رییس مرکز مدیریت فوریتهای پزشکی: طرح پزشکی از راه دور در حال راه‌اندازی و توسعه

 

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور گفت: از طریق پرونده الکترونیکی تمام شهروندان، امکان پالایش اطلاعات سلامت آنها وجود دارد.

دکتر امین صابری‌نیا صبح امروز در حاشیه راه‌اندازی سیستم اتوماسیون اورژانس پیش بیمارستانی در دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات امروزِ دنیا، استفاده از روش پزشکی از راه دور است.

وی افزود: شاید نتوان تمام خدمات پزشکی را برای بیماران در سر صحنه انجام داد و یا متخصصان را از محیط بیمارستان خارج کرد از این رو نگاه ما به استفاده از تکنولوژیی است که از طریق پرستار آموزش‌های لازم ارائه شده و براساس داده‌های بیمار بهترین خدمات ارائه شود.

صابری‌نیا بیان کرد: در دوره جدید با تلاش‌ و حمایت‌های رییس دانشگاه علوم پزشکی و معاونت توسعه آن، طرح پزشکی از راه دور در حال راه‌اندازی و توسعه است.

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور ادامه داد: در فاز نخست این طرح قرار است داده‌ها و اطلاعات بیمار منتقل شده تا بتوان علائم را به صورت آنی شناسایی کرده و اقدامات لازم انجام شود.

انتقال تصویر بیمار در فاز دوم طرح پزشکی از راه دور

وی اظهار کرد: امیدواریم در فاز دوم طرح پزشکی از راه دو، تصویر بیمار نیز جهت نگاه بصری پزشک منتقل شود تا بهترین خدمات قابل ارائه باشد.

صابری‌نیا تاکید کرد: همچنین قرار است مستندسازی اطلاعات و مدارک پزشکان نیز انجام شود تا بتوان خدمات را در زمان مناسب پیگیری کرد، در صورت عدم خدمات رسانی به موقع آسیب‌های غیرقابل جبرانی تحمیل می‌شود.

رییس اورژانس کشور گفت: ضمن اینکه مستندسازی مدارک پزشکی به صورت یک پرونده الکترونیکی موجب تعهد بیشتر نظام سلامت، ردیابی خطاهای انجام شده و حمایت از پرسنل خواهد شد.

صابری‌نیا یادآوری کرد: چهار سال پیش جهت اجرای طرح پزشکی از راه دور اعتباری به میزان ۱۰۰ میلیون تومان به غیر از تجهیزات سخت‌افزاری تخصیص یافت و در آینده نیز جهت ارتقاء این طرح اعتباری مد نظر قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه به طرح”سپاس” اشاره و تصریح کرد: این طرح شامل پرونده الکترونیکی تمام شهروندان می‌شود که از طریق آن امکان پالایش اطلاعات سلامت مردم وجود دارد و در این راستا هم اکنون سه دستگاه در استان کرمان زیر پوشش این سیستم قرار گرفته‌اند و سپس این طرح در کل شهر کرمان اجرا خواهد شد.

صابری‌نیا افزود: با این اقدام هم ظرفیت زیرساخت‌های مخابراتی و هم توان ما سنجیده خواهد شد و در صورت مثبت بودن نتیجه این فعالیت‌ها در نظام سلامت، طرح پرونده الکترونیکی شهروندان در کل کشور اجرا می‌شود.

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور اظهار کرد: از جمله مشکلات ما کمبود نیروی انسانی است البته سعی می‌شود با مجوز دولت و یا خرید خدمت این کاهش نیرو جبران شود تا بتوانیم پایگاه‌ها را توسعه دهیم.

صابری‌نیا گفت: البته مهمترین موضوع نگهداشت پایگاه‌های فعلی است و در وهله دوم ترمیم فرسودگی آمبولانس‌های زمینی و سپس توسعه اورژانس پیش بیمارستانی است.

وی تاکید کرد: در بحث اورژانس هوایی نگاه ما به مناطق محروم و جاده‌های فرعی منعطف است و در این زمینه خوشبختانه استان کرمان از موفق‌ترین اورژانس‌های هوایی کشور با ۱۰ تا ۱۲ ماموریت موفقیت‌آمیز بوده است.

رییس اورژانس کشور با اشاره به اینکه همچنین باید هرچه سریع‌تر ناوگان قدیمی نوسازی شود بیان کرد: هم اکنون ۱۴ پایگاه اورژانس هوایی در کشور فعال است که پانزدهمین مورد بزودی در استان لرستان افتتاح می‌شود.

برخورداری پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی از رتبه علمی بالا

صابری‌نیا یادآوری کرد: سعی شده است تا آمبولانس‌های توزیع شده در کشور متناسب با شان و عظمت مردم ایران در خدمت رسانی به آنها باشد؛ همچنین پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی دارای رتبه علمی بالا می‌باشند و یا اینکه در حال تقویت بنیه علمی خود هستند.

وی گفت: البته آموزش مدیریت بحران نیز در حال انجام است و یکی از جاهایی که در این زمینه موفق عمل شد زلزله اخیرا ایلام بود که باتوجه به آموزش کارگروه بهداشت و درمان، نسبت به حوادث گذشته منسجم‌تر عمل و خدمات قابل قبولی ارائه شد.

صابری‌نیا در پایان خاطرنشان کرد: خوشبختانه دانشگاه علوم پزشکی کرمان در بحث مدیریت بحران پیشرو است و در مواقع بحران به خوبی عمل کرده است.

 

 

(Visited 215 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*