سه درخواست انجمن پزشکان عمومی در نامه به رئیس‌جمهور: رفع محدودیت‌های حرفه‌ای، افزایش تعرفه مطابق نرخ تورم و پرداخت فوری تعهدات بیمه‌‌‌ها

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: رییس انجمن پزشکان عمومی ایران طی نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور، خواستار رفع محدودیت‌های حرفه‌ای، افزایش تعرفه پزشکان عمومی مطابق نرخ واقعی تورم و پرداخت فوری تعهدات سازمان‌های بیمه‌گر شد.

دکتر عباس کامیابی در این نامه با بیان این‌که اکثریت جامعه پزشکان عمومی وظیفه خود می‌داند در این روزهای سخت در کنار مردم خود بوده و در حد توان خود ارائه خدمت کند، از رئیس‌جمهور خواست با رفع محدودیت‌های غیرمنطقی و مشکلات مالی این همکاران، مانع از خروج این سرمایه‌های ارزشمند انسانی از چرخه‌ عرضه خدمات سلامت کشور شود:

جناب آقای دکتر حسن روحانی
رئیس‌جمهور محترم
با سلام و احترام و آرزوی توفیق در سال جدید،
همان‌گونه که مستحضرید، پزشکان عمومی با جمعیتی حدود ۸۰ هزار نفر از ارکان اساسی عرضه خدمات سلامت کشور هستند که تاکنون در بخش‌های مختلف این نظام مشغول ارائه خدمت بوده و در بسیاری از مناطق کشور از جمله محروم‌ترین نقاط آن، خود را موظف به خدمت به هم‌وطنان خود ‌دانسته‌اند. اما متاسفانه برنامه‌‌های گوناگون تصمیم‌گیران نظام سلامت، این قشر فرهیخته و پرتلاش را برای ادامه خدمات خود دچار محدودیت‌های گوناگون ساخته، به‌گونه‌ای که هیچ‌یک از زمینه‌های حرفه‌ای، آموزشی، پژوهشی و… آنان بدون آسیب نمانده است؛ و البته پرداختن به همه‌ این محدودیت‌ها در این مقال نمی‌گنجد و در صورت موافقت آن مقام محترم، هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی ایران، به‌عنوان نماینده جامعه پزشکی عمومی، انتظار و آمادگی دارد توضیحات لازم را به‌صورت حضوری و بنا به اضطرار ارائه کند.

جناب رئیس‌جمهور!
بخشی از همکاران ما، پزشکان عمومی شاغل در بخش خصوصی هستند که از سال‌ها پیش در مطب‌ها و درمانگاه‌های خود و حتی در نقاط محرومی که گاه بخش دولتی نیز قادر به ارائه خدمات نبوده، حضور دارند و از مورد اعتمادترین بخش‌های جامعه پزشکی نزد بیماران خود به‌شمار می‌روند. اما متاسفانه این همکاران در سال‌های اخیر دچار مشکلات مالی شدید شده‌اند زیرا نه‌تنها تعرفه ویزیت و خدمات پزشکی آنان متناسب با نرخ تورم و رشد هزینه‌های زندگی افزایش نیافته است، بلکه سازمان‌های بیمه‌گر در اعمال تعرفه‌های مصوب هیات دولت نیز بدعهدی نشان می‌دهند.
این سازمان‌ها برای پرداخت خسارت درمان، از یک‌سو علی‌رغم لازم‌الاجرا بودن مصوبه هیات دولت در مورد تعرفه بخش خصوصی، مبنای پرداخت خود را تعرفه بخش دولتی قرار می‌دهند و عملاً بیش از ۷۰٪ از پرداختی درمان را متوجه مردم می‌سازند و از سوی دیگر، نرخ‌های سال جدید را از میانه سال اعمال می‌کنند و با تاخیر چندماهه می‌پردازند به‌گونه‌ای که سازمان تامین اجتماعی با بیش از یک سال تاخیر در پرداخت مطالبات همکاران، به‌شدت چرخه اقتصادی خدمات آنان را مخدوش نموده است.

آقای رئیس‌جمهور!
اکثریت جامعه پزشکان عمومی وظیفه خود می‌داند در این روزهای سخت در کنار مردم خود بوده و در حد توان خود ارائه خدمت کند ولی هم محدودیت‌های غیرمنطقی و هم مشکلات مالی پیش‌گفته ادامه‌ روند گذشته را بسیار دشوار ساخته و در سال‌های اخیر بخش قابل توجهی از این سرمایه‌های ارزشمند انسانی به‌ناچار و به اشکال مختلف (تغییر شغل، مهاجرت و…) از چرخه‌ عرضه خدمات سلامت کشور خارج شده‌اند؛ حال آنکه سیاست‌ها و برنامه‌های دولت محترم با پشتوانه قانونی برنامه‌های توسعه و سایر مصوبات مجلس، فقط با تکیه بر اعتمادسازی و توانمندی پزشکان عمومی حاصل خواهد شد.
پزشکان عمومی در سال جدید از رئیس‌جمهور خود، به‌عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی کشور، انتظار دارند با تدبیر لازم از ادامه و تشدید این خسران‌ها پیشگیری کند. دستور به رفع علمی و کارشناسانه محدودیت‌های حرفه‌ای، افزایش تعرفه خدمات پزشکان عمومی (اعم از تعرفه خدمات درمانی بخش خصوصی، سرانه پزشکان خانواده، تعرفه خدمات درمانگران اعتیاد و…) مطابق نرخ واقعی تورم، پرداخت فوری تعهدات سازمان‌های بیمه‌گر خصوصا براساس نرخ مصوب بخش خصوصی (و در نتیجه کاهش پرداختی از جیب مردم) و اعمال تعرفه جدید از ابتدای سال، از ابتدایی‌ترین خواسته‌هایی است که برآوردن آن‌ها می‌تواند امید را به زندگی حرفه‌ای همکاران‌مان بازگرداند. دستور مساعد حضرت‌عالی مزید امتنان، امیدواری و حفظ آرامش در این قشر فهیم خواهد بود.

(Visited 276 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*