کارت ورود داشته باشند؟ بقیه کارت‌های ورودشان را از کجا گرفته بودند؟ اینها نشان می‌دهد فقط قرار بود که آن ۵٠ نفر حاضر در جلسه از اتفاقات خبر داشته باشند».

دکتر خردمند یکی از تشکیل‌دهنده‌های این انجمن نوپاست و حالا به عنوان نایب‌رئیس دوم انجمن صنفی پزشکان عمومی نیز انتخاب شده است. او نیز در گفت‌وگو با «شرق» درباره اتفاقات پیش‌آمده و شائبه سیاسی‌بودن این انجمن اظهار کرد: «نهادهای مدنی نباید محدود به احزاب شوند و این انجمن‌ها و کانون‌ها هستند که پایه اصلی مردم‌سالاری در یک کشور را تشکیل می‌دهند و احزاب بیرونی‌ترین لایه تشکل‌ها هستند. بنابراین تشکیل انجمن صنفی قاعدتا باید برای دلسوزان عرصه سلامت و مردم مورد استقبال قرار بگیرد. چون می‌توانند جنبه‌های خاصی از مشکلات صنفی پزشکان را حل کنند و ما اگر از حقوق پزشکان دفاع می‌کنیم، باید قصدمان بالارفتن سطح سلامت مردم باشد. بنابراین خود این مسئله که یک انجمن صنفی در حال تشکیل است، باید مورد استقبال قرار بگیرد». وی افزود: «اما واقعا افراد زیادی هستند که سیاسی نیستند و به جناحی وابسته نیستند و سعی کردند یک کار مربوط به مسائل صنفی را پیش ببرند و در این انجمن نیز حضور دارند». وی در پاسخ به این سؤال که چرا از حضور برخی از افراد برای ورود به جلسه جلوگیری شد، گفت: «نه‌تنها سه نفر کارت ورود نداشتند، با وجود این بعد از رایزنی‌ها وارد جلسه شدند و البته حضور این سه نفر هم تصور نمی‌کنم تأثیر مهمی در انتخابات می‌گذاشت». وی در پایان خاطرنشان کرد: «آگهی تشکیل این مجمع عمومی در تاریخ بیستم آبان ماه در روزنامه عصر ایرانیان با جزئیات کامل منتشر شد».

مجمع عمومی انجمن «صنفی» پزشکان عمومی در حالی برگزار شد که اطلاع‌رسانی شفافی از زمان و مکان برگزاری آن صورت نپذیرفت و در یک فضای همراه با محدودیت حتی از حضور برخی پزشکان عمومی هم ممانعت به عمل آمد و هم‌اکنون معلوم نیست راه‌اندازی چنین انجمنی به صورت موازی با یک انجمن دیگر که سال‌ها در این زمینه فعالیت داشته، با چه هدف و برنامه‌ای در دستور کار آنان قرار گرفته و قرار است چه برنامه ویژه‌ای دیگری را غیر از آنکه در فهرست اهداف انجمن علمی ذکر شده دنبال کند و آیا بهتر نبود افراد در همین انتخابات پیش‌رو با شرکت در انتخابات، هم میزان حضور پزشکان عمومی را افزایش دهند و هم فضای پرشورتر و رقابت جدی‌تری را فراهم کنند؟

(Visited 96 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

یک نظر

  1. دکتربهمن مشفقی

    همکاران عزیز! نه تنها در تلگرام بلکه در این فضا هم توجه ی شما را به نوشته ی زیر جلب می نمایم :

    به این آب درهاون کوبیدن و آب در آسیاب دشمن انداختن پایان دهیم.
    در این عصر و زمانه ای که ما بسر می بریم، فهم ِ ضرب المثل های فوق برای بسیاری مشکل و عجیب می باشد، چون سروکارشان نه با هاون است ونه با آسیاب.ولی این دلیل نمی شود که ضرب المثل های فوق در رخداد های روزانه ی این عصرو زمانه جای خود را به درستی بازنکنند.نمونه ی بارز آن رخداد تاسف انگیزی است که به بهانه ی انتحابات انجمن پزشکان عمومی ایران، این روز ها شاهد آن دراین فضای مجازی هستیم.
    ساعتی پیش یکی از اعضای عزیز انجمن پزشکان عمومی ایران از من پرسید : فلانی ! شما نظرتان نسبت به بحث هایی که مدتی است به بهانه ی ” انتخابات انجمن پزشکان عمومی ایران ” در فضای تلگرامی با عنوان ِ ” تا انتخابات ِ انجمن پزشکان عموم….” آغاز شده است، چیست؟ با تاسف سری تکان دادم و در پاسخ عرض کردم، من به آنچه که در فضای یاد شده آغاز شده است هیچگاه عنوان ِ ” بحث ” نمی دهم، بلکه آنرا ” مناقشه ” و آنهم مناقشه ای که یک طرف بدون این که بداند از گم نامی به ” نامی ” شدن و مطرح شدن، گروهی می شود که خود ِ آنها ابدا فکر نمی کردند که به این زودی و آسانی ، آنهم با دست و عوامل رقیب ِ قدرت مندی چون ” انجمن پزشکان عمومی ایران ” برزبانها جاری شوند وتهدیدی کارساز به حساب آورده شوند.!
    سوآل می کنم : اگر در ماههای نزدیک و در انتخابات درپیش ِ نظام پزشکی ایران، گروهی نظیر گروه یاد شده پیدا شوند و اعلام بکنند که ما هیئت مدیره ی نظام پزشکی ایران را انتخاب کرده ایم، آیا اعضای فعلی نظام پزشکی ایران بامطرح کردن این گروه بی نام نشان در مثلا فضای تلگرامی با عنوان ِ : ” تا انتخابات نظام پزشکی ایرا…” دست به چنین کاری خواهند زد ؟!
    به نظراینجانب بهترین کار این است که هرچه زود تر با بستن این فضای ایجاد شده با عنوان ِ ” تا انتخابات …” وبرداشتن قدم های عملی وبا شرکت وسیع اعضای انجمن پزشکان عمومی ایران در انتخاباتِ درپیش و بی اعتنایی به سنگ اندازی های حساب شده و با نقشه و برنامه گروهی که سابقه و لاحقه شان شناخته شده است،قوت وقدرت نبخشیم و یک بار برای همیشه به این ” آب در هاون کوبیدن و آب به آسیاب دشمن ریختن” پایان دهیم.
    لاهیجان- سوم آذرماه ۱۳۹۵- دکتر بهمن مشفقی- پزشک عمومی- ش-ن ۶۸۲۸

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*