بالاخره انجمن پزشکان عمومی شناسنامه گرفت

 

پس از ۲۴ سال!

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: عضو هیات مدیره و خزانه‌دار انجمن پزشکان عمومی ایران با اعلام خبر ثبت رسمی انجمن پس از ۲۴ سال، هدف از این کار را الزام قانونی و برطرف کردن موانع حقوقی عنوان کرد.

 

دکتر فربد رهنما در گفت‌وگو با سایت انجمن پزشکان عمومی ایران در حاشیه افتتاحیه نهمین همایش علمی فصلی این انجمن با اشاره به تاسیس انجمن در سال ۱۳۷۲ به همت عده‌ای از پزشکان عمومی گفت: در ماده ۲ اساسنامه انجمن نوشته شده که انجمن پس از ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها دارای شخصیت حقوقی است ولی متاسفانه تا کنون هنوز این کار انجام نشده بود تا این‌‌که ما در هیات مدیره اخیر آن را جزو نخستین اولویت‌های خود قرار دادیم و خوشبختانه پس از دوندگی‌های فراوان موفق شدیم در تاریخ ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ انجمن را به ثبت برسانیم.

دکتر رهنما با تاکید بر ضرورت قانونی ثبت انجمن افزود: علاوه بر این‌که طبق اساسنامه خود انجمن، اگر ثبت نباشیم اصلاً شخصیت حقوقی محسوب نمی‌شویم، طی سه سال گذشته مشکلات بیشتری داشتیم زیرا با توجه به مصوبات ۴-۵ سال اخیر دولت، برای مثال باز کردن حساب بانکی توسط شخصیت حقوقی ثبت‌نشده که ۱۰ سال پیش کار ساده‌ای بود، الان تقریباً غیرممکن شده است. همچنین دریافت نکردن کد اقتصادی، عدم امکان ثبت شکایت به‌عنوان شخصیت حقوقی در مراجع قانونی، مشکل مالکیت برای ثبت دفتر انجمن که به تازگی خریداری شده و حتی خرید یک خط تلفن و… از جمله مشکلاتی بود که با ثبت انجمن برطرف شده است. در واقع انجمن بدون ثبت مثل انسان بدون شناسنامه است و ثبت نشدن انجمن هم مثل نداشتن شناسنامه موجب محرومیت از بسیاری حقوق اجتماعی می‌شود. البته همان‌طور که شناسنامه‌دار شدن مسوولیت‌هایی برای شخص حقیقی ایجاد می‌کند، ثبت شدن به‌عنوان یک شخصیت حقوقی نیز مسوولیت‌هایی متوجه شخص حقوقی خواهد کرد.

وی درباره مشکلات ثبت انجمن در چهار سال اخیر گفت: ابتدا با مشکل نام انجمن مواجه شدیم زیرا اداره ثبت با آوردن کلمه «ایران» مخالفت می‌کرد و این مشکل خوشبختانه در سال ۱۳۹۳ پس از رایزنی‌ها و جلسات متعدد و همکاری وزارت بهداشت مرتفع شد. از طرفی انجمن در سال ۱۳۷۲ تاسیس شده بود و از موسسین اولیه چندین نفر در قید حیات نبودند و برای ثبت نیاز به صورت‌جلسه جدید وجود داشت و موسسین اولیه در قید حیات نیز به احترام موسسین درگذشته در امضای صورت‌جلسه جدید احتیاط می‌کردند که جلب رضایت این موسسین تا ۲۷ دی ۱۳۹۵ به طول انجامید و سرانجام پس از طی روال وقت‌گیر و بوروکراتیک اداری، انجمن با شماره ۴۱۹۲۰ در تاریخ ۲۸/۳/۱۳۹۶ ثبت شد. البته کار هنوز به پایان نرسیده است و در مراحل بعدی باید تک‌تک شعب انجمن هم ثبت شوند تا بتوانند هر یک شناسه ملی دریافت کنند که این کار پس از ثبت آگهی تغییرات برای هیات مدیره جدید، به شعب اطلاع‌رسانی خواهد شد تا به‌عنوان یک شخصیت حقوقی زیرمجموعه انجمن به ثبت برسند.

دکتر رهنما با تاکید بر الزام قانونی ثبت انجمن افزود: علاوه بر این‌که طبق اساسنامه خود انجمن، اگر ثبت نباشیم اصلاً شخصیت حقوقی محسوب نمی‌شویم، طی سه سال گذشته مشکلات بیشتری داشتیم زیرا با توجه به مصوبات ۴-۵ سال اخیر دولت، برای مثال باز کردن حساب بانکی توسط شخصیت حقوقی ثبت‌نشده که ۱۰ سال پیش کار ساده‌ای بود، الان تقریباً غیرممکن شده است. همچنین دریافت نکردن کد اقتصادی، عدم امکان ثبت شکایت به‌عنوان شخصیت حقوقی در مراجع قانونی، مشکل مالکیت برای خرید دفتر انجمن و حتی یک خط تلفن و… از جمله مشکلاتی بود که با ثبت انجمن برطرف شده است. در واقع انجمن بدون ثبت مثل انسان بدون شناسنامه است و ثبت نشدن انجمن هم مثل نداشتن شناسنامه موجب محرومیت از بسیاری حقوق اجتماعی می‌شود. البته همان‌طور که شناسنامه‌دار شدن مسوولیت‌هایی برای شخص حقیقی ایجاد می‌کند، ثبت شدن به‌عنوان یک شخصیت حقوقی نیز مسوولیت‌هایی متوجه شخص حقوقی خواهد کرد.

وی درباره مشکلات ثبت انجمن در چهار سال اخیر گفت: ابتدا با مشکل نام انجمن مواجه شدیم زیرا اداره ثبت با آوردن کلمه ایران مخالفت می‌کرد و این مشکل خوشبختانه در سال ۱۳۹۳ پس از برگزاری جلساتی با حضور وزارت مرتفع شد. از طرفی انجمن در سال ۱۳۷۲ تاسیس شده بود و از موسسین اولیه چندین نفر در قید حیات نبودند و برای ثبت نیاز به صورت‌جلسه جدید وجود داشت و موسسین اولیه در قید حیات نیز به احترام موسسین درگذشته در امضای صورت‌جلسه جدید احتیاط می‌کردند که جلب رضایت این موسسین تا ۲۷ دی ۱۳۹۵ به طول انجامید و سرانجام پس از طی روال اداری، انجمن با شماره ۴۱۹۲۰ در تاریخ ۱۳۹۶/۳/۲۸ ثبت شد. البته کار هنوز باقی است و در مراحل بعدی باید تک‌تک شعب انجمن هم ثبت شوند تا بتوانند هر یک شناسه ملی دریافت کنند که این کار پس از ثبت آگهی تغییرات برای هیات مدیره جدید، به شعب اطلاع‌رسانی خواهد شد تا به‌عنوان یک شخصیت حقوقی زیرمجموعه انجمن به ثبت برسند.

(Visited 247 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

یک نظر

  1. دکتر بهمن مشفقی

    : واقعا هم جای تاسف است و هم جای شگفتی که ثبت یک انجمن که اعضای آنرا طبقه ای از افراد الیت ِ جامعه تشکیل می دهند ۲۴ سال طول بکشد و کسی هم در این زمینه پاسخگو نباشد.!

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*