سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: دکتر آرش عکاظی معاون آموزش پزشکی عمومی در تشریح عملکرد یک ساله این معاونت در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی دانشکده پزشکی، اظهار داشت: برنامههایی که در سال ۹۶ اجرا شد در دو حیطه مربوط به اصلاح و بهبود برنامههای اجرائی موجود معاونت و برنامههای جدید جهت ارتقاء سطح کیفی و انضباط خدمات آموزشی قابل دستهبندی است.
وی در رابطه با برنامههای روزمره معاونت افزود: نحوه اجرای برخی برنامهها و خدمات آموزشی موجب تاخیر در کار دانشجویان و گاهاً برخوردهای متفاوت وابسته به فرد با یک موضوع واحد میشد که قسمتی از آن بدلیل مدل تقسیم بندی کارشناسان اداره آموزش و برخی نیز به دلیل عدم بکارگیری شیوه الکترونیک و هوشمند بجای شیوه سنتی و دستی بود.
دکتر عکاظی ادامه داد: ما در اولین گام اقدام به تغییر مدل اداره آموزش در هدایت دانشجویان کردیم به این نحو که در گذشته یک کارشناس مسئول راهنمایی و هدایت تحصیلی یک ورودی از دانشجویان میشد اما در مدل جدید یک تیم سه نفره متشکل از کارشناسان آموزش مسئول هدایت دانشجویان در هر دوره آموزشی هستند.
معاون آموزش پزشکی عمومی تصریح کرد: دورههای آموزش پزشکی عمومی به چهار دوره علوم پایه، فیزیوپاتولوژی، کارآموزی و کارورزی تقسیم میشوند و کارشناسان در سه گروه دوره ی علوم پایه، مبانی طب بالینی و کارآموزی و و کارورزی و فارع التحصیلی خدمات آموزشی را بصورت گروهی ارائه میدهند. این امر باعث میشود تا یک تیم سه نفره هر دوره را مدیریت نماید. کارشناسان میتوانند از دانش هم بهره برده و اطلاعات یکدیگر را تکمیل نمایند و در صورت عم حضور یک کارشناس سایر همکاران مسئولیت ایشان را بطور موقت به عهده گیرند.
سیپاد، نظام بخش برنامههای آموزشی
وی الکترونیک کردن برنامههای روتین آموزش را با کمک نرم افزار سیپاد از دیگر تغییر مهم انجام شده در سال ۹۶ عنوان کرد و تصریح کرد: برنامه ثبت نام، انتخاب واحد و غالب امور آموزشی دانشجویان با استفاده از سیستم سیپاد انجام پذیر شده است که بسیار هوشمند تر از سیستم سما میباشد و چایگزین مناسبی برای این نرمافزار محسوب میگردد. دکتر عکاظی با بیان این که استفاده از سیپاد میتواند باعث نظم بیشتر در برنامهریزی آموزشی بخشها شود، خاطر نشان کرد: مزیت قابل توجهی که در ان لحاظ شده مربوط به تعیین هوشمند ظرفیت بیمارستانها و بخشها است و بخشها میتوانند ۶ ماه قبل از ورود دانشجویان به بخش از تعداد و هویت دانشجویان ارجاع شونده به آنها مطلع شده و برنامه ریزیهای لازم را انجام دهند در حالی که پیش از این تنها ۱۰ روز قبل از ورود دانشجویان به بخش از این موضوع آگاه میشدند.
متمرکز شدن سیستم ثبت نمرات
معاون آموزش پزشکی عمومی متمرکز شدن ثبت نمرات را از دیگر تغییرات انجام شده در سال ۹۶ عنوان کرد و افزود: در روال سابق ثبت نمرات در سیستم به صورت سنتی گاهاً توسط اساتید درس و یا با ارجاع به کارشناسان انجام میشد اما در حال حاضر اساتید و مسئولین درس در یک فرجه مشخص زمانی مسئول ورود نمرات میباشند و یک کارشناس مستقل مسئول بررسینحوه ثبت نمرات آزمونهای کتبی و در مواردی خاص مثل نمرات کارآموزی و کارورزیها و موارد ثبت نشده ورود نمرات به سیستم میباشند. بر این اساس لازم است جهت حفظ امنیت نمرات قسمت عمده ان توسط گروهها وارد شوند. توجه به زمان مناسب ثبت نمرات و همچنین حفظ امنیت نمرات از شاخصههای بارز این روند است.
کاهش دوره علوم پایه از دو و نیم سال به دو سال
دکتر عکاظی در ادامه به سایر برنامههای اجرا شده در معاونت اشاره کرد و گفت: وزارتخانه تغییراتی در کوریکولوم آموزش پزشکی عمومی ایجاد کرد به این نحو که در برنامه جدید زمان لازم برای گذراندن واحدهای اجباری دوره علوم پایه از دو و نیم سال به دو سال کاهش پیدا کرد و تعدادی از واحدهای اجباری به دوره فیزیوپاتولوژی منتقل شد که با این مدل دانشجویان میتوانند دوره علوم پایه را در دو سال به اتمام برسانند و در آزمون جامع علوم پایه شرکت کنند. البته در مجموع تعداد واحدهای اجباری کل دوره تغییر عمده ای نداشته است بلکه مرحله ارائه آنها تغییراتی را خواهند داشت.
وی تصریح کرد: تغییرات فوق با یک بازبینی در برنامه پزشکی ۹۰ همراه بود که طی جلساتی با حضور اساتید دیسیپلینهای مختلف گروههای علوم پایه و مسئولین بلوکها محتوای آموزشی بر اساس برنامه وزارتخانه تعدیل گردید که با توافقات صورت گرفته برنامه جدید از مهر ۹۷ اجرایی خواهد شد.