رییس انجمن پزشکان عمومی ایران به دنبال طرح ارایه شده از سوی ۲۶ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تاسیس سازمان طب اسلامی ایرانی به موازات سازمان نظام پزشکی، مخالفت هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی ایران را با این طرح اعلام کرد.
دکتر کامیابی که قبلا نیز همسو با برخی از مراجع و مسوولین، مخالفت خود را با بهکارگیری عنوان «طب اسلامی» اعلام و از سوی مدعیان این طب مورد هجمههای قضایی قرار گرفته بود، این بار نیز اعلام کرد که واژه «طب» بر پایه تجارب علمی «جامع» و بر اساس ریشههای جهانی و ملی «مانع» از تجزیه و تاویل است و تمامی سبکها و مهارتها در قلب این واژه نهفته شده، بنابراین تفکیک آن، ظلم به سلامت عمومی و به نوعی ایجاد مجال برای فریبکاری است.
وی با تایید جمله ذکر شده در مقدمه این طرح که در اکثر کشورهای دنیا از طب مکمل در کنار طب رایج برای درمان بیماران استفاده میشود، گفت: در همان کشورهای پیشرو از حدود ۲۰ سال قبل تاکید بر این بوده که نباید این روشهای طبی بهعنوان یک آلترناتیو در تقابل با طب کلاسیک استفاده شود، بلکه باید با ادغام و تجمیع آنها در طب کلاسیک به پزشکی جامع دست یافت؛ بطور نمونه در یکی از این کشورها نام «مرکز ملی طب جایگزین و مکمل یاNCCAM » به «مرکز ملی سلامت جامع یا NIH» تغییر نام یافت و این رویکرد در مراکز علمی و همچنین سازمان جهانی بهداشت رویکرد مقبولی است.
دکتر کامیابی با اشاره به اینکه این طرح زمینهساز بحرانهای بغرنجی برای سلامت عمومی مردم خواهد بود، تصریح کرد که بند ۱ ماده ۴ این طرح که شرایط عضویت را بر اساس تایید دو مرجع مختلف تعریف کرده گفت: یعنی اخذ دانشنامه دکترای پزشکی و سپس تحصیل در دوره چهار ساله دکترای تخصصی طب ایرانی، هم ارز با مدرک سطح ۲ حوزه علمیه است؛ حال آنکه دانشآموختگان طب پس از گذر از سد کنکور به عنوان برترینهای فکری جامعه دورههای تخصصی جامع و سختگیرانهای برای کسب مجوز طبابت از طریق وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی طی میکنند.
رییس انجمن پزشکان عمومی خطاب به نمایندگان مجلس و پیشنهاد دهندگان این طرح گفت: اگر طرفداران طب سنتی طالب روشهای مکمل و سنتی برای پیشگیری و درمان بیماریها هستند، تنها مسیر آن تضارب علمی و اثبات این روشهاست نه دوشقه کردن سازمان نظام پزشکی و تاسیس سازمانی تحت تولیت حوزههای علمیه که قطعا مراجع عظام نیز با آن مخالف خواهند بود.
وی در پایان گفت: امیدواریم مراجع مذهبی نیز مخالفت خود را با این طرح اعلام کنند، کما اینکه در حدیث نبوی واژه «علمالابدان» مستقل از «علمالادیان» آمده و برای این دو علم مقدس، حیطهای مجزا تعیین شده است؛ پس نباید اجازه دهیم با استفاده از واژههایی که نه مورد قبول مراجع مذهبی و نه مورد قبول وزارت بهداشت و نظام سلامت است هم دامان طب و هم دامان مذهب لکهدار شود، خصوص اینکه در این طرح هیچ تعریفی برای طب اسلامی معین نشده بلکه منظور از طب اسلامی همان طب ایرانی است که خود یکی از ریشههای اصلی طب مدرن است.