باز دیوار کوتاه پزشکان عمومی، باز نشانی غلط

 

دکتر بابک پورقلیچ، بازرس هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی ایران

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: اخیراً شاهد صدور دستورالعمل ممنوعیت تجویز ۱۳۰ قلم از آنتی‌بیوتیک‌های موجود در فارماکوپه کشوری به قلم جمعی از اساتید توانمند طب عفونی کشور و به سفارش معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده‌ایم. از آن‌جا که هر محدودیتی نکوهیده نیست و هر مجوزی ستوده نخواهد بود، توجه به چند نکته در این موضوع قابل‌ تامل است:

آنچه ستوده است تهیه راهنماهای بالینی توسط بخش آموزشی وزارت بهداشت با همکاری نظام پزشکی و گروه‌های هدف است تا موجب تجویز منطقی آنتی‌بیوتیک‌ها در تمامی سطوح درمان جهت رسیدن به اهداف متصور گردد. اگرچه تنظیم دستورالعمل توسط اساتید طب عفونی صورت گرفته، ولی بخش مسوول در وزارتخانه و مکان دبیرخانه مربوطه اهداف محدودکننده غیر سازنده را به ذهن متبادر می‌کند که این امر در نشست‌های مشترک قابل اصلاح بوده و تنظیم چنین دستورالعمل و موارد راهنمای مشابه با همراهی و همکاری سازمان نظام پزشکی و انجمن‌های علمی تنها راهکار پیشگیری از چنین نتایج یک‌طرفه، بی‌منطق و سوگیرانه ای خواهد بود.

همان‌طور که در مقدمه دستورالعمل دیده می‌شود، تهیه‌کنندگان آن نیت پسندیده‌ای داشته‌اند: کاهش عوارض، کاهش مقاومت دارویی، تجویز منطقی آنتی‌بیوتیک‌ها و… ولی با نگاهی دقیق به ۱۳۰ قلم داروی محدودشده درمی‌یابیم اگرچه پزشکان عمومی آموزش استفاده بسیاری از این آنتی‌بیوتیک‌ها را دیده‌اند ولی بیش از ۹۵% این داروها را هرگز تجویز نمی‌کنند. این دستورالعمل هیچ‌گاه به اهداف ذکرشده در آن نخواهد رسید چون عموماً فقط تعداد انگشت‌شماری از این داروها، آن‌ هم در موارد ضروری، توسط پزشکان عمومی تجویز می‌گردد.

دست‌اندرکاران اگر واقعاً نگران مقاومت دارویی هستند باید تجویز بی‌رویه آن‌ها را در نسخ سایر پزشکان جستجو کنند. حتی ابلاغ عدم پذیرش نسخ آنتی‌بیوتیک‌های مذکور در دفاتر بیمه سلامت نیز هدف کاهش هزینه‌ها را به دلیل ذکرشده برآورده نخواهد کرد و بازدهی جز رفع مسئولیت نخواهد داشت.

اخیراً یکی از مدیران بیمه سلامت از این دستورالعمل چنین تلقی کرده‌اند که نسخه‌پیچی این آنتی‌بیوتیک‌ها حتی خارج از تعهدات بیمه توسط داروخانه‌ها ممنوع است. البته امیدواریم اشتباه در اطلاع‌رسانی صورت گرفته باشد ولی به دلیل وجود آموزش‌های دوران تحصیل و برنامه آموزشی پزشکان عمومی و دوره‌های تکمیلی بعد از آن، هرگونه محدودیت ایجادشده فاقد وجاهت علمی و قانونی بوده و در غیاب راهنماهای درمان بالینی، با قوانین موجود به‌خصوص با تاکید بر مصوبه سال ۱۳۵۵ هیات مدیره نظام پزشکی مرکزی موضوع گستره صلاحیت حرفه‌ای پزشکان و با رعایت قانون «چگونگی تعیین وظایف و صلاحیت شاغلان حرفه‌های پزشکی و وابسته به آن» مصوب ۲۷ مهرماه ۱۳۷۶ مجلس شورای اسلامی و با توجه به مصوبه مورخ ۳۱ تیرماه ۱۳۹۲ شورای معاونین، شرایط متعارف حیطه اختیارات پزشکان عمومی در سایر کشورهای پیش رو و موفق و «دستورالعمل توانمندسازی علمی و حرفه‌ای طب عمومی» ابلاغی مرداد ۱۳۹۲ در تضاد بوده و قابل‌پیگیری و ابطال است.

(Visited 404 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

2 نظر

  1. موسی کاظم ملکوتی

    با عرض سلام واحترام: براساس عقل-علم وعمل وهم چنین بر ‍‍اساس استانداردهای جهانی وگایدلاین های بین المللی همکاران مجاز به تجویز دارو ی منطقی انتی بیوتیک بر اساس نوع بیماری وباکتری ایجاد کننده بیماری می باشند. به نظر من سازمان نظام پزشکی ایران باهمکاری انجمن پزشکان عمومی یک گایدلاین تجویز منطقی انتی بیوتیک ارایه به دهند.

  2. طبق اموزشهای و قوانین پزشکی ؛ پزشکان عمومی حق اقدام هر عملی را برای نجات بیمار هستند و باید پاسخگوی اقدام خود باشند و بقیه موارد باد هوا بوده و از بی عرضگی و یا خود فروختگی وزارت بهداشت و درمان به بیمه ها میباشد صد البته این نوع برخوردها ها نوعی برجام وطنی است برای نارضایتی عمومی که در این خصوص ورود صاحبان نظام که بیهوشند را لازم دارد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*