اعتراض پزشکان فارس نسبت به نحوه اجرای طرح پزشک خانواده

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: رئیس شورای هماهنگی پزشکان عمومی فارس در پی مشکلات به‌وجود آمده در طی اجرای طرح پزشک خانواده اعتراض پزشکان استان را نسبت به این مسئله اعلام کرد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، دکتر ابوالفضل بهجو رئیس انجمن پزشکان عمومی شیراز امروز گفت: اقدام اعتراضی پزشکان خانواده استان فارس به طور عمده ماهیت سازنده و هشدار دهنده دارد، اطلاع و هشدار به مسئولانی که در طی پنج سال گذشته نخواسته اند صدای حق طلبی پزشکان خانواده استان فارس را بشنوند.

وی ادامه داد: جای هیچ انکاری نیست که این برنامه دسترسی مردم به‌خصوص قشر ضعیف را به پزشکان بیشتر کرده است و خدمات جدیدی را در قالب خدمات پیشگیری و بهداشتی به مطب‌ها و پایگاه‌های سلامت آورده و پرداخت از جیب مردم را کاهش داده است.

دکتر ابوالفضل بهجو افزود: همچنین این برنامه تجویز دارو و پاراکلینیک را هدفمندتر کرده و شرایط را برای کارهای بعد که کاهش هزینه‌ها و منابع درمان می‌باشد فراهم کرده و رضایتمندی مردم را به وضوح افزایش داده است و اگر مسئولین و خبرنگاران این روزها سری به پایگاه‌های سلامت و مطب پزشکان بزنند می‌توانند پاسخ لازم را از مردم دریافت کنند چون مردم هم در این شرایط که همکاران اقدام اعتراضی را انجام می‌دهند بیشتر به ارزش خدمات پزشکان خانواده پی می‌برند.

وی در ادامه ضمن اشاره به مطالبات پزشکان از سازمان‌های بیمه‌گر به پرداخت‌های بسیار طولانی مدت بیمه‌ها اشاره کرد و افزود: ما در چارچوب یک قرارداد رسمی با سازمان‌های بیمه‌گر قرارداد امضا کرده ایم و دانشگاه هم مجری این برنامه است به هر حال برداشتن گام‌های بزرگ ویژگی‌ها و مشکلات خاص خود را دارد که همه ما هم به آن‌ها واقف هستیم ولی بیشتر مسئولین کشوری که متولی این برنامه ملی و قانونی هستند توجه کافی به مشکلات این برنامه ندارند و در اصلاح مشکلات اجرایی برنامه همکاری لازم را نمی‌کنند و اصلاح و تداوم برنامه دستخوش اختلافات داخلی دو وزارتخانه قرار گرفته و به همین خاطر مشکلات اساسی طرح لاینحل باقی مانده است.

دکتر ابوالفضل بهجو گفت: بزرگ‌ترین مشکل ما در بخش ارجاع بیماران است که شرایط باعث شده که بیمار با اصرار از پزشک خانواده درخواست مراجعات مکرر القایی داشته باشد که این امر قبل از اینکه تبدیل به یک فرهنگ اشتباه دیگر بشود نیاز به مداخله تصمیم سازان و سیاستگذاران سلامت است که نسخه اجرایی ۰۲ را اصلاح کنند، در حالی که در این پنج سال هیچگونه برنامه اصلاحی و نسخه اجرایی جدیدی ارائه نشده است.

رئیس انجمن پزشکان عمومی شیراز بیان کرد: سرانه پزشکان خانواده که باید بر اساس دستورالعمل در ابتدای هر سال مطابق با رشد سایر تعرفه‌ها و حقوق و دستمزدها افزایش یابد تاکنون که در اسفند ماه هستیم ابلاغ و پرداخت نشده است و این در حالی است که پزشکان خانواده حقوق کارکنان و هزینه پایگاه‌ها را از جیب خود پرداخته اند و اصولاً در مرکز تصمیم گیری هایی می‌شود که با واقعیات اجرایی و میدانی برنامه مطابقت ندارد.

دکتر ابوالفضل بهجو در پاسخ به این سوال که در نهایت شما برنامه پزشکی خانواده را چگونه ارزیابی می‌کنید اظهار کرد: برنامه پزشکی خانواده از تجربیات موفق در کشورهای پیشرو است و زیرساخت‌های فنی و سخت‌افزاری آن هم در کشور ما فراهم است، حتی من معتقدم که اندیشمندان و متفکران این حوزه کم نیستند ما تنها در مرحله پیاده‌سازی ایده‌ها و مدیریت برنامه در اجرا دچار یک نوع تنبلی و ساده انگاری هستیم و نمی خواهیم یا نمی توانیم از تجربیات مجریان و افرادی که در خط اول تماس با مردم هستند و در میدان اجرا حضور دارند استفاده کنیم، بهتر بگویم تصمیم گیرندگان این برنامه در عین داشتن سواد علمی بالا از دست اندازهای برنامه و مشکلات ظریف میدانی و اجرایی اطلاع کافی ندارند و گوش شنوایی هم برای شنیدن این مشکلات وجود ندارد.

وی بیان کرد: از اطلاعیه‌ها و نامه‌هایی که سازمان‌های بیمه‌گر منتشر کرده‌اند چنین القا می‌کنند که پزشکان خانواده نمی‌خواهند این برنامه را ادامه دهند و خواهان لغو آن هستند، در حالی که این موضوع به هیچ وجه صحت ندارد ما قرار نیست و نبوده است شاهد قانون‌شکنی سازمان‌های بیمه‌گر و بی توجهی مسئولان بالادستی باشیم. در کشوری آزاد و اسلامی زندگی می‌کنیم و برای اصلاح برنامه و احقاق حقوق همکارانمان تلاش می‌کنیم. ما مدعی هستیم که حامی واقعی برنامه پزشک خانواده برای اصلاح نظام سلامت و ارتقای سلامت مردم هستیم.

(Visited 337 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

یک نظر

  1. در مظلومیت قرارگرفتن پزشکان عمومی و خانواده هیچ شکی نیست،نه تنها پزشک خانواده،حتی در طرح سلامت و طرح قاصدک بیشترین حجم کاروفشار بر شانه پزشک عمومی هاست ومزایا و پرکیسشو جنایات دیگر ومتخصصها میبرن

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*