نامه پزشکان عمومی به بیمه سلامت: تبعیض در تجویز انسولین‌های نوین برطرف شود

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: جمعی از همکاران پزشک عمومی با نوشتن نامه‌ای خطاب به مدیر عامل سازمان بیمه سلامت خواستار رفع تبعیض از پزشکان عمومی برای شروع درمان با انسولین‌های نوین شدند.
نویسندگان این نامه با بیان این‌که محدودیت فوق پایه علمی ندارد، تاکید کرده‌اند تشکیل پرونده الکترونیکی دیابت و ثبت داروهای تجویزی، نگرانی‌های اقتصادی سازمان بیمه سلامت را برطرف خواهد کرد.
گفتنی است سازمان بیمه سلامت حدود دو ماه پیش با صدور دستورالعملی نه‌تنها شروع درمان با انسولین‌های قلمی را به انحصار متخصصان داخلی و فوق‌تخصص‌های غدد درآورده بلکه ادامه درمان با این داروها را نیز به ویزیت شش ماه یک بار این همکاران موکول کرده است.
این در حالی است که با وجود نامه اعتراضی رییس انجمن پزشکان عمومی ایران به این دستورالعمل، تا کنون پاسخی در این‌باره به پزشکان عمومی داده نشده است.
نویسندگان این نامه با درخواست انتشار نامه و نسخه پی‌دی‌اف آن در سایت و کانال تلگرامی انجمن، از همکاران پزشک عمومی خواسته‌اند با دانلود نسخه پی‌دی‌اف نامه و مهر و امضای آن، نامه امضا شده را به نشانی انجمن (تهران، خیابان کارگر شمالی، بالاتر از جلال آل احمد، خیابان شانزدهم، پلاک ۱۱۹، سازمان نظام پزشکی، طبقه‌ سوم، انجمن پزشکان عمومی ایران) پست کنند. همچنین نسخه‌هایی از نامه روز چهارشنبه همین هفته در همایش فصلی انجمن پزشکان عمومی ایران (مرکز همایش‌های رازی) برای امضا در اختیار شرکت‌کنندگان علاقه‌مند قرار خواهد گرفت.
متن نامه مورد اشاره به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر محمدجواد کبیر، مدیر عامل محترم سازمان بیمه سلامت
با سلام و احترام
همان‌گونه که مستحضرید، دیابت امروز نه یک بیماری ساده بلکه یک بحران جهانی است که پیشگیری، کنترل و درمان عوارض آن از مهم‌ترین اولویت‌های نظام‌های سلامت بوده و این وظایف در سراسر جهان در درجه نخست بر دوش پزشکان عمومی است که خط مقدم مبارزه با بیماری‌ها به‌شمار می‌روند. ولی متاسفانه دستورالعمل‌ اخیر سازمان بیمه سلامت محدودیت‌هایی برای تجویز قلم‌های انسولین توسط پزشکان عمومی ایجاد کرده ‌است که بر مبنای آن نه‌تنها آغاز به تجویز انسولین‌های نوین در اختیار همکاران متخصص و فوق‌تخصص است، بلکه پیگیری این بیماران نیز هر شش ماه فقط به این همکاران محول شده و پزشکان عمومی عملاً از چرخه مدیریت و درمان بیماران دیابتی انسولینی حذف شده‌اند.
این در حالی است که اولاً: محدودیت فوق پایه علمی ندارد زیرا انسولین‌های جدید هم از نظر سهولت آموزش و استفاده برای بیمار و هم از نظر کم‌خطر بودن و کاستن از عارضه کاهش قند خون مزیت‌های آشکاری بر انسولین‌های سنتی دارد و بدین دلیل در اکثریت قریب به اتفاق موارد شروع این داروها نیاز به بستری بیمار در بیمارستان نیست؛ در ثانی: در سال‌های اخیر بسیاری از همکاران پزشک عمومی با گذراندن دوره‌های جامع و کارگاه‌های تخصصی درمان دیابت، به‌طور ویژه در این زمینه ارایه خدمت می‌کنند چون همان‌گونه که مسلماً استحضار دارید، جمعیت چند صد نفره همکاران فوق‌تخصص غدد و چند هزار نفره همکاران متخصص داخلی هرگز کفاف ارایه خدمت به چند میلیون بیمار دیابتی کشور را نخواهد داد و تاکید مسوولان نظام سلامت کشور نیز همواره بر تصدی درمان دیابت از سوی پزشکان عمومی و تاسیس درمانگاه‌های تخصصی دیابت از سوی این همکاران بوده است.
بنابراین این‌جانبان امضاکنندگان ذیل این نامه از جناب‌عالی درخواست داریم با لغو این دستورالعمل ناعادلانه و تبعیض‌آمیز و رفع محدودیت از پزشکان عمومی، زمینه را برای خدمت‌رسانی هر چه بیشتر به بیماران مبتلا به دیابت و تحقق عملی شعار «غلبه بر دیابت» فراهم فرمایید. مسلماً تشکیل پرونده الکترونیکی دیابت با مدارک مورد نیاز (گزارش سیر بیماری و پیوست آزمایش‌ها و داروهای قبلی) و ثبت داروهای تجویزی، نگرانی‌های اقتصادی به‌حق آن سازمان را نیز برطرف خواهد کرد.
با سپاس

نسخه پی‌دی‌اف نامه: نامه پزشکان عمومی به بیمه سلامت

(Visited 806 times, 2 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

یک نظر

  1. سلام
    شما بجای اینکه به فکر منفعت عمومی پزشکان باشید و سرانه های معوق رو جدی مطالبه کنید
    دنبال موضوعات درجه چندم هستید؟
    واقعا شرم آوره
    باید تصمیم گیری بشه که قرارداد با بیمه ها رو معلق کنیم تا مطالبات رو بدند
    این همه کسورات زدند و این همه معوقه داریم
    شما به دنبال تجویز انسولین هستین که جزو ده مشکل اول پزشکان عمومی هم نیست؟
    کاش نماینده واقعی حرف دل اینهمه پزشک خانواده بودید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*