نایب رییس انجمن پزشکان عمومی ایران: چاره‌ای جز توانمندسازی پزشکان عمومی نداریم

photo_2016-11-23_18-29-40سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: نایب رییس انجمن پزشکان عمومی ایران در دیدار جمعی از پزشکان عمومی شاغل در طرح ۱۰۰ مطب دیابتی با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تاکید بر لزوم گسترش سیاست توانمندسازی پزشکان عمومی، خواستار تشکیل کارگروه ویژه‌ ارتقای جایگاه طب عمومی در مجمع تشخیص مصلحت نظام شد.
در این دیدار که صبح دیروز در مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، دکتر عزت‌الله گل‌علیزاده که به نمایندگی از سوی انجمن پزشکان عمومی ایران حضور یافته بود، ضمن تشریح وضعیت آماری و اشتغال پزشکان عمومی، به افت کیفیت آموزش در برابر رشد کمی پذیرش دانشجوی پزشکی بعد از دهه ۷۰ اشاره کرد وگفت: در سال‌های اخیر تحدیدهای زیادی از سوی وزارت بهداشت و شورای‌عالی بیمه در ارایه خدمات و تجویز دارو یا درخواست اقدامات پاراکلینیکی روا داشته شد و از سوی دیگر ذایقه مردم به‌سمت تخصص‌گرایی و فوق‌تخصص‌گرایی تغییر کرده که متاسفانه اکثر این برخوردها پایه و اساس علمی و منطقی نداشته است.
دکتر گل‌علیزاده با بیان این‌که در بسیاری از کشورها ۸۰ تا ۸۵ درصد خدمات توسط پزشک عمومی ارایه می‌شود، در حالی که در کشور ما روز به‌روز طب عمومی رو به اضمحلال رفته است، گفت: در کشورهای موفق در نظام سلامت از جمله انگلیس و کانادا علت اصلی پیشرفت، توجه زیاد به پزشکی عمومی بوده و در کشور ما هم سال‌هاست کارشناسان تنها راه برون‌رفت نظام سلامت از وضعیت فعلی را که سبب سردرگمی بیمار و دورریز منابع است، سطح‌بندی خدمات و نظام ارجاع مبتنی بر پزشک خانواده تشخیص داده و در دو برنامه چهارم و پنجم توسعه بدان تاکید کرده‌اند.
وی افزود: ما در حال حاضر شاهد یک پارادوکس هستیم؛ از یک‌سو تکلیف قانونی برای اجرای سطح‌بندی، نظام ارجاع و پزشک خانواده و از سوی دیگر راه‌اندازی کلینیک‌های ویژه با مبلغ ویزیت پایین.
دکتر گل‌علیزاده با تاکید بر این که طرح تحول سلامت که می‌توانست و می‌تواند به‌عنوان یک برنامه موفق دولت یازدهم قلمداد شود، گفت: این طرح در صورت عدم حمایت‌های سیاسی و مالی و مداخله لازم در جهت برخی اصلاحات، به ضد خود تبدیل خواهد شد و در بحث‌های کارشناسی لشکرکشی رسانه‌ای و خیابانی به‌هیچ‌وجه زیبنده نیست.
نایب رییس انجمن پزشکان عمومی ایران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دو گذار جمعیتی و اپیدمیولوژیک یعنی سالمند شدن جمعیت کشور و تغییر الگوی بیماری‌ها از بیماری‌های واگیر به غیر واگیر و افزایش بار بیماری‌هایی نظیر دیابت، فشار خون و سندروم متابولیک گفت: اعزام متخصص و فوق تخصص به‌تمامی نقاط کشور نه امکان‌پذیر است و نه به‌صرفه. بنابراین چاره‌ای نداریم جز توانمندسازی پزشکان عمومی؛ تجربه‌ای که با عنوان GP with specialist interest در سایر کشورها نیز موفق بوده و نمونه‌اش کار ارزشمندی است که به همت بنیاد امور بیماری‌های خاص و با همکاری پژوهشگاه غدد، سازمان نظام پزشکی و انجمن پزشکان عمومی تحت عنوان ۱۰۰ مطب دیابتی شکل گرفته و امیدواریم به ۱۰۰۰ مطب دیابتی هم برسد.
وی تاکید کرد: در صورت گسترش سیاست توانمندسازی پزشکان عمومی، پزشکان عمومی می‌توانند در شهرهایی که دسترسی کافی به متخصص نیست، با کسب توانمندی لازم در هر حوزه و ارجاع افقی بین خود، درصد زیادی از نیازهای درمانی مردم را پاسخگو باشند.
دکتر گل‌علیزاده در پایان ضمن درخواست توجه به طب عمومی و ارتقای جایگاه آن در نظام سلامت فعلی، خواستار تشکیل کارگروه ویژه‌ای به‌همین منظور در مجمع تشخیص مصلحت نظام شد.
سخنان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و سایر سخنرانان از جمله دکتر علیرضا زالی رییس‌کل سازمان نظام پزشکی، دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت و رییس پژوهشگاه غدد دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر عبدالرضا معادی مشاور رییس بنیاد امور بیماری‌های خاص و… را می‌توانید در لینک زیر از ایرنا بخوانید:

http://www.irna.ir/fa/News/82318280

photo_2016-11-23_18-29-31

(Visited 200 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*